Blivit orosanmäld av mitt ex flickvän
Vad hade ni gjort om ni har fått en anonym orosanmälan som med 99,9% sannolikhet är inskickad av mitt ex flickvän?
Orosanmälan blev nerlagd direkt då det som stod inte var korrekt.
Kan man polisanmäla?
Vad hade ni gjort om ni har fått en anonym orosanmälan som med 99,9% sannolikhet är inskickad av mitt ex flickvän?
Orosanmälan blev nerlagd direkt då det som stod inte var korrekt.
Kan man polisanmäla?
Eh nej, hur ska du anmäla en anonym socanmälan. För det första är det inte olagligt att göra en socanmälan, för det andra har personen gjort det anonymt.
Antagligen blir det svårt när det bara är en anmälan men om det är någon som använder anonyma socanmälningar som ett sätt att trakassera någon kan man absolut anmäla , jag har själv gjort det men tyvärr gjorde jag det när det hade gått för lång tid. Även om det läggs ner kan det vara bra att det finns en polisanmälan om det händer mer saker eller om man behöver ansöka om kontaktförbud eller hemlig adress till exempel.
I mitt fall vet jag helt säkert vem det var, en familjemedlem som verkligen inte är helt frisk och som har gjort mycket annat också mot mig och andra i familjen också (bland annat försökt ta flera lån i en annan familjemedlems namn). Några av anmälningarna var också så extrema så att det var uppenbart för socialtjänsten att det var påhittat (bland annat att jag höll på med trafficking och skulle sälja sex tillsammans med min då 7-åriga dotter, riktigt riktigt sjuka och vidriga saker).
Det är såklart bra att man kan göra anonyma anmälningar men det ska inte användas för att trakassera någon. Oftast tror jag socialtjänsten förstår när det handlar om nått sånt. Men ja , hade det bara varit en anmälan och inget mer hade jag nog bara struntat i det. Är det däremot någon som inte slutar måste man ju kunna få hjälp på något sätt , då är det polisen man måste vända sig till.
https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-gora-falska-orosanmalningar-till-socialtjansten
Vilken jobbig situation ts! Förstår att din reaktion blir att vilja göra en polisanmälan.
Försök att få ut ilskan och besvikelsen genom att t.ex. ta kontakt med vården. Viktigt är att det mående som det hör resulterar i för din del blir dokumenterat som tex en läkare, psykolog eller kurator har möjlighet att göra i din journal.
Så se till att få hjälp med att orka nu, genom att söka hjälp. Det är bättre och ger mer styrka i längden.
Stackars ungar som verkar ha två föräldrar som är labila och som bara tänker på hur den ena ska skada den andra på bästa möjliga sätt.
Vilken jobbig situation ts! Förstår att din reaktion blir att vilja göra en polisanmälan.
Försök att få ut ilskan och besvikelsen genom att t.ex. ta kontakt med vården. Viktigt är att det mående som det hör resulterar i för din del blir dokumenterat som tex en läkare, psykolog eller kurator har möjlighet att göra i din journal.
Så se till att få hjälp med att orka nu, genom att söka hjälp. Det är bättre och ger mer styrka i längden.
Det är inte hämnd. Det är för att få ett slut på beteendet.
Jag har inte energi till att slösa på dessa människor. Det bara fortsätter och fortsätter.