• Anonym (TS)

Ensam på sjukhus efter kejsarsnitt?

Jag har varit det förut kan man säga , jag var ensamstående när jag gjorde mitt första (andra barnet) som var akutsnitt men då var min mamma där mycket och jag tror hon sov där någon natt också. Det var snart 9 år sen och tyvärr har vi inte så bra relation längre av olika anledningar så skulle inte känna mig bekväm med att ha henne där. 

När jag gjorde mitt andra snitt för 3 år sen var min sambo med. Nu ska jag snart föda med planerat snitt igen och det är osäkert om vi har någon som kan passa 3-åringen. I värsta fall måste min sambo vara med honom och så får jag vara på sjukhuset själv. Men går det? Hur mycket hjälp får man av personalen isåfall? Tänker att jag knappt kommer kunna gå på toaletten eller gå och duscha om ingen kollar bebisen och att det blir väldigt jobbigt när jag har ont och inte kan röra mig så mycket. Någon som har varit med om det? Tror ni att det skulle funka? 

• Svar på tråden Ensam på sjukhus efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Bellevue)

Tror och tror, har du ingen annan så måste det ju funka. 
    Såklart att du kan be om hjälp, kan dom så kommer dom. Men är dom upptagna annars får du väl till exempel ha bebisen i "baljan" och dra med in i badrummet om du ska duscha eller så.
    Det brukar väl inte behövas så många duschtillfällen under en vistelse efter ett snitt, man är ju inte där så länge om det går komplikationsfritt. 
    Bebisar sover ju rätt  mkt också så toalettbesök brukar inte vara några problem, inte tyckte jag det i alla fall.

• Anonym (Julgris)

Du får givetvis hjälp med allt det du behöver utav sjukhuset.  Det är ett sjukhus du befinner dig på.
    Behöver du stöd att gå till duschen och ev att de stannar kvar ifall du har fallrisk osv så gör de självklart det. Hade du behövt så hade de torkat dig efter toalettbesöket tom. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Bellevue) skrev 2025-01-07 12:55:24 följande:

Tror och tror, har du ingen annan så måste det ju funka. 
    Såklart att du kan be om hjälp, kan dom så kommer dom. Men är dom upptagna annars får du väl till exempel ha bebisen i "baljan" och dra med in i badrummet om du ska duscha eller så.
    Det brukar väl inte behövas så många duschtillfällen under en vistelse efter ett snitt, man är ju inte där så länge om det går komplikationsfritt. 
    Bebisar sover ju rätt  mkt också så toalettbesök brukar inte vara några problem, inte tyckte jag det i alla fall.

Nej det är sant, det var ett tag sen sist och då var jag ju inte själv .. Det borde ju funka att ha bebisen i baljan. Sist behövde vi stanna 4 dagar på grund av sonen hade gått ner ganska mycket i vikt eftersom mjölken inte rann till ordenligt förrän den fjärde dagen. Han fick lite ersättning där men sen kunde jag helamma .. Är väl lite rädd för att det ska bli så igen eller att jag skulle behöva stanna längre av nån annan anledning. 

Förhoppningsvis löser det sig ändå med barnpassning men känner att jag måste vara förberedd på att det kanske inte gör det. 
  • Anonym (Kvinna..)

Såklart du klarar det själv. Det gäller EN natt, sen åker ni hem. Duscha kan du ju strunta i. Gå på toa när bebis sover. Inga problem alls.

• Anonym (TS)
    Anonym (Julgris) skrev 2025-01-07 12:58:53 följande:

Du får givetvis hjälp med allt det du behöver utav sjukhuset.  Det är ett sjukhus du befinner dig på.
    Behöver du stöd att gå till duschen och ev att de stannar kvar ifall du har fallrisk osv så gör de självklart det. Hade du behövt så hade de torkat dig efter toalettbesöket tom. 

Tack för svar! Ska nog inte behöva hjälp med att torka mig :)

Men var ganska yr i början när jag gick upp från sängen förra gången och hade väldigt ont 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-07 13:05:43 följande:

Såklart du klarar det själv. Det gäller EN natt, sen åker ni hem. Duscha kan du ju strunta i. Gå på toa när bebis sover. Inga problem alls.

Båda gångerna efter snitt har jag behövt stanna längre , 3 nätter första gången och 4 nätter andra gången, kan man verkligen få åka hem efter bara en natt? Skulle såklart varit skönt om det gick 
  • Anonym (Kvinna..)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-07 13:07:18 följande:
    Båda gångerna efter snitt har jag behövt stanna längre , 3 nätter första gången och 4 nätter andra gången, kan man verkligen få åka hem efter bara en natt? Skulle såklart varit skönt om det gick 
    Jaha... Jag födde med urakut snitt. Var ensamstående men blev utkastad efter 1 natt. Hade gärna stannat längre eftersom jag var ensam, osäker och första barnet. Fick sitta i väntrummet utan skor i 6 timmar innan en kompis kunde hämta och köra hem oss.

Har därför alltid trott att man inte får stanna längre än så.
  • Anonym (Bellevue)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-07 13:18:58 följande:
    Jaha... Jag födde med urakut snitt. Var ensamstående men blev utkastad efter 1 natt. Hade gärna stannat längre eftersom jag var ensam, osäker och första barnet. Fick sitta i väntrummet utan skor i 6 timmar innan en kompis kunde hämta och köra hem oss.

