• Anonym (Mio)

Tonåringen fick för mycket pengar

Vet inte hur det gick till, men på något sätt fick tonåringen fel kuvert när hon öppnade sina presenter och fick mycket mer än det var meningen. Nu vet vi inte vad vi ska göra, pengarna är inte hennes och jag förstår inte hur de hamnat fel.

Helvete, snälla nån med råd?

• Svar på tråden Tonåringen fick för mycket pengar
  • MickeLove
    Anonym (B) skrev 2024-12-27 14:20:53 följande:
    En tonåring behöver ej 5000kr. det skulle troligtvis slösas bort till smink eller nån dyr väska 
    Vilket dravel
  • Anonym (Alexandra)

Då det handlar om en tonåring är det väl bara förklara vad som hände och att det blev fel. Förklara att det blev fel när farfar/morfar gjorde iordning kuverten, och att hon inte får behålla allt själv. 

Beroende på vad dina 5000 skulle gå till kan du ju alltid erbjuda att ge henne en del av dem som plåster på såren, speciellt om hon börjat göra planer för vad hon skulle göra med allting. 

• Anonym (Mio)

Pengarna var som sagt inte till henne och det blir helt fel om ett av barnen får flera tusen och de andra får 500 var. Kombinerat med födelsedagspresent ja, men ändå alldeles för mycket mot vad hon skulle få. Hon skulle fått 500 för jul och 500 för födelsedagen. Pappan säger att hon ska behålla dem och att jag inte har laglig rätt att "ta tillbaka dem"!?

• Anonym (Q)
    Anonym (Mio) skrev 2024-12-27 21:25:25 följande:

Pengarna var som sagt inte till henne och det blir helt fel om ett av barnen får flera tusen och de andra får 500 var. Kombinerat med födelsedagspresent ja, men ändå alldeles för mycket mot vad hon skulle få. Hon skulle fått 500 för jul och 500 för födelsedagen. Pappan säger att hon ska behålla dem och att jag inte har laglig rätt att "ta tillbaka dem"!?

Men täcker pappan upp med motsvarande till övriga barn? Tonåringen måste väl förstå att det blivit fel om tonåringen får 10 gånger mer än övriga barn? Det är bara att förklara att det blivit fel eller täcka upp så att övriga barn också får.
  • Anonym (Alexandra)

Varför ens dra in vad lagen säger? Herregud. Berätta för flickan att morfar gjorde fel och att hon inte kan behålla pengarna. Känns verkligen inte som att det här måste bli en sån stor grej? Har ingen i familjen fått fel present förut, eller? 

Klart att hon kanske blir besviken, men många rimliga tonåringar förstår ju ändå att de inte ska få 10 gånger mer än syskonen och att det faktiskt inte är rättvist. 
  • Anonym (X)

Det blev fel, klart du kan och ska ta tillbaka dem.

• Anonym (Byt)

Fråga pappan om det gäller även om hon fick en dyr fin whiskey-flaska i julklapp och han ett tiopack cola. 

Eller om hon fick en sprillans ny iPhone avsedd för pappan och han fick ett presentkort på 500 på HM.

Misstänker att han vill byta och skulle göra det utan att tänka. 

Det är inte ens något att diskutera utan lära tonåringen rätt och fel. Hoppas du redan tagit upp detta med tonåringen och bytt när du läser detta samt förklarat att morfar varit lite virrig bland alla paket och gett fel. Sådant kan hända den bästa bland snören och paket. 

Punkt. 
  • Anonym (P)

Vems pappa? Hennes pappa har ingen rätt att bestämma över pengarna som kommer från din pappa.
  • Fiona M

Presenten ska naturligtvis till den givaren avsåg skulle få den.
    Har dotterns pappa problem med det kan han täcka upp mellanskillnaden.

• Hjelm

Men vad är det med föräldrar idag som står helt handfallna inför de mest uppenbara lösningar.

Du säger bara som det är: att det blev fel. Punkt.

Ibland sker misstag och det måste varje människa få lära sig. Likaså att hantera besvikelser. 

• Anonym (Alexandra)
    Hjelm skrev 2024-12-28 01:06:58 följande:

Men vad är det med föräldrar idag som står helt handfallna inför de mest uppenbara lösningar.

Du säger bara som det är: att det blev fel. Punkt.

Ibland sker misstag och det måste varje människa få lära sig. Likaså att hantera besvikelser. 

Precis. Hur kan det fortfarande vara ett problem nu, flera dagar efter julafton. Är väl bara att säga till kring julklappsupdelningen att "hoppsan, nu blev det tokigt" och fixa det? Självklart ska presenten gå till personen givaren tänkte att det skulle gå till.
  • Anonym (Kl)

Men herregud, vad ska pappan göra? Polisanmäla er? Säg som det är och ta tillbaka pengarna. Jag förstår inte varför ni inte sa till direkt?
  • Mia448

Hänt mig en gång att jag blandat ihop två presenter till tvillingar. Den tvilling som öppnade först blev jätteglad för presenten som var menat till den andra. Jag sa snabbt nej nu blev det fel och bytte dem. Den andre tvillingen hade önskat sig hörlurarna så det fanns liksom inget alternativ. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (Kl) skrev 2024-12-28 04:46:29 följande:
    Men herregud, vad ska pappan göra? Polisanmäla er? Säg som det är och ta tillbaka pengarna. Jag förstår inte varför ni inte sa till direkt?
    Det gjorde vi ju när vi fick veta det. Då var hon redan hos pappan. Vi visste inte hur mycket hon fått, hon sa bara "wow, pengar". Vi räknar inte sånt inför varandra. Det var när pappa ringde vi insåg vad som hänt.
Svar på tråden Tonåringen fick för mycket pengar