• Anonym (Städaren)

Varför känns det som så många väntar med barn för länge?

Jag menar inte att döma utan mer att söka kunskap. 

Ni som skaffat barn senare i livet eller vill ha barn nu sent i livet, varför har ni inte skaffat tidigare? Nu menar jag inte de som inte varit säkra innan utan de som vetat sen de är små att de en gång i livet vill ha barn? 

Finns människor som beskriver en stark barnlängtan men ändå inte tagit tag i det i tid, varför?

• Svar på tråden Varför känns det som så många väntar med barn för länge?
  • Anonym (Jj)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 18:28:02 följande:

Fattar! Jag kommer nog att ge mina barn rådet (om de nu vill ha råd av mig haha) att satsa på barn tidigt. Då är också jag fortfarande ung och kan avlasta mycket med barnvakt.

Vet inte vad du menar med tidigt , om du menar typ 25 så visst , då hinner man också plugga innan om man vill eller jobba ett tag eller resa. Men jag hoppas att du inte kommer ge dina barn rådet att bli skaffa barn som tonåringar.. Om du inte har varit där själv vet du inte hur det är.

Min äldsta dotter är 18 nu, lika gammal som jag var när jag fick henne. Skulle hon bli gravid nu skulle jag såklart stötta henne men jag skulle aldrig i hela mitt liv tjata på henne eller stressa henne att hon borde bli det så fort som möjligt. Dessutom skulle jag säkert ha mer tid att hjälpa henne när mina yngre barn är större, jag har själv snart en nyfödd. 

Som sagt, inget fel alls att vänta tills man är 35-40 men bara för att man pluggar innan barn måste man inte vänta så länge , de flesta utbildningarna är inte 15-20 år. Så vet inte varför folk i tråden tjatar om hur hemskt det är att ?normen? är att utbilda sig innan barn. 

• Anonym (A)

Nej, inte som tonåringar. Men i 20-årsåldern är inga problem. (Om de själva önskar) Jag kan som sagt var då kunna hjälpa till med hämtning på förskola osv och vara till hjälp. Mina föräldrar är unga och avlastar mig mycket, vilket är guld värt. 

• Anonym (Jj)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 07:35:02 följande:

Nej, inte som tonåringar. Men i 20-årsåldern är inga problem. (Om de själva önskar) Jag kan som sagt var då kunna hjälpa till med hämtning på förskola osv och vara till hjälp. Mina föräldrar är unga och avlastar mig mycket, vilket är guld värt. 

Fick du själv barn när du var i 20-årsåldern? Annars blir det väl lite fel om dina barn ska känna att de måste det eller att du helst vill att de gör det bara för att du väntade och vill vara ung när de får barn.

Det är inte fel att skaffa barn i 20-årsåldern om man själv vill men att ha en förälder som tycker att man borde det istället för att plugga i den åldern känns verkligen inte helt 100. Det är inte så ofta man har hittat den man vill leva med och ha familj med när man är 20 heller. Och att behöva ha med den man var tillsammans med i den åldern att göra i 18 år eller längre är inte det lättaste. Det är lätt att prata om hur fantastiskt det är när man inte har varit där själv. 

• Anonym (Lia)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 18:28:02 följande:

Fattar! Jag kommer nog att ge mina barn rådet (om de nu vill ha råd av mig haha) att satsa på barn tidigt. Då är också jag fortfarande ung och kan avlasta mycket med barnvakt.

Låt dina barn bestämma själva tack!
  • Anonym (A)
    Anonym (Lia) skrev 2025-01-10 08:55:21 följande:
    Låt dina barn bestämma själva tack!
    Självklart låter jag dem bestämma själva. Det är ju inte ens säkert att de vill ha barn. Jag fick mitt första barn när jag var 27 och önskar att jag fått barn ännu tidigare då jag egentligen var redo tidigare. 
  • Anonym (A123)
    Anonym (MM) skrev 2025-01-09 23:17:46 följande:

Underlig trådstart. TS känner något, vem kan veta varför hon känner som hon gör? Vad menar TS med för länge? För länge för vem? För länge för vad? Vem avgör vad som är för länge? 

Jag fick mitt första barn när jag var 44år, vem är TS att bedöma att det var att vänta för länge? För mig var det rätt tajming. 

Och om du inte blivit gravid, då anser du ändå att det var bra att vänta?

