• Anonym (blä)

Långsamt, långsamt går vikten åt.... fel håll

Jag har varit överviktigt hela mitt liv. Japp, sen barnsben. Är 30 nu. Vid 18 vägde jag närmare 130 kg än inte. Mellan 20 och 25 gick jag ner 10 kg "automatiskt" under en period då jag förlorade många runt omkring mig på kort tid och gick sedan inte upp igen trots att matvanorna i princip var desamma och jag dessutom rörde mig mindre. Vid 26 bestämde jag mig för att gå ner i vikt "med flit". Jag lade om några vanor och gick ner till 108. Sen tog det stopp. Till slut, för ca ett halvår sedan, tog jag kontakt med vården för at få hjälp. De skickade mig till en dieteist, jag fick kostschema, motionschema, tillgång till program att logga allt i, som jag nu har följt i tre månader ungefär. Maten är väldigt annorlunda mot hur jag brukar äta och helt ärligt är jag inte särskilt förtjust. Jag äter inte altid upp hela portioner utan äter ibland kanske halva eller 3/4. Jag förväntar mig så klart inga mirakel på 3 månader. Jag förväntade mig inte heller att direkt gå upp 6 kg, och börja pendla rätt rejält längs menscykeln, vilket jag inte gjort förut. Nu pendlar jag mellan 112 och 116.

När jag tagit upp det, via mail för vi har inte något bokat besök förrän i februari säger dietisten bara att jag måste ge det lite tid. 

Jag har god lust att ge upp detta kostschema och helt enkelt äta som jag brukar och väge 108 kg tills jag kastar in handduken.

Är det någon som känner igen sig, har något råd, eller något?

• Svar på tråden Långsamt, långsamt går vikten åt.... fel håll
  • Anonym (Q)

Bra för dig att du har följt det nya kostschemat i tre månader. Det är inte lätt att lägga om kosten och hålla sig till det.

Utan att veta något om hur detta kostschema ser ut så tycker jag att tre månader är nog med tid för att utvärdera det och jag hade försökt få träffa dietisten igen. Det finns ju mer än ett sätt att äta bra på.

Under tiden: ser du några positiva aspekter med kostschemat? Ser du några positiva förändringar? Har det påverkat ditt mående, din sömn, energinivå, peristaltik, blodvärden etc?

• Tow2Mater

Vilken stor skillnad ser du mellan kostschemat och det du brukade äta?

Går man upp i vikt av ett kostschema framtaget for viktnedgång är ju något fel.

• Anonym (blä)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-10 19:01:23 följande:

Bra för dig att du har följt det nya kostschemat i tre månader. Det är inte lätt att lägga om kosten och hålla sig till det.

Utan att veta något om hur detta kostschema ser ut så tycker jag att tre månader är nog med tid för att utvärdera det och jag hade försökt få träffa dietisten igen. Det finns ju mer än ett sätt att äta bra på.

Under tiden: ser du några positiva aspekter med kostschemat? Ser du några positiva förändringar? Har det påverkat ditt mående, din sömn, energinivå, peristaltik, blodvärden etc?

Om någon säger åt mig vad jag ska göra har jag ganska lätt för det. Man kan väl säga att jag är lättledd, haha,

Kostschemat ligger väl ganska nära de allmäna kostråden, men mer precist. Typ, 2 dl fil med musli och bär till frukost, 2 dl pasta, 2-3 dl grönasker och 150 g kött till lunch och middag, och ett par frukter till två mellanmål. Sånt.

Det enda jag märker är att jag sover sämre men det kan lika gärna bero på något annat, vad vet jag inte. Årstiden? Jag har alltid haft svårt för att somna men när jag väl somat efter 40 minuter - 1 timme sov jag innan som en stock i 8 timmar. Nu kan jag vakna både två och tre gånger och varje gång tar det minst 20 minuter att somna om. Det går så klart ut över både humöret och energin dagtid men inte så farligt. Blodvärden har jag inte ett dugg koll på. Min puls har gått upp lite. Den har alltid, så länge jag har haft en fitbit, legat lite högt men den ligger högre nu. Vad är peristaltik?
  • Anonym (blä)
    Tow2Mater skrev 2025-01-10 19:05:21 följande:

Vilken stor skillnad ser du mellan kostschemat och det du brukade äta?

Går man upp i vikt av ett kostschema framtaget for viktnedgång är ju något fel.

Mycket mer och bättre grönsaker, vilket så klart bör vara positivt. Mycket mer pasta, ris, potatis och sånt, även mer bröd. Mindre fett i form av att allt ska vara lättprodukter och nyckelhålsmärkt och sånt. Mindre socker i form av godis iofs men jag åt inte jättemycket av det innan heller i jämförelse. Jag är "tillåten" en kanelbulle, motsvarande 1 dl/60 g lösgodis och 3 dl saft eller läsk i veckan, innan brukade jag äta ca 200 g godis i veckan, och eftersom jag inte dricker saft eller läsk och inte är särskilt förjust i bullar och sånt så håller jag mig till att äta max 60 g godis, men oftast inget.
  • Tow2Mater

Kanske prova jämför energin/kalorierna i ditt kostschema med viktväktarnas (om det går att få tag på utan att betala), kanske har din dietist varit lite för generös i portionerna för viktnedgång.

• Anonym (blä)
    Tow2Mater skrev 2025-01-10 19:46:03 följande:

Kanske prova jämför energin/kalorierna i ditt kostschema med viktväktarnas (om det går att få tag på utan att betala), kanske har din dietist varit lite för generös i portionerna för viktnedgång.

Viktväktarna jobbar väl överhuvudtaget inte med kalorier? I alla fall inte på ett koncist sätt? Men det kan vara intressant att titta på, jag ska se om jag kan hitta något.

Dietisten matsxhema är ca 1600 kcal per dag. 
Svar på tråden Långsamt, långsamt går vikten åt.... fel håll