• Harnok

Börjar ge upp snart

(Börjar om då min tråd togs bort, när jag funderar inte på att ta mitt liv idag).

Jag har några år till 40 och har varit motsatsen till en tjejtjusare i mitt liv. Jag har alltid haft ett ordnat liv med jobb och har ett jobb jag trivs med. Sköter hygienen bättre än de flesta och har aldrig haft hål i tänderna i vuxen ålder. Normalviktig. Jag är ordnat på så vis med andra ord. Körkort och bil.

Mitt problem är att jag börjat hamna i en medelålderskris och jag är fruktansvärt ensam på fritiden och det är sjukt ensamt att alltid komma hem till en tom lägenhet. Jag har aldrig haft någon hemma hos mig och när jag flyttade in så orkade inte en enda släkting komma förbi och säga hej. Alla hittade på ursäkter. Det är många år sedan jag flyttade hit nu. På tjejfronten har det varit ännu värre och jag har inte haft kvinnligt besök inkl sex på 15 år. FEMTON ÅR. Jag verkligen längtar till att ha någon att älska och som älskar mig. Att kunna få en kram ibland. Någon att gå ut och äta middag med.

Jag har försökt träffa någon via nätet, jobb, skola, volontärarbete men det går inte med tjejerna. Jag har varit hos Vårdcentral/läkarbesök ca 100 gånger såg jag nu när jag loggade in på 1177.se och det har inte hjälpt mig ett dugg så att kontakta dom igen ger ingenting. Det har gjort att jag senaste dagarna börjat fundera på att kasta in handduken och skita i allt. Sluta gå till jobbet, sluta laga mat. Jag har ingen motivation längre.

Jag vill inte ha det såhär hela mitt liv. Noll mening. Ingen partner, inga barn. Inget att riktigt leva för.

Jag har inget hopp om framtiden. Vad gör man?
  • Svar på tråden Börjar ge upp snart
  • Anonym

Ge det ett försök att vara ute bland människor. Då får man i alla fall träffa människor på fritiden. Och man vet ju inte om det kan leda till en partner.
    Sök dig till sammanhang där det finns människor

Gå med i en förening.
    Gå med i ett politiskt parti. De har så mycket träffar och möten. Du kan driva någon viktig fråga som förbättrar samhället och ger mening.
    Gå med i församlingens kör. Kroppen älskar att sjunga. (Många damer)
    Anmäl dig till någon lättsam kurs på Vuxenskolan, Medborgarskolan, typ matlagning edyl.
    Anmäl dig till något voluntärarbete. Röda korset, Stadsmissionen e dyl

• Anonym (ler)

Livet är inte lätt för alla. Även de som har familj har sina bekymmer. Försök att vara aktiv när du träffar tjejer och acceptera resultatet, oavsett om du träffar någon du gillar eller inte. Vad du oroa dig för idag är obetydligt sett ur ett livslångt perspektiv. Ingenting spelar någon roll förutom när det gäller liv och dö. Njuta av livet: njuta av den maten du äter varje dag, av den friska luften du andas varje dag, av musiken du hör, av blommorna du ser och även av tjejerna du ser i vardagslivet. Du kan njuta av allt du gillar även om du inte äger dem.

• Anonym (Heja brännvin.)

Man kan hamna en bit utanför utan någon egentlig anledning. Det blir bara så.
    Försök att testa nya banor. Byt ut garderoben, handla i en annan butik, but gym om du tränar osv.

Saker som bryter invanda mönster.

• Anonym (Eviga frågan)

Har du kompisar? Eller är enda fokus att hitta en kvinna som ska lösa allt?

• Anonym (Undran)

Det är svårt för alla att hitta någon. Mycket tror jag handlar om tur och tajming. Men du måste också gå att hitta på något sätt. Exempelvis på en dejtingsida.