Hellre inget barn än att skaffa barn vid 44?
  • Anonym (Jj)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 10:05:58 följande:
    Självklart låter jag dem bestämma själva. Det är ju inte ens säkert att de vill ha barn. Jag fick mitt första barn när jag var 27 och önskar att jag fått barn ännu tidigare då jag egentligen var redo tidigare. 

Så du har ingen aning om hur det är att få barn när man är 20 men du tycker ändå att dina barn helst ska skaffa barn då. Du kan ju inte veta säkert om du verkligen var redo eftersom du inte fick barn då. 

Hur tänker du att det blir med föräldrapenning när man nästan nyss har gårt ut gymnasiet? Och partnern antagligen också har det om han eller hon inte är äldre? Hoppas du har tänkt att du ska hjälpa till att försörja alla dina barnbarn också då , inte bara hämta och lämna på förskolan :) Eller dina barn kanske helst inte ens ska gå i gynnasiet utan börja jobba direkt efter grundskolan eftersom du är så emot att plugga innan man skaffar barn? 

• Anonym (MM)
    Anonym (A123) skrev 2025-01-10 10:23:57 följande:
    Och om du inte blivit gravid, då anser du ändå att det var bra att vänta?

Hellre inget barn än att skaffa barn vid 44?
    Jag väntade inte med att skaffa barn, det första lämpliga tillfället var när jag var 44. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jj) skrev 2025-01-10 10:46:01 följande:

Så du har ingen aning om hur det är att få barn när man är 20 men du tycker ändå att dina barn helst ska skaffa barn då. Du kan ju inte veta säkert om du verkligen var redo eftersom du inte fick barn då. 

Hur tänker du att det blir med föräldrapenning när man nästan nyss har gårt ut gymnasiet? Och partnern antagligen också har det om han eller hon inte är äldre? Hoppas du har tänkt att du ska hjälpa till att försörja alla dina barnbarn också då , inte bara hämta och lämna på förskolan :) Eller dina barn kanske helst inte ens ska gå i gynnasiet utan börja jobba direkt efter grundskolan eftersom du är så emot att plugga innan man skaffar barn? 

Fattar inte varför du är så aggressiv? Jag vill hjälpa till med försörjning också om jag kan och det behövs. Vi lever som en storfamilj (jag är inte svensk). Vi håller oss alltså till kärnfamiljen utan mina syskon, föräldrar och andra släktingar är involverade i mina barns liv på ett nära sätt. Jag har inget emot att leva så. Min mamma fick mig när hon var 21 och framhåller endast det positiva. Hellre barn tidigt än att riskera att det inte blir barn alls. Så tänker jag men du är självklart fri att tänka som du vill.
  • Anonym (A)

Man kan studera medan man är gravid och har barn. Att få barn när man är tonåring är ingenting jag kommer att uppmuntra på något sätt, har aldrig skrivit det.

• Anonym (A123)
    Anonym (MM) skrev 2025-01-10 11:25:50 följande:
    Jag väntade inte med att skaffa barn, det första lämpliga tillfället var när jag var 44. 
    Ja, då väntade du till det lämpliga tillfället dök upp.

Du hade ju kunnat skaffa barn själv tidigare om du verkligen velat ha barn. 
  • Anonym (Jj)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 11:32:20 följande:
    Fattar inte varför du är så aggressiv? Jag vill hjälpa till med försörjning också om jag kan och det behövs. Vi lever som en storfamilj (jag är inte svensk). Vi håller oss alltså till kärnfamiljen utan mina syskon, föräldrar och andra släktingar är involverade i mina barns liv på ett nära sätt. Jag har inget emot att leva så. Min mamma fick mig när hon var 21 och framhåller endast det positiva. Hellre barn tidigt än att riskera att det inte blir barn alls. Så tänker jag men du är självklart fri att tänka som du vill.

Jag är inte aggressiv men du och en annan i tråden har skrivit mycket om hur dåligt det är att ?normen? är att plugga och leka av sig innan man får barn. Det finns många fördelar med att plugga innan man får barn , sen behöver inte alla göra så bara för det utan alla gör som de vill :) 

Men ja att prata om hur bra det är att få barn när man är 20 när du inte själv har fått det och inte vet hur det är blir fel. Och man behöver verkligen inte få barn när man är 20 för att inte riskera att det inte blir barn alls. Kan man inte bli gravid alls när man är 30 hade man inte kunnat det när man var 20 heller, en 29-åring är normalt ungefär lika fertil som en 20-åring. Jag har inte sagt att man helst ska vänta tills man är 45, de som väntar så länge har nog oftast inte gjort det medvetet utan det har blivit så helt enkelt. 