Men oj!
    Jag har också fött med urakut snitt och det var inget snack om att åka hem så fort. Dag tre började de fråga om vi kände oss redo.
  • Anonym (Bellevue)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-07 13:01:50 följande:
    Nej det är sant, det var ett tag sen sist och då var jag ju inte själv .. Det borde ju funka att ha bebisen i baljan. Sist behövde vi stanna 4 dagar på grund av sonen hade gått ner ganska mycket i vikt eftersom mjölken inte rann till ordenligt förrän den fjärde dagen. Han fick lite ersättning där men sen kunde jag helamma .. Är väl lite rädd för att det ska bli så igen eller att jag skulle behöva stanna längre av nån annan anledning. 

Förhoppningsvis löser det sig ändå med barnpassning men känner att jag måste vara förberedd på att det kanske inte gör det. 

Det går nog bra!

• Anonym (E)

Min kompis födde med planerat snitt för 2 år sen, de hade ingen barnvakt, pappan kunde ju vara med på själva förlossningen då syskon var på förskolan, fördelen när man vet när det sker :) och sen åkte han hem och tog hand om syskonet, lämnade på förskolan dagen efter för att åka tillbaka till BB igen, visst var det trist att vara själv på natten men sen var pappan med på dagen igen, hon stannade 4 nätter 

• Miraldie

Alla snitt gör olika ont tycker jag, har gjort tre. Två som gick helt ok, ett som gjorde ont något så fruktansvärt. Efter det som gjorde ont fick jag inget gehör av vården när jag beklagade mig, så fick ha så tills de skar upp mig igen nästa gång. Hemskt. Men med det sagt, hur bra det funkar att vara själv beror nog på operationen, ett snitt som funkar tipp topp, då så går det utmärkt rent kroppsligt. Om det går åt andra hållet så är det tufft. Bra att ha någon som kan hjälpa att orka orda för en då. Men det svåraste är nog den emotionella biten, att känna sig ensam när man egentligen inte alls vill vara det. Så kände jag i alla fall. Men i slutet kommer dagen komma och gå och hur det än blir så kommer du igenom det!

Lycka till:)

• Anonym (S)

Det är kanske inte så roligt men det är klart att det går. Min man var med under de första timmarna när kag gjorde det senast men åkte sedan hem till de andra barnen. Jag åkte hem dagen efter. Det fungerade helt ok på sjukhuset själv. Jag rullade min honom med mig när jag gick på toa och borstade tänder. Finns det inga komplikationer behöver man inte stanna flera nätter..

• Anonym (TS)

Oj det måste varit jobbigt. Trodde de oftast vill att man sannar minst två nätter efter snitt iallafall för att se hur det läker och så. Dåligt att du inte fick stanna längre när det var första barnet och urakut snitt också 
  • Anonym (Julgris)

Så tråkigt att höra din upplevelse. Min syster fick stanna 7 dygn (6 mer än nödvändigt) bara för att hon kände sig osäker på att hantera bebisen. Jag misstänker dock att de var oroliga att hon var helt väck och nog gärna hade henne uppsikt några extra dagar för att observera / utvärdera hennes stora osäkerhet? 
  • Anonym (Vad)

Finns väl folk som jobbar där.

• Anonym (Barnmorska)

Det här har jag svårt att tro på. På vilket sjukhus menar du att det här skedde på? 
  • Anonym (TS)
    Miraldie skrev 2025-01-07 14:11:45 följande:

Alla snitt gör olika ont tycker jag, har gjort tre. Två som gick helt ok, ett som gjorde ont något så fruktansvärt. Efter det som gjorde ont fick jag inget gehör av vården när jag beklagade mig, så fick ha så tills de skar upp mig igen nästa gång. Hemskt. Men med det sagt, hur bra det funkar att vara själv beror nog på operationen, ett snitt som funkar tipp topp, då så går det utmärkt rent kroppsligt. Om det går åt andra hållet så är det tufft. Bra att ha någon som kan hjälpa att orka orda för en då. Men det svåraste är nog den emotionella biten, att känna sig ensam när man egentligen inte alls vill vara det. Så kände jag i alla fall. Men i slutet kommer dagen komma och gå och hur det än blir så kommer du igenom det!

Lycka till:)

Tack :) Mina gjorde också olika ont , första som var akutsnitt gjorde mindre ont än andra som var planerat.. Hade faktiskt jätteont så jag grät ett tag efteråt. Är lite rädd att det ska bli ännu värre den här gången eftersom de redan har skurit upp två gånger på samma ställe men vet inte om det är så det funkar. 

Min svärmor kanske kan vara barnvakt men det är inte säkert än , hoppas på det men känner att jag måste förbereda mig på att jag kanske måste vara ensam. 
  • Anonym (fyll)

Du ska ju få den hjälp du behöver om du är inlagd på sjukhus, oavsett anledning. Och bebisen kan du ha med dig i den lilla baljan när du är på toa eller annat. Ibland kanske personalen har tid att passa bebisen en stund. Och märker de att du är yr och svag och inte orkar ta bebisen så ska de ju hjälpa dig med det. 

I ditt läge skulle jag känna att det var viktigare att storasyskonet är trygg med en förälder hemma än att jag hade någon med mig på sjukhuset. 

• Hejjsvejs

Det kommer gå finemang!
    Vi har ingen barnvakt på de sättet utan sambon va ju tvungen att åka hem å sova med vår son när de begav sig å sen kom han dagen efter etc. Du är runt kvinnor, alla kommer hjälpa. De bytte blöjor..torkade å fixade MIG från blodiga bindor å grejer ..Sen tog de bebis iprincip hela natten så jag fick sova efter nästan 2 dygn vaken. De kommer gå bra, oroa dig inte :)

Svar på tråden Ensam på sjukhus efter kejsarsnitt?