Jag undrar:
    Är du kräsen när du söker?
    Söker du brett rent geografiskt?
    Finns det risk att du framstår desperat, alternativt utstrålar att du "typ gett upp"? 

• Anonym (Latina)

Har du funderat på att träffa en tjej från ett annat land? Det finns många fina tjejer som verkligen längtar efter att vara tillsammans med någon. Som en annan skrev: Är du för kräsen när du söker?

• MammaTillDansband
    Harnok skrev 2024-12-31 20:40:12 följande:
    Jag vill inte ha det såhär hela mitt liv. Noll mening. Ingen partner, inga barn. Inget att riktigt leva för.

Jag har inget hopp om framtiden. Vad gör man?
    På sätt och viss är det rättvist. Ingen av oss föds till en förutbestämd mening med livet. Eller till ett förutbestämt framtidshopp. Vi får söka mening och hopp i våra liv själva. För vissa går det lätt, för andra är det svårare.

Kanske är lätt för mig att säga, som du ser på mitt nick har jag barn, och jag tycker mitt liv är meningsfullt och spännande. Men du har något som jag inte har: du har frihet och möjlighet att kunna göra vad du vill, det kan inte jag. Jag har barn varannan vecka, så jag kan inte flytta utanför skolområdet för mina barns skull. Jag sitter här, och kommer göra det 5-10 år till. Dessutom har jag en man som har åsikter att ta hänsyn till. Jag kan alltså inte göra en lång flytt och göra en omstart i livet, exempelvis.
    Det kan du.

Det låter som om du tycker att du befinner dig på botten. Då kan det knappast bli sämre av att göra förändringar i ditt liv. Du har jobb, alltså kan du säkert få ett nytt jobb någon annanstans. Du har bil och körkort, så du är rörlig. Leta runt i ditt hjärta, är det något du drömmer om att göra? Flytta? Resa runt utomlands? Skola om dig till ett drömjobb? Bli fårbonde i Norge, fiskare i Österbotten eller vadsomhelst? Du kan göra det, det mesta är möjligt. 
    När du gör det du drömmer om och lever det liv du vill leva kommer du också att träffa andra människor att knyta an till, människor som ser dig och förstår dig. Människor som delar dina drömmar. 

Lycka till!
  • Harnok
    Anonym skrev 2024-12-31 20:48:20 följande:

Ge det ett försök att vara ute bland människor. Då får man i alla fall träffa människor på fritiden. Och man vet ju inte om det kan leda till en partner.
    Sök dig till sammanhang där det finns människor

Gå med i en förening.
    Gå med i ett politiskt parti. De har så mycket träffar och möten. Du kan driva någon viktig fråga som förbättrar samhället och ger mening.
    Gå med i församlingens kör. Kroppen älskar att sjunga. (Många damer)
    Anmäl dig till någon lättsam kurs på Vuxenskolan, Medborgarskolan, typ matlagning edyl.
    Anmäl dig till något voluntärarbete. Röda korset, Stadsmissionen e dyl

Jag har redan varit politiskt aktiv i många år, men nyligen hoppat av. Sjunga är verkligen INTE min grej. Men ja lättsam kurs kanske vore något... får se vad det finns att erbjuda där. Aldrig varit inne där tidigare, bra tips. Volontärarbeta kommer jag att göra till våren så vi får se vad som händer där. (Har gjort tidigare också).
    Anonym (Eviga frågan) skrev 2024-12-31 22:42:50 följande:

Har du kompisar? Eller är enda fokus att hitta en kvinna som ska lösa allt?

Vi ses typ inte längre så knappt kan man säga.
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-01 00:39:54 följande:

Det är svårt för alla att hitta någon. Mycket tror jag handlar om tur och tajming. Men du måste också gå att hitta på något sätt. Exempelvis på en dejtingsida.

Jag undrar:
    Är du kräsen när du söker?
    Söker du brett rent geografiskt?
    Finns det risk att du framstår desperat, alternativt utstrålar att du "typ gett upp"? 

