• Anonym (D)

Välja lgh

Var skulle ni helst bo

39 kvadrat, renoverad 2014. Äldre hus. 10 min promenad från stan. 

Nybygge 2024. 28 kvadrat. Mitt i stan. 

• Svar på tråden Välja lgh
  • Anonym (RR)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-08 16:14:47 följande:
    Bor man utanför stan kan man inte promenera till stan på 10 min. Möjligen på nån timme beroende på var man bor. Annars är det t-bana, pendeltåg eller buss som gäller.  För oss som bor i stan promenerar vi överallt eftersom allt finns på gångavstånd. 
    Och ni som bor i stan kan inte se att TS skrivit att från den större, äldre lägenheten är det 10 min promenad in till stan?

Hade den mindre legat i centrum av Stockholm och den större varit på 45 min avstånd med pendeln till Stockholms centrum, hade jag också röstat för den mindre. Men nu var det ju inte så. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Heterjag) skrev 2025-01-08 18:00:28 följande:

Skulle också bero på kostnad. 

Blir typ samma i slutändan, kanske kan den lilla bli lite billigare. 

Vet inte exakt hur dyrt det blir i den lilla pga är kallhyra, men lär ej vara så dyr att värma. 
  • Anonym (Frida)

Den större, om planlösning, kök/badrum osv var bra. Det beror också på utomhusmiljön - finns det balkong? Gemensam gård? Trevlig park?

• Anonym (D)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-08 18:14:44 följande:

Den större, om planlösning, kök/badrum osv var bra. Det beror också på utomhusmiljön - finns det balkong? Gemensam gård? Trevlig park?

Badrummet i den stora hade betydligt missfärgade fogar och sånt, man vet ju aldrig om hur mkt som kan gå att städa bort så det är svårt. Flyttstädningen var klar när jag såg den så blir isåfall upp till mig. 
  • Anonym (Emma)

Hur många ska bo i lägenheten? 

• Anonym (D)
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-08 21:06:23 följande:

Hur många ska bo i lägenheten? 

Bara jag
  • Anonym (Emma)
    Anonym (D) skrev 2025-01-08 21:12:48 följande:
    Bara jag
    Hu resonerar du själv? Har du någon känsla för vad som känns mest rätt? Om jag visste att jag skulle bo själv i många år så hade jag nog valt att bo mitt i stan, men om jag visste att jag inom några år eventuellt skulle komma att bli sambo så hade jag valt den större. Men lägenheten mitt i stan är ny och det är ju fräschare och finare när allt är nytt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Bor man utanför stan kan man inte promenera till stan på 10 min. Möjligen på nån timme beroende på var man bor. Annars är det t-bana, pendeltåg eller buss som gäller.  För oss som bor i stan promenerar vi överallt eftersom allt finns på gångavstånd. 
    Jo det kan man om man bor 10 minuter från stan. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (D) skrev 2025-01-08 18:22:28 följande:
    Badrummet i den stora hade betydligt missfärgade fogar och sånt, man vet ju aldrig om hur mkt som kan gå att städa bort så det är svårt. Flyttstädningen var klar när jag såg den så blir isåfall upp till mig. 
    Sådant hade jag inte brytt mig om! Jag tänkte mer på om det var någorlunda rymligt och fräscht, och om köket hade bra utrustning, skåp, arbetsyta, plats för matbord, osv. 
    Jag hade velat ha både matbord, soffa och säng även om jag hade haft en etta, och det kanske inte går att få plats med i den lilla lägenheten, men kanske i den stora. 
  • Anonym (B)

Det är förmodligen mindre lyhört i det nyare huset, men jag hade ändå valt den andra lägenheten.

Mitt i stan, modern planlösning och kritvita fogar är inget som intresserar mig. Jag föredrar äldre planlösningar, fler kvadrat och någorlunda tystnad på helgnätterna. Och lite gammalt och slitet är bara bra, för då behöver jag inte vara nervös över att åka på att betala en massa, ifall jag råkar orsaka en och annan liten skada.

