• Anonym (hmm)

Vill ej träffa förkyld brorson inför resa - gör vi fel?

Vi åker till Asien om tre dagar med våra barn på 2 och 4 år. Min bror tycker att vi är knäppa som inte vill träffa honom och hans son idag som är snuvig. Han menar att snoret är genomskinligt och det är väl ingen fara om dom blir förkylda inför resan.

Vi anser att vi lagt ner väldigt mycket pengar på den här resan och har inte lust att åka med förkylda barn som båda har förkylningsastma vilket innebär hosta hela nätterna samt vill inte riskera att öronen gör ont när vi flyger. 

Överdriver vi? För han (och mina föräldrar) blev otroligt irriterade och menade att lite risker måste man väl ta i livet. Varför ska man ta en risk att utsätta sig för ev smitta när man snart ska resa tänker vi?

• Svar på tråden Vill ej träffa förkyld brorson inför resa - gör vi fel?
  • Goneril

Helt galet. Har ni flugit där förkylda barn är ombord? En plåga för barn eftersom de inte kan tryckutjämna på samma sätt som vuxna. Man kan till och med få bestående skador av en dylik flygresa. Vet folk inte detta? Risken att smittas är ju också stor, brorsan verkar inte ha koll på saker och ting så TS får ta kommandot här. Jösses, han behöver en lektion. Barn ska inte jämföras med vuxna! Sen är det illa för er vuxna också om ni blir sjuka, ni har ju sett fram emot den här resan! Ja, livet är fullt av risker, men man behöver ju inte be om att bli sjuk! 

• Emiz
    Goneril skrev 2025-01-11 17:36:39 följande:

Helt galet. Har ni flugit där förkylda barn är ombord? En plåga för barn eftersom de inte kan tryckutjämna på samma sätt som vuxna. Man kan till och med få bestående skador av en dylik flygresa. Vet folk inte detta? Risken att smittas är ju också stor, brorsan verkar inte ha koll på saker och ting så TS får ta kommandot här. Jösses, han behöver en lektion. Barn ska inte jämföras med vuxna! Sen är det illa för er vuxna också om ni blir sjuka, ni har ju sett fram emot den här resan! Ja, livet är fullt av risker, men man behöver ju inte be om att bli sjuk! 

Stämmer! När jag var yngre, inte litet barn ens så flög jag hem från USA med allergibesvär. Hade täppt näsa o lite väsande andning. Fick komma personal och hjälpa/lugna mig. Fick en helt enorm smärta under båda ögonen. Jag grät. Det pågick en stund men lugnade sig och kom tillbaka lite då och då under resan. Så jag tycker absolut att ts ska undvika människor han vet är sjuka innan resan.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-11 17:20:44 följande:
    Jag tycker också ni överdriver. Det finns ju hur mycket smitta som helst överallt på dagis och alla andra ställen, så det blir lite löjligt att tro att man kan undgå det genom att undgå kontakt med en specifik person. 
    Men man utsätter sig inte medvetet för smitta, att man träffar någon som man vet är sjuk. 
  • Vi är två

Ditt liv ditt val 
    Du ansvarar själv för dina handlingar och dina val. Du vill inte träffa de några dagar före resan, och då gör du inte det.
    Varför ska det ens behöva kommenteras av din familj

• Goneril
    Jag tycker också ni överdriver. Det finns ju hur mycket smitta som helst överallt på dagis och alla andra ställen, så det blir lite löjligt att tro att man kan undgå det genom att undgå kontakt med en specifik person. 
    Skillnad. Man kan ha otur och drabbas, men att medvetet utsätta sig för risk att smittas är olämpligt. De som inte tycker detta är några problem är människor som inte flugit så mycket eller som aldrig suttit bredvid en astmatiker eller ett förkylt barn.
  • Lynx123
    Skillnad när man vet att man är sjuk och ändå väljer att utsätta andra. Det är fördjävligt!
  • Anonym (korven)

Din bror är nog avundsjuk på er resa.

• Anonym (Löken)
    Anonym (korven) skrev 2025-01-11 18:48:33 följande:

Din bror är nog avundsjuk på er resa.

Fick samma känsla 
  • Anonym (Ui)

Skit i dem, de är respektlösa. 

• Anonym (de har fel)

Skit i dem, de är respektlösa säger jag också.

Gödsel under tofflorna är en sak, gödsel mellan öronen är värre.

• Anonym (Soldäck)

Erbjud brorsan att ni ska ses när era ungar får magsjuka. Det är ju faktiskt larvigt att hålla på och pjoska, det kommer han och era föräldrar att förstå. 

Svar på tråden Vill ej träffa förkyld brorson inför resa - gör vi fel?