• Anonym (Hon)

Skyldig att betala?

I början av relationen sa pojkvännen ofta att han inte har råd att hälsa på familjen etc och att han gärna vill det. Då sa jag nåt i stil med att "vi fixar det", underförstått att jag ska hjälpa till att betala. Det är två år sen och har inte pratats om sen dess, inte mer än att han några gånger till sagt att det är dyrt att åka dit och då har jag inte kommenterat det speciellt mycket, men någon gång frågat om inte de kan bidra etc.

Nu vill han dit med sitt barn (och gärna mig med, men jag vill inte av olika anledningar), och jag blev lite paff när han tog upp det där jag sa precis i början. Saker har förändrats sen dess och något jag kläckte ur mig när jag var nykär, har jag verkligen en skyldighet att betala det? Då visste jag öht inga summor, utan tänkte bara att det är självklart att jag vill hjälpa. Sen dess har han dragit stor nytta av min ekonomi och jag känner lite att jag fått nog av det...

• Svar på tråden Skyldig att betala?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-12 09:18:21 följande:
    Att jag stått för enormt mycket sen vi träffades.
    Då har du ännu mindre skyldighet och anledning att hjälpa till nu.

Varför har du stått för enormt mycket? Jag förstår att han vill träffa sin familj med sitt barn, men varför kan han inte fixa det själv?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-12 09:22:25 följande:

TS verkar från första början ha gått med på ett förhållande baserat på en ojämlik ekonomi. Repliken 'vi fixar det' kan ju inte betyda annat än att TS, om så nödvändigt, vill bidra ekonomiskt till att lösa problemet omkring reskostnader till föräldrarna (som antagligen inte bor i grannkommunen).

Nu, när det har kommit ett barn in i ekvationen, vill hon tydligen backa från detta löfte eftersom hon allmänt är trött på pojkvännens utnyttjande av denna ojämlika ekonomi. Det får hon ju självklart göra, men nog borde hon ha tänkt sig om lite bättre innan och insett att detta problem omkring en ojämlik ekonomi var inbyggt i premisserna för deras förhållande.

Varför skulle det vara inbyggt? Hon har inte lovat något, och vi vet inget om varför han har taskig ekonomi eller om TS hade skäl att tro att det skulle förbli så när de träffades.
  • Anonym (Hon)

TS verkar från första början ha gått med på ett förhållande baserat på en ojämlik ekonomi. Repliken 'vi fixar det' kan ju inte betyda annat än att TS, om så nödvändigt, vill bidra ekonomiskt till att lösa problemet omkring reskostnader till föräldrarna (som antagligen inte bor i grannkommunen).

Nu, när det har kommit ett barn in i ekvationen, vill hon tydligen backa från detta löfte eftersom hon allmänt är trött på pojkvännens utnyttjande av denna ojämlika ekonomi. Det får hon ju självklart göra, men nog borde hon ha tänkt sig om lite bättre innan och insett att detta problem omkring en ojämlik ekonomi var inbyggt i premisserna för deras förhållande.

Vadå "när det har kommit barn in i ekvationen?" Varför skulle det vara "inbyggt i premisserna" att jag ska betala för honom?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-12 09:27:53 följande:
    Då har du ännu mindre skyldighet och anledning att hjälpa till nu.

Varför har du stått för enormt mycket? Jag förstår att han vill träffa sin familj med sitt barn, men varför kan han inte fixa det själv?
    För snäll antar jag och i början var det kul att skämma bort honom...

Han har inte råd, pengarna är ofta slut innan nästa lön.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-12 09:37:51 följande:
    Vadå "när det har kommit barn in i ekvationen?" Varför skulle det vara "inbyggt i premisserna" att jag ska betala för honom?
    Du skriver ju själv att det var 'kul att skämma bort honom' i början av förhållandet. Det tolkar jag som att du använde din ekonomiska förmåga till att motivera honom till att inleda ett förhållande med dig, som annars kanske inte hade uppstått eller i varje fall inte så snabbt lett till barn. 

