Anonym (hmm) skrev 2025-04-29 07:27:22 följande:
Att resa sig för någon på bussen är en extremt liten anpassning jämfört med att leva i ett förhållande där ens egna behov ständigt får stå tillbaka för att ens partner har stora svårigheter på något område. Det kan i vissa fall leda till medberoende (googla det om du inte känner till det). Ts har redan gjort väldigt stora ansträngningar för att hjälpa sin man, så jag förstår inte varför du klankar ner på henne så mycket (som du gör när du t.ex. påstår att hon tycker att han är en loser).
En gång kanske det är din son eller dotter som kommer till dig och är förtvivlad för att han eller hon känner sig utbränd av att ta för mycket ansvar i sitt förhållande. Jag hoppas i så fall verkligen att du inte ger samma förminskande bemötande som i den här tråden.
Självklart är det extremt stor skillnad. Det var grundtanken jag var ute efter.
Låt säga att du lever med har ett handikapp, då måste den utan handikappet anpassa sig mer.
Jag har inte sagt att det är lätt, men generellt är det bästa sättet att lösa problem att möta den andre där den är, och försöka sätta sig in i dens situation, med en vilja att förstå.
När det gäller sex tycker jag att den med mer lust har ett större ansvar, att anpassa sig och hjälpa.
Jag fattar inte vad du menar med medberoende i detta fall.
TS har tagit upp flera saker maken inte klarar, eller gör dåligt när det gäller att ta tag i sin kropp, sitt liv och sin sexlust. Så ja, jag misstänkte att hon tyckte att han var en looser.
Ts är helt övertygad om att det inte finns något mer hon kan göra, och att hon inte kan göra något på ett bättre sätt. Det är imponerande. Det må jag säga.
Det är jättesmå skillnader, i bemötande, i tonläge, i hur man gör, vad man gör, som gör skillnad. Att inte tro att det finns något annat sätt än det hon gjort tycker jag är anmärkningsvärt.
Om mina barn skulle komma till mig skulle jag ställa frågor, och utifrån svaren ge råd.
I TS fall vill TS jobba på problemet och dom älskar varandra på ett sätt som kan kallas för ett framgångsrecept. Hon har ju redan gjort allt och därmed frågat om han vill jobba på deras sexliv.
Jag skulle definitivt förstå TS om hon inte orkade leva kvar i relationen.
Jag är själv skild, och till en början ville jag försöka jobba på vår relation, men jag kunde inte. Så jag förstår definitivt inte om man inte kan eller orkar. TS verkar ju däremot ha så stark attraktion, stark kärlek och mycket sexlust till honom. Då kanske det kan vara värt att försöka tänka på om det finns något mer man kan göra.