• endagisänder

Flytta ihop eller vänta

Hej!,En 45 årig pappa här som behöver åsikter/råd utifrån.

Har sen 4 år tillbaka varit tillsammans med en 40-årig ensamstående mor med en son på 7 år.

Vi umgås när tiden passar,oftast när flickvännens son är hos sin far var annan helg.Men även umgåtts alla tre/fyra ibland.Varit på resor tillsammans,men då oftast utan min dotter pga andra omständigheter.

Vi har sen vi blev ett par pratar om att när min dotter gått ut skolan så ska vi bli sambos,jag och min dotter flyttar in i min flickvänns hus.En flytt på närmare 20 mil med allt vad det innebär.

Nu när min dotter gått ut gymnasiet och med hjälp av min flickvän hittat en yrkesutbildning på 1,5 år så börjar våran flytt närma sig...Och det är nu oron har börjat visa sig.

Min flickvän har tidigare uttryck att hon uppskattar att ha något eget att komma hem till,att ha egentid med sin son osv,men även att hon uppskattar att umgås och vara hos mig.

Hon har även visat oro över att "tänk om vi inte funkar tillsammans".
    "Tänk om att det är tack vare att vi är särbos vi funkar".

Dom kommentarerna är såklart något jag såhär i efterhand tagit till mig,och för den delen har.

Men nu har även min dotter börjat fundera i samma banor,vad det skulle innebära för oss ifall det inte funkar,för hennes studier osv.

Vet att det naturliga är att jag och min flickvän sätter oss ned och pratar om saker,för just nu känns det säkraste alternativet att vi väntar tills min dotter är klar med sin utbildning,har jobb och boende.Men det kan vara ytterligare 2-3 år bort.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Flytta ihop eller vänta
  • Anonym (Anna)

Varför inte testa?

Du har kvar ditt boende, och så flyttar ni in till flickvännen. Då ser ni hur det känns. Känns det inte bra, så fortsätter ni vara särbos. Då slipper du sälja boende, och fixa nytt. 

• Anonym (Putte)

Håller ,ed föregående talare, testa vetja!

• Anonym (T)

Det  låter som att ni båda är tveksamma och i så fall hade jag väntat och låtit det vara som det är, särbo. När du också skriver att ni mest umgås när hennes son är hos sin pappa och att ni väntat med beslutet tills din dotter flyttat ut så tycker jag det låter som att ni inte är  integrerade i varandras vardag.

Det är inte ovanligt att barn som nyss flyttat hamnar mellan jobb och bostad och behöver flytta hem tillfälligt en tid efter de flyttat heller. Hur skulle en sån situation fungera för er? Jag tycker du också ska börja vara mer hos din särbo på de veckor hon har sin son och känna efter och föreställa dig ett liv där ni lever ihop alla tillsammans i många år framöver innan ni beslutar er att flytta ihop.

• Jemp

Dels är ju frågan att diskutera huruvida ni ens fortfarande ViLL flytta ihop nu när det närmar sig skarpt läge, eller om ni är nöjda som det är?

Har ni testat bo där längre perioder På tex semestrar tidigare, inkl sonen? 

Men det går ju såklart att testa. Dottern kan ju bo kvar på nya orten själv om det skulle skita sig? Du kan ju behålla boendet en övergångsperiod, jobbet kanske är det knepigare?

• endagisänder

Att ha kvar mitt boende blir rent ekonomiskt svårt,har en boendekostnad på 9tkr,och ifall jag skulle flytta själv så väntar en tids arbetslöshet.

Stämmer att vi inte har någon tidigare erfarenhet av att dela den gråa vardagen tillsammans,jag min flickvän och hennes son.

Utan vi har bara umgåtts på helger eller längre perioder under semestern,men då har vi alltid varit på resande fot till diverse resmål och aktiviteter.

Min dotter ska börja studera till hösten i 1.5 år, troligtvis på distans.
    Hon har redan börjat söka jobb på orten där vi redan bor.

Känns bara väldigt osäkert för mig och min dotter ifall det inte skulle funka mellan oss fyra under dotterns studier.

Har redan nämnt att om så är fallet så kommer jag att flytta tillbaka till min hemstad,men då blir det till att söka nytt jobb,boende som rymmer både jag och dottern osv..

Märker själv nu när jag skriver att jag inte är villig att chansa längre...

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Anna)
    endagisänder skrev 2025-01-10 07:38:30 följande:

Att ha kvar mitt boende blir rent ekonomiskt svårt,har en boendekostnad på 9tkr,och ifall jag skulle flytta själv så väntar en tids arbetslöshet.

Stämmer att vi inte har någon tidigare erfarenhet av att dela den gråa vardagen tillsammans,jag min flickvän och hennes son.

Utan vi har bara umgåtts på helger eller längre perioder under semestern,men då har vi alltid varit på resande fot till diverse resmål och aktiviteter.

Min dotter ska börja studera till hösten i 1.5 år, troligtvis på distans.
    Hon har redan börjat söka jobb på orten där vi redan bor.

Känns bara väldigt osäkert för mig och min dotter ifall det inte skulle funka mellan oss fyra under dotterns studier.

Har redan nämnt att om så är fallet så kommer jag att flytta tillbaka till min hemstad,men då blir det till att söka nytt jobb,boende som rymmer både jag och dottern osv..

Märker själv nu när jag skriver att jag inte är villig att chansa längre...

Flytta när du fått nytt arbete då. 

Eller stanna, du verkar inte så pepp på att dela din vardag med henne. 

• Anonym (Särbo)

Jag hade inte flyttat ihop om det innebär arbetslöshet.
    Fortsätt ni som ni har det nu.
    Annars ger du upp allt ditt och hon ingenting.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Särbo) skrev 2025-01-10 08:44:41 följande:

Jag hade inte flyttat ihop om det innebär arbetslöshet.
    Fortsätt ni som ni har det nu.
    Annars ger du upp allt ditt och hon ingenting.

Det innebär inte arbetslöshet, naturligtvis skaffar han ett nytt arbete om det blir aktuellt med flytt. 
  • endagisänder

Om vi nu beslutar oss till att flytta ihop om några månader,så betyder det troligtvis arbetslöshet för både mig och min dotter.

Jag har skickat ut intresseanmälan för flertalet jobbannonser men fått avslag på samtliga.

Kanske kan få mig nå vikariat,eller "sommarjobb" till en början om jag har tur.

Men tack för samtliga råd och förslag.

• Meddelande borttaget
  • MsM84
    endagisänder skrev 2025-01-10 09:20:57 följande:

Om vi nu beslutar oss till att flytta ihop om några månader,så betyder det troligtvis arbetslöshet för både mig och min dotter.

Jag har skickat ut intresseanmälan för flertalet jobbannonser men fått avslag på samtliga.

Kanske kan få mig nå vikariat,eller "sommarjobb" till en början om jag har tur.

Men tack för samtliga råd och förslag.

Jag tror att alla menar att du söker jobb och väljer att flytta/bli sambo först när du fått ett nytt jobb.
Svar på tråden Flytta ihop eller vänta