Hur får jag min fru att bry sig om att hennes hundar gör mig sjuk?
Hos mig och min fru bor två stora hanhundar, Golden och Rottweiler. Snälla, men stora och ganska gränslösa. Min fru älskar dem, men det gör inte jag. Hon skaffade dem med något års mellanrum utan att rådfråga mig. En vacker dag bara var de i hemmet (Som valpar, men nu fullvuxna). Vips så var man småbarnsförälder på nytt till två individer som aldrig mentalt blir äldre än tre år och som aldrig kommer att lära sig svenska.
Jag har aldrig behövt bekräftelse från ett djur, och har utvecklat en mkt negativ syn på dessa djur av en lång rad anledningar. Dels så är de överallt inomhus utom i sovrummet (det har jag efter mkt gräl lyckats förhindra) men de är i köket, vid TV:n, överallt. oftast på, under eller i omedelbart närhet av min fru. Att sitta med henne och mysa i en soffa är otänkbart. det är alltid nån som knuffar sig mellan oss. Min fru har inga problem med det, mig gör det bara ledsen och bedrövad.
Jag har (eller hade, det är dött nu) ett enda verkligt fritidsintresse - trädgård. Men djuren pissar på allt, eller trampar ner allt.de gör sina behov över hela tomten, jag klarar knappt av att vara utomhus längre pga jag vet att jag alltid kommer att trampa i nån typ av avföring. Mest av allt känner jag bara äckel numera. ocharmigt, jag vet, det har aldrig funnits hundar i mitt liv tidigare och jag finner det mesta de sysslar med ganska motbjudande.
Allt det där hade kanske gått att förhandla om, men min fru följer aldrig några överenskommelser. Så jag har gett upp den saken. Men mitt problem har utvecklats till ett fysiskt också. Jag har en tilltagande hundallergi, vilket gör att vi måste köpa städhjälp varje vecka.
Allergi blir allt värre. Jag börjar känna mig ganska dålig, andningen har försämrats och när ag undersöker saken förstår jag att det finns risk att jag kommer att utveckla en allvarlig astma, inget jag vid min ålder önskar. Min fru vet om det här, men blundar för alltihop. Köper luftrenare för en massa pengar men jag märker ju att det inte funkar.
Att kritisera hennes hundar gör henne otroligt aggressiv. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag kan inte vara inne. Jag kan inte vara ute. Jag håller på att få panik.