• Anonym (Hjälp att tänka)

44 och gravid med en trea, behålla eller inte?

Hur hade ni gjort?

Jag är 44, mannen 40. Nu otroligt oplanerat gravida med en trea. Har två barn sen innan på 6 och 4. 

Vi har ekonomin, boendet och de delarna för fler barn. Men åldern är ju emot oss minst sagt - och vi kände oss klara med barn. Det här är ett riktigt hoppsan, jag trodde jag hade koll på min kropp men tydligen inte. (Har kondom och säkra perioder som preventivmedel vilket funkat perfekt förr men nu kanske kroppen gjort något sista ryck innan klimakteriet?)

Jag/vi vet vare sig in eller ut. Vare sig jag eller mannen är väl egentligen sugna på abort, men en trea så här sent i åren känns. oansvarigt? Eller? Vi (eller jag iaf) var ju äldre redan när de andra kom. Vi är ju också ute ur småbarnstiden nu med vaknätter, blöjor och humöret på de vi har är för tillfället stabilt. Livet är rätt enkelt just nu.

Hur hade ni resonerat om ni vore vi? Hjärta eller hjärna?

• Svar på tråden 44 och gravid med en trea, behålla eller inte?
  • Anonym (men skit i ålder)
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-29 19:49:32 följande:
    Fast det vet du ju inget om känslokombinationerna. Ärligt blev jag först otroligt förvånad eftersom jag inte trodde det var en möjlighet. Sen glad eftersom det är hårt triggat i mig att ett plus är en så positiv sak. Sen slog verkligheten till om min ålder. 

Hade vi varit 32 och 36 hade vi kört på en trea,liksom.
    De flesta uppnår menopaus när de är 50.
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-30 10:46:22 följande:
    Att vi är äldre allmänt? Att folk ska tycka synd om barnet? Prata illa om oss? Att barnet får så väldigt gamla föräldrar även om vi är pigga.
    Varför bryr du dig om omgivningen? Det är ju det som är skönt när man kommer upp i ålder - att man skiter i vad andra tänker.

mvh 44 år
  • Anonym (Sex)
    Anonym (men skit i ålder) skrev 2024-12-30 22:01:57 följande:
    Men gud vad trött jag ibland blir på Sveriges åldersfixerade befolkning. Här måste allt göras i vissa åldrar eller ordningar annars är det fel. Du är bara 4 år äldre än när du fick ditt först barn, är väl inte sån enorm skillnad.

IVF får man inte efter 39 år om man inte kör privat, för då är man för gammal är det bestämt här. Ändå kan man sitta på en rejäl ägg-reserv vid den åldern, här tas liksom ingen hänsyn till individens förutsättningar. 

www.dn.se/sverige/anna-hammarstrom-flog-till-kina-for-att-foda-sitt-tolfte-barn-och-radda-livmodern/
    TS är sex år äldre än när hon fick sitt första barn. Vill nog påstå att det är länge. Riskerna för såväl mamman som barnet har ökat betydligt under de sex åren. Ibland handlar det inte om att åldern bara är en siffra, utan att det faktiskt gör graviditeten mycket mer riskabel.
  • Anonym (32)

Jag hade inte velat gå resten av mitt liv och fundera vem barnet skulle ha blivit, så hade jag resonerat om jag var i din sits. Jag gjorde abort som ung och enda anledningen jag har kunnat gå vidare något sånär är tack vare de barn jag fick sedan som annars inte hade funnits. Och att jag förstår hur oerhört jobbigt det hade blivit just eftersom jag var ung och inte hade jobb och ekonomi för ett barn då. Men jag kommer undra resten av livet vem jag valde bort. Jag skulle inte vilja avsluta mitt fertila liv med att känna att ett barn fattas mig. Men alla är ju inte lika sentimentala som jag förstås.

• Anonym (Ditt val)

Ts, jag tycker inte du ska lyssna på vad folket ska tycka och tänka om dig. Du ska göra det som känns bäst för dig. Du har bra ekonomi, ni är pigga, ni har boende och dessutom syskon till barnet. Du har alla bitarna för ett barn ska kunna klara sig. Det enda du tänker på är vad andra ska säga om dig? Men har dom rätt i att bestämma över dig? Tänk igenom hur du vill göra?

Det här med att nej man får inte skaffa barn efter 40? eller att nej man får inte skaffa barn när man är 20?
    Vem har bestämt att man inte får? Låt människorna få leva och göra det dom vill göra. 

Nu vet jag att jag har skrivit att det är du som bestämmer. Jag tänkte att jag ger dig ett litet råd som du själv får bestämma, jag tycker jag att det är ett mirakel bebis som kanske blir din sista gång. Man vet aldrig när det är försent om du skulle ångra dig.

• jaha2024
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-29 17:26:29 följande:
    44 och gravid med en trea, behålla eller inte?

Hur hade ni gjort?

Jag är 44, mannen 40. Nu otroligt oplanerat gravida med en trea. Har två barn sen innan på 6 och 4. 

Vi har ekonomin, boendet och de delarna för fler barn. Men åldern är ju emot oss minst sagt - och vi kände oss klara med barn. Det här är ett riktigt hoppsan, jag trodde jag hade koll på min kropp men tydligen inte. (Har kondom och säkra perioder som preventivmedel vilket funkat perfekt förr men nu kanske kroppen gjort något sista ryck innan klimakteriet?)