Men tydligen var detta bortskämmande för dig bara något inledande temporärt, mens pojkvännen har haft andra förväntningar.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-12 09:59:50 följande:
    Du skriver ju själv att det var 'kul att skämma bort honom' i början av förhållandet. Det tolkar jag som att du använde din ekonomiska förmåga till att motivera honom till att inleda ett förhållande med dig, som annars kanske inte hade uppstått eller i varje fall inte så snabbt lett till barn. 

Men tydligen var detta bortskämmande för dig bara något inledande temporärt, mens pojkvännen har haft andra förväntningar.
    Absolut inte, vi var redan tillsammans vid det laget och barnet i fråga är HANS, inte mitt.

Jag tröttnade på att skämma bort någon som inte gör något för att förändra sin egen situation. Jag har aldrig påstått att jag tänkt försörja honom, om han fått en annan uppfattning ligger det hos honom.
  • Anonym (Milla)

Att hålla på och ljuga och säga att du menade något annat är inte rätt. Däremot har man rätt att ändra sig. Var ärlig mot honom och säg hur du känner. Hur ska ni annars komma närmre varandra och utveckla er relation? Mitt råd är att vara ärlig och ta bråket som blir. Det är jobbigt i stunden men lönar sig i längden. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-12 09:18:21 följande:
    Att jag stått för enormt mycket sen vi träffades.
    Då har ju han haft möjlighet att spara inför resan. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-12 12:11:20 följande:
    Då har ju han haft möjlighet att spara inför resan. 
    Nja, jag har aldrig stått för räkningar eller dyl, utan det är mycket presenter, mat om vi ätit ute tillsammans etc. Att jag tex köpte en ny dammsugare när den gamla gått sönder gjorde ju att han slapp lägga pengar på det, men det gör ju inte att han plötsligt har massa över heller.
  • Anonym (L)

Spelar ju ingen roll. TS har rätt att ändra sig precis när hon vill.
  • Mkay
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-12 12:19:13 följande:
    Nja, jag har aldrig stått för räkningar eller dyl, utan det är mycket presenter, mat om vi ätit ute tillsammans etc. Att jag tex köpte en ny dammsugare när den gamla gått sönder gjorde ju att han slapp lägga pengar på det, men det gör ju inte att han plötsligt har massa över heller.
    Har du pratat med honom om hur du känner? 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-12 12:19:13 följande:
    Där kunde han ju spara nån tusenlapp. 
  • Jemp

Du har naturligtvis ingen skyldighet att betala. Däremot behöver du vara tydlig och berätta att du har ändrat dig.

Vad det gäller förhållandet i övrigt, vill du fortsätta, vill du ha en förbättring, eller har du ledsnat?

Att han ska börja ta ansvar över sin ekonomi (och du inte ska känna dig utnyttjad) kan ju tex innebära att sluta äta ute och att sluta ge presenter. 

• Anonym (Terese)
    Anonym (Hon) skrev 2025-01-11 11:05:52 följande:
    Skyldig att betala?

I början av relationen sa pojkvännen ofta att han inte har råd att hälsa på familjen etc och att han gärna vill det. Då sa jag nåt i stil med att "vi fixar det", underförstått att jag ska hjälpa till att betala. Det är två år sen och har inte pratats om sen dess, inte mer än att han några gånger till sagt att det är dyrt att åka dit och då har jag inte kommenterat det speciellt mycket, men någon gång frågat om inte de kan bidra etc.

Nu vill han dit med sitt barn (och gärna mig med, men jag vill inte av olika anledningar), och jag blev lite paff när han tog upp det där jag sa precis i början. Saker har förändrats sen dess och något jag kläckte ur mig när jag var nykär, har jag verkligen en skyldighet att betala det? Då visste jag öht inga summor, utan tänkte bara att det är självklart att jag vill hjälpa. Sen dess har han dragit stor nytta av min ekonomi och jag känner lite att jag fått nog av det...

Eh, nej, såklart inte? Varför skulle du någonsin vara tvingad att betala hans resor? Han är ju dessutom bara en pojkvän, inte din man. Du har ingen skyldighet att betala nåt för honom.
Svar på tråden Skyldig att betala?