• Anonym (Louise 82)

Har jag ocd eller vad håller jag på med?

Jag gillar ordning och reda. Blir stressad av oordning och på dåligt humör och stressad av smuts. Varit så många år. Lever med en man sedan många år som är mer åt det stökiga röriga hållet fast han har koll i sin röra. Jag börjar känna att jag mår dåligt av mitt behov av ordning, av kontroll inser jag också. Det stör familjen och tar sådan energi av mig att jag blir nedstämd.  Jag gör listor för allt. Listor vad behöver köpas till huset trots att det nästan är tipptopp. Listor redan nu för våren vad behöver göras för trädgården etc. Trots att det nästan inte behöver göras nåt. Har rutiner varje dag vad jag "måste" göra/ kolla. Mina tankar har fastnat i detta så mycket att det kommer före " livet" ofta. Att träffa vänner. Ha roligt. Ägna mig åt intressen. Hur ska jag tänka för att komma ur detta? Hur tänker ni " normala" vad gäller alla " måsten" ?  Min man säger att den kvinna han blev kär i sakta sinar bort och jag håller med. Jag vill inte ha det så här. 

• Svar på tråden Har jag ocd eller vad håller jag på med?
  • Anonym (hmm)

Ursäkta för ett dåligt svar.

Men du har inte funderat på om du skulle byta ut bokstäverna till bilder istället? Börja skissa loss, och då är din pedanthet någonting bra.

Dels får du lära dig att man inte behöver vara så pedant till en början. Och sedan får du vara pedant med det sista som du vill förfina.

Tror det skulle kunna vara bra för dig faktiskt då du får lägga energin på pappret istället för att ta ut den över din omgivning. 

• Hej7hej7hej

Jag är precis likadan. Övervägt länge att söka hjälp för ocd och någon vacker dag hoppas jag få tummen ur.

• Anonym (Fia)

Man brukar säga att det är psykisk ohälsa eller sjukdom när det utgör ett hinder i livet, och det gör det ju för dig, på flera sätt. Jag tycker att du ska söka vård. 

Det kan vara bra att både jobba med själva beteendet, men också fundera över varför du fått sånt kontrollbehov. Jag får såna tendenser när jag är stressad på jobbet tex. 

Svar på tråden Har jag ocd eller vad håller jag på med?