Anonym (A) skrev 2025-01-10 11:32:20 följande:
Fattar inte varför du är så aggressiv? Jag vill hjälpa till med försörjning också om jag kan och det behövs. Vi lever som en storfamilj (jag är inte svensk). Vi håller oss alltså till kärnfamiljen utan mina syskon, föräldrar och andra släktingar är involverade i mina barns liv på ett nära sätt. Jag har inget emot att leva så. Min mamma fick mig när hon var 21 och framhåller endast det positiva. Hellre barn tidigt än att riskera att det inte blir barn alls. Så tänker jag men du är självklart fri att tänka som du vill.
Jag är inte aggressiv men du och en annan i tråden har skrivit mycket om hur dåligt det är att ?normen? är att plugga och leka av sig innan man får barn. Det finns många fördelar med att plugga innan man får barn , sen behöver inte alla göra så bara för det utan alla gör som de vill :)
Men ja att prata om hur bra det är att få barn när man är 20 när du inte själv har fått det och inte vet hur det är blir fel. Och man behöver verkligen inte få barn när man är 20 för att inte riskera att det inte blir barn alls. Kan man inte bli gravid alls när man är 30 hade man inte kunnat det när man var 20 heller, en 29-åring är normalt ungefär lika fertil som en 20-åring. Jag har inte sagt att man helst ska vänta tills man är 45, de som väntar så länge har nog oftast inte gjort det medvetet utan det har blivit så helt enkelt.
Sen kan föräldrar och syskon och vänner och släktingar vara involverade även om man får barn senare, vet inte varför de bara skulle kunna vara det om man får barn tidigt?
Och jag tänker inte att det alltid är bättre att få barn sent utan jag tänker att det är bättre att alla gör som de vill och det finns fördelar och nackdelar med båda. Och att man inte behöver skylla på samhället för att man själv gjorde som man gjorde :)