Jag/vi vet vare sig in eller ut. Vare sig jag eller mannen är väl egentligen sugna på abort, men en trea så här sent i åren känns. oansvarigt? Eller? Vi (eller jag iaf) var ju äldre redan när de andra kom. Vi är ju också ute ur småbarnstiden nu med vaknätter, blöjor och humöret på de vi har är för tillfället stabilt. Livet är rätt enkelt just nu.

Hur hade ni resonerat om ni vore vi? Hjärta eller hjärna?

Ett barn har man hela livet ut och när barnet är 18 så är det fortfarande inte vuxet och behöver hjälp ifrån föräldern flera år framåt. du är alltså 62 år när ungen tar studenten
  • Anonym (E)

Gud vilket åldersförakt i tråden. 62 när barnet tar studenten - jaha? Vad spelar det för roll?

"Under 2022 föddes 410 barn där mamman var 19 år eller yngre. Samtidigt föddes 537 barn av mammor som var 45 år eller äldre, enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån (SCB). "

Anonym (Sex) skrev 2024-12-30 22:09:59 följande:
    TS är sex år äldre än när hon fick sitt första barn. Vill nog påstå att det är länge. Riskerna för såväl mamman som barnet har ökat betydligt under de sex åren. Ibland handlar det inte om att åldern bara är en siffra, utan att det faktiskt gör graviditeten mycket mer riskabel.
    Det skulle stå att TS bara är fyra år äldre än när hon fick sitt förra barn. Skrev fel.
    Anonym (Ditt val) skrev 2024-12-31 12:50:18 följande:

Ts, jag tycker inte du ska lyssna på vad folket ska tycka och tänka om dig. Du ska göra det som känns bäst för dig. Du har bra ekonomi, ni är pigga, ni har boende och dessutom syskon till barnet. Du har alla bitarna för ett barn ska kunna klara sig. Det enda du tänker på är vad andra ska säga om dig? Men har dom rätt i att bestämma över dig? Tänk igenom hur du vill göra?

Det här med att nej man får inte skaffa barn efter 40? eller att nej man får inte skaffa barn när man är 20?
    Vem har bestämt att man inte får? Låt människorna få leva och göra det dom vill göra. 

Nu vet jag att jag har skrivit att det är du som bestämmer. Jag tänkte att jag ger dig ett litet råd som du själv får bestämma, jag tycker jag att det är ett mirakel bebis som kanske blir din sista gång. Man vet aldrig när det är försent om du skulle ångra dig.

Väl sammanfattat
  • jaha2024
    Anonym (E) skrev 2024-12-31 13:45:18 följande:

Gud vilket åldersförakt i tråden. 62 när barnet tar studenten - jaha? Vad spelar det för roll?

"Under 2022 föddes 410 barn där mamman var 19 år eller yngre. Samtidigt föddes 537 barn av mammor som var 45 år eller äldre, enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån (SCB). "

Det handlar inte om åldersförakt. det handlar om att orka
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-30 19:18:13 följande:
    På det du skriver. Ingenstans om att det ska bli kul med ett barn till, däremot bara att ni inte tycker det är kul med abort.

men en trea så här sent i åren känns. oansvarigt? Eller? Vi (eller jag iaf) var ju äldre redan när de andra kom. Vi är ju också ute ur småbarnstiden nu med vaknätter, blöjor och humöret på de vi har är för tillfället stabilt. Livet är rätt enkelt just nu.

vi kände oss klara med barn
    Fast jag skriver ju inte allt jag känner och alla känslor kring det i ett startinlägg. Det hade ju blivit en roman.
    Anonym (B) skrev 2024-12-30 16:35:53 följande:

Hahaa! Skojar du? Du räknas som geriatrisk förstföderska! Även vid 36. Och din andra vid 40, eller hur? 

Nu förstår jag att du nojar över åldern eftersom du identifierar dig som?ja, jag vet inte. Men du räknas som äldre förälder efter 35. 

Ni får söka svaret inom och hos er själva om hur ni ska göra. 

Jo jag var äldre men VI var ju inte det som par - det var det mitt svar gällde. Min man höjde ingen på ögonen åt då direkt.
  • Anonym (Pragmatiker)

Ni tänkte inte skaffa barn innan. Finns ingen anledning att ändra på det nu. Ni har åldern emot er med risker för foster och dig, och kommande problem när barnet väl kommer ut. Även om ni har de praktiska möjligheterna så kanske man inte vill sätta sig i den sitsen ändå. Allt blir krångligare, dyrare, mindre energi för er vuxna och era nuvarande barn får mindre av er också.

Var nöjda med det liv ni har!

• Anonym (Ditt val)
    Anonym (men skit i ålder) skrev 2024-12-31 14:01:06 följande:
    Väl sammanfattat
    Ja men visst är det så. Folk kommer klaga över allting. Vad man än gör kommer folk höja ögonbrynen. Så skit i vad de tycker. Man har sin egen familj att tänka på. Att oroa sig för vad omgivningen ska säga det kommer inte hjälpa en att komma vidare med sitt liv. Sen är det upp till var och en hur man vill göra 🤷🏻?♀️
  • Anonym (Lycka till)

Hoppas hela graviditeten går bra och att det blir en normal bebis.

Svar på tråden 44 och gravid med en trea, behålla eller inte?