Men om det är viktigt för dig att det är nytt och fräscht så ska du förstås välja utefter det. Alla har vi olika prioriteringar, och du ska bo där du trivs, inte där jag trivs. Glad

• Anonym (Sthlm)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-08 13:19:59 följande:

Vilken stad gäller det? Är det i sthlm så är valet helt SJÄLVKLART  28 kvm i stan.
    Alla andra städer skulle det inte spela någon roll. Möjligen den större i så fall.

Är det i Stockholm finns det ingenting som är tio minuters promenad från stan. Var skulle det vara? Utanför stan blir oftast en kvart eller längre med tunnelbanan. 

Det låter som att det handlar om en småstad. Jag skulle välja den större lägenheten. 

• Minimalen
    Anonym (Sthlm) skrev 2025-01-09 08:46:13 följande:

Är det i Stockholm finns det ingenting som är tio minuters promenad från stan. Var skulle det vara? Utanför stan blir oftast en kvart eller längre med tunnelbanan. 

Det låter som att det handlar om en småstad. Jag skulle välja den större lägenheten. 

Ts har inte skrivit att det är Stockholm. Ts har skrivit Kfast. Som inte finns där. Googla Kfast om ni undrar. 
  • Anonym (5)
    Men alltså?! Haha jag har blivit anklagad för att vara Stockholmsfixerad men detta tar ju priset!
    Facepalm!
  • Anonym (Sthlm)
    Minimalen skrev 2025-01-09 10:00:37 följande:
    Ts har inte skrivit att det är Stockholm. Ts har skrivit Kfast. Som inte finns där. Googla Kfast om ni undrar. 
    Jag såg inte det inlägget. Jag utgår inte ifrån att det är i Stockholm, bara kommenterade att det inte finns något inom tio min gångavstånd i Sthlm som även kan klassas som "utanför stan". 

Bodde jag i en småstad och hade en större lgh att välja på tio minuter från city skulle jag ta den utan tvekan. 

Orkar inte googla kfast. 
  • fornminne
    Anonym (D) skrev 2025-01-08 12:36:35 följande:
    Välja lgh

Var skulle ni helst bo

39 kvadrat, renoverad 2014. Äldre hus. 10 min promenad från stan. 

Nybygge 2024. 28 kvadrat. Mitt i stan. 

10 min promenad (ca 1 km?) från stan är ju ingenting, inte ens i en mindre stad. Tvärtom ganska lagom. Men jag gillar inte att bo mitt i smeten. Vill inte ha för långt till affärer och annan service, men bor hellre i utkanten än mitt i stan.

Så helt klart den större lägenheten, med reservation för att jag inte vet något om planlösning, hyra, hur området är, om det finns balkong, hiss osv. Sånt skulle ha betydelse i alla fall för mig.
  • fornminne

Lägenhetens standard har självklart också viss betydelse. Men den äldre lägenheten skulle behöva vara rejält sliten eller sunkig för att jag hellre skulle välja den andra. Med tanke på att den äldre lägenheten renoverades 2014, är det troligt att den är i helt ok skick, vilket räcker för mig.

• Anonym (B)
    Minimalen skrev 2025-01-09 10:00:37 följande:
    Jag tror att du blandar ihop det med en annan tråd. TS nämner inte Kfast här.

Men det är ju oavsett rätt uppenbart att det handlar om en mindre stad än Stockholm. 
  • Anonym (I Stan)
    fornminne skrev 2025-01-09 11:16:24 följande:
    10 min promenad (ca 1 km?) från stan är ju ingenting, inte ens i en mindre stad. Tvärtom ganska lagom. Men jag gillar inte att bo mitt i smeten. Vill inte ha för långt till affärer och annan service, men bor hellre i utkanten än mitt i stan.

Så helt klart den större lägenheten, med reservation för att jag inte vet något om planlösning, hyra, hur området är, om det finns balkong, hiss osv. Sånt skulle ha betydelse i alla fall för mig.

Jag har 1 km till centrum där jag bor men bor inne i stan men inte mitt i centrum. Så hade jag bott 1 km där jag bor nu så hade det ändå inte vart långt till centrum. 

En del räknar stan som mitt i centrum medans andra som jag själv räknar stan från utkanterna. 

Så utifrån vad jag tänker så hade jag själv också tagit den större. 

Svar på tråden Välja lgh