Anonym (Elsa) skrev 2025-01-12 12:03:37 följande:
Bonusbarnen ogillar mig
När jag träffade min man så var han aktiv alkoholist. Vi säger att jag träffar honom den 10oktober. Jag säger till honom att jag inte kommer dejta honom om han fortsätter att dricka. Jag träffar honom 3 ggr där o början på oktober och den 15e skriver han in sig på behandling och den 20e börjar behandlingen. Han har varit nykter sedan dess.
Han har gjort många förändringar i sitt liv. Hans vuxna barn ville inte bo med honom i tonåren och var konstant oroliga för hans missbruk tidigare och trott varje morgon att han inte lever.
Idag lever han ett helt annat liv och jag tolererar inte att han har kvar några missbruksbeteenden som han fått hjälp med i terapi.
Men hans barn ogillar mig starkt. Om jag är hemma så vill dom inte komma, men dom är så glada över att deras pappa blivit nykter och tar ansvar idag.
Det har gått flera år nu men det är som att jag tagit deras pappa ifrån dom? Vad är det jag missar?
Han har varit nykter i 5 år nu.
Ditt inlägg andas en känsla av att de borde vara tacksamma mot dig för att du räddat deras pappa. Men du kan inte se det så, det du gör frivilligt kan du sen inte räkna av som en skuld till andra. Samma med att du bakar och lagar mat till dem, varför gör du det, varför gör inte pappan det?
De vuxna barnen har sannolikt en sårig och komplicerad relation med sin pappa pga hans alkoholism. Och nu när han är nykter och de kan bygga en relation med honom så är du där och tar en massa plats. Är du alltid med när de ska ses? Bakar och ska ha uppmärksamhet?
Du kanske ska backa istället, de till att pappan och barnen får tid för sig själva att återupprätta sin relation. Och sen kan du introduceras till konstellationen. Låta pappan fixa maten och se till att han har en trevlig stund med sina vuxna barn.
Och sen så är de inte bonusbarn. De är för det första inte barn, utan vuxna. Och de är inte bonusar, för de är vuxna individer och du råkar ha en relation med deras pappa. Även där låter det som att du tar för mycket och fel plats i deras tillvaro.
När det gäller vuxna så skapar man relation, man kan inte förutsätta den bara för att man har en relation med någon annan i deras liv. Backa rejält och se tiden an så kanske de får en annan uppfattning om dig.