Jag har varit på dejtingsidor i 15 år utan resultat. Jag söker mest i Stockholm eftersom jag bor här... eller relativt närliggande platser. Jag tror inte alls jag framstår som desperat, snarare tvärtom i så fall eftersom jag gett upp.
    Anonym (Latina) skrev 2025-01-01 07:05:34 följande:

Har du funderat på att träffa en tjej från ett annat land? Det finns många fina tjejer som verkligen längtar efter att vara tillsammans med någon. Som en annan skrev: Är du för kräsen när du söker?

Jag skulle kunna träffa en tjej ifrån ett annat land. Men det är ju väldigt bra om hon redan bor i Sverige för det är en lååång process att träffa någon utomlands och sedan få hit henne och integrera sig med språk och jobb. Kräsen är svårt att avgöra, men jag gillar absolut inte kraftiga tjejer för jag är själv liten i kroppen.
    MammaTillDansband skrev 2025-01-01 13:59:09 följande:
    Det låter som om du tycker att du befinner dig på botten. Då kan det knappast bli sämre av att göra förändringar i ditt liv. Du har jobb, alltså kan du säkert få ett nytt jobb någon annanstans. Du har bil och körkort, så du är rörlig. Leta runt i ditt hjärta, är det något du drömmer om att göra? Flytta? Resa runt utomlands? Skola om dig till ett drömjobb? Bli fårbonde i Norge, fiskare i Österbotten eller vadsomhelst? Du kan göra det, det mesta är möjligt. 
    När du gör det du drömmer om och lever det liv du vill leva kommer du också att träffa andra människor att knyta an till, människor som ser dig och förstår dig. Människor som delar dina drömmar.
    Jag ska flytta inom Stockholm inom ett år förmodligen till ett område jag drömt om, nu har jag ekonomi till det. Jag reser så mycket jag bara kan (det är jag faktiskt glad över att kunna göra som singel).

• MammaTillDansband
    Harnok skrev 2025-01-01 16:05:31 följande:
    Jag ska flytta inom Stockholm inom ett år förmodligen till ett område jag drömt om, nu har jag ekonomi till det. Jag reser så mycket jag bara kan (det är jag faktiskt glad över att kunna göra som singel).
    Helt ärligt så tror jag att Stockholm är en del av problemet. Du kan flytta till en mer central adress eller få större boyta eller mer nyrenoverat, men det är stor risk att du blir sittandes ensam och deppig även där. Fast med ett helkaklat badrum på 20 kvadratmeter. Det är inte adressen som är ditt problem, det är den sociala situationen i Stockholm som inte fungerar för dig. Över en miljon anonyma människor som visserligen finns där, men inte ser dig (och du ser inte dem) är inte en social situation som passar alla, och tydligen inte dig. Inget att skämmas för, jag skulle heller inte trivas så.

Om du har gott om pengar och/eller ett saftigt lånelöfte är mitt råd att du flyttar någon annanstans i landet och börjar om. För dina pengar får du en herrgård i Höga Kusten om du vill! Eller en liten gård i Västergötland, eller ett gulligt hus på Österlen (bor massa stockholmare där, så du lär smälta in). Eller vad som helst. Grejen är att jag tycker du ska flytta till landsbygd eller småort, därför att där kommer folk att se dig, veta att du finns, och bry sig! Du kommer vara "Andreas Andersson, han den där nya i Mattssons gamla hus", istället för klisterlappen "A Andersson" på lägenhetsdörren. På landet och i småorter känner folk sina grannar och närboende, och du kommer att få ett socialt nätverk så småningom. Du kommer träffa många olika slags människor, och rätt vad det är sitter du i styrelsen för bygdegårdsföreningen utan att du egentligen fattar hur det gick till. Skaffa hund också, så är du hemma på redigt!
Svar på tråden Börjar ge upp snart