Anonym (min) skrev 2025-01-10 10:07:06 följande:
Min son var det där våldsamma barnet. Han fick en ADHD-diagnos när han var sex år och fick då medicin.
Det var fruktansvärt att veta att han slogs, var våldsam, bråkade och skrämde de andra barnen på sin skola. Vi kände oss ofta maktlösa och med svåra skuldkänslor. Vi var ju inte på plats i skolan, men det var vårt barn, vi var ansvariga.
Han fick en egen resurs som vaktade honom, det gjorde väl att de andra barnen skyddades, men situationen var aldrig riktigt bra. Men med tiden så mognade han och blev mindre och mindre våldsam, framåt mellan- och högstadiet var han mer och mer lugn och som en vanlig pojke. Men stämpeln som bråkstake och den som ingen ville att deras barn skulle leka med fanns kvar under hela grundskolan. En enda kille "fick" umgås med honom och det var en räddning för hans psyke och utveckling (de är fortfarande kompisar). För trots att han var den bråkiga våldsamma killen så var han också en liten människa som var ledsen över att han inte kunde kontrollera sitt beteende och ledsen att han inte kunde ha några vänner.
Från och med gymnasiet så vände hela hans tillvaro. Han blev sedd som en bra person, en bra kompis, en smart elev. Han bråkade inte längre, var duktig på lektionerna, kunde äntligen vara sitt bästa jag och komma till sin rätt. Han kunde sluta ta medicin mot ADHD och gick ut gymnasiet med bra betyg. Idag är han 23 år gammal och läser till civilingenjör, har massor av kompisar som gillar honom och eventuellt en flickvän (vet inte säkert).
Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på hur han betedde sig som liten, och funderar ofta på om nåt hade kunnat göras annorlunda med honom. Det bästa hade nog varit om han fått gå i en specialklass när han var liten så att han kunde fått mer lugn och ro, och att resten av klassen inte behövt utstå hans beteende. Men det var inget som vi ens erbjöds, tror att det kanske finns mer sånt nu.
Hej! Jag är ledsen över eran situation. Måste vara så jobbigt och maktlöst. Fint att det blev bättre. Jag skrev ovan att mitt barn aldrig rört ett annat barn. Det förstår jag inte handlar om mig som förälder, att jag på något sätt ska klappa mig själv på axeln för det. Det är ett lotteri.
Jag vet inte om det framgått, men min sympati finns även för det här barnet. Jag vill att han ska få hjälp, för andras skull och sin egen. Barnen går i 1an och det är redan så tydligt. Barnet har inga vänner i klassen, blir retad, provocerad och utanför. Ju fler utbrott och våldsamma handlingar emot andra gör det bara värre. Andra elever kommer ju självklart ta avstånd och döma Barnet. Med rätt hjälp (vad vet jag inte?) Kanske barnets skolgång går att rädda. Barnet behöver ju få känna sig inkluderad. Och det är ju vuxnas ansvar. Såklart tar mitt barn avstånd när hen blivit slagen flera gånger, men om de vuxna kan förebygga utbrotten och få barnet att klara av det sociala samspelet med andra så kanske det inte behöver gå så långt och stämpeln som bråkstake kanske inte behöver följa med längre upp i skolåldern.