Långsamt, långsamt går vikten åt.... fel håll
Jag har varit överviktigt hela mitt liv. Japp, sen barnsben. Är 30 nu. Vid 18 vägde jag närmare 130 kg än inte. Mellan 20 och 25 gick jag ner 10 kg "automatiskt" under en period då jag förlorade många runt omkring mig på kort tid och gick sedan inte upp igen trots att matvanorna i princip var desamma och jag dessutom rörde mig mindre. Vid 26 bestämde jag mig för att gå ner i vikt "med flit". Jag lade om några vanor och gick ner till 108. Sen tog det stopp. Till slut, för ca ett halvår sedan, tog jag kontakt med vården för at få hjälp. De skickade mig till en dieteist, jag fick kostschema, motionschema, tillgång till program att logga allt i, som jag nu har följt i tre månader ungefär. Maten är väldigt annorlunda mot hur jag brukar äta och helt ärligt är jag inte särskilt förtjust. Jag äter inte altid upp hela portioner utan äter ibland kanske halva eller 3/4. Jag förväntar mig så klart inga mirakel på 3 månader. Jag förväntade mig inte heller att direkt gå upp 6 kg, och börja pendla rätt rejält längs menscykeln, vilket jag inte gjort förut. Nu pendlar jag mellan 112 och 116.
När jag tagit upp det, via mail för vi har inte något bokat besök förrän i februari säger dietisten bara att jag måste ge det lite tid.
Jag har god lust att ge upp detta kostschema och helt enkelt äta som jag brukar och väge 108 kg tills jag kastar in handduken.
Är det någon som känner igen sig, har något råd, eller något?