Sen kan föräldrar och syskon och vänner och släktingar vara involverade även om man får barn senare, vet inte varför de bara skulle kunna vara det om man får barn tidigt? 

Och jag tänker inte att det alltid är bättre att få barn sent utan jag tänker att det är bättre att alla gör som de vill och det finns fördelar och nackdelar med båda. Och att man inte behöver skylla på samhället för att man själv gjorde som man gjorde :) 

• Anonym (A)

Alltså, det är skillnad i ork på att vara mormor vid 60 års ålder respektive 80 års ålder. (Oftast) 
    Folk får göra som de vill! Men normen i samhället har blivit att vänta på barn tills allt är på plats, och då riskerar man att inte då barn eller inte få så många som man hade önskat. 

• Anonym (Jj)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 14:57:21 följande:

Alltså, det är skillnad i ork på att vara mormor vid 60 års ålder respektive 80 års ålder. (Oftast) 
    Folk får göra som de vill! Men normen i samhället har blivit att vänta på barn tills allt är på plats, och då riskerar man att inte då barn eller inte få så många som man hade önskat. 

Men det beror ju på när föräldrarna får barn också. Och hur friska de är. Min farmor var definitivt piggare när hon var 80 än vad min mormor var när hon var 60 (hon var 67 när hon gick bort).

Jag kommer vara 37 när mitt fjärde barn föds snart, min svärmor är 57 så barnet får ändå en ung farmor. Hon har också långt mellan sina barn och när hennes yngsta får barn kanske hon är 15-20 år äldre än när hennes äldsta (min sambo) fick första.  Jag tycker inte att min yngsta måste skaffa barn mycket tidigare än min äldsta bara för att jag är mycket äldre när hon föds , man kan inte bara tänka så. Även om man får första barnet tidigt får man kanske sista barnet sent och hans eller hennes barn får gamla mor-och farföräldrar. Eller tycker du man helst ska sluta skaffa barn helt när man är typ 30+? 

Och som sagt , vill man inte ha 10-15 barn måste man inte börja när man är 20. Vill man så hinner man få säkert 4-5 barn iallafall om man börjar i 30-årsåldern. 

• Anonym (Lia)
    Anonym (A) skrev 2025-01-10 10:05:58 följande:
    Det är du , dina barn är något helt annat o du ska inte lägga dig i deras val alls. Du vet ju inte ens när de träffar sin rätta!

Så tacksam att jag haft föräldrar som alltid lptit mig göra precis som jag vill. Fruktansvärt om man ska börja styra barnen val.
  • Anonym (suckm)
    Anonym (Städaren) skrev 2024-12-27 00:22:24 följande:
    Det man tror är allmän vetskap är visst inte det. Väldigt intressant artikel.
    Varför lever tråden fortfarande vidare?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (suckm) skrev 2025-01-10 23:50:07 följande:
    Varför lever tråden fortfarande vidare?
    För att folk fortsätter att diskutera. Lev och låt (trådar) leva;)
  • Anonym (Homer)

Jag ville ha barn som 25 åring även om jag inte var mogen, kvinnan som jag levde med ville inte ha barn. 

Nästkommande typ 5 tjejer som jag träffade hade antingen redan barn eller ville inte ha. 

Det har varit svårt, jag är tacksam för att jag fick barn överhuvudtaget. Sen ser jag fördelarna både med att få barn i unga år och senare i livet, har kompisar vars barn tar studenten nu och min är nyfödd. 

Kompisarna kan hänga med sina vuxna barn på ett annat sätt, jag kommer vara pensionär när mitt barn tar studenten. 

• Anonym (MM)
    Anonym (A123) skrev 2025-01-10 11:35:47 följande:
    Ja, då väntade du till det lämpliga tillfället dök upp.

Du hade ju kunnat skaffa barn själv tidigare om du verkligen velat ha barn. 
    I så fall väntar nästan alla med att skaffa barn, de flesta väljer ett lämpligt tillfälle och få skaffar barn vid 12. Eller från vilken ålder anses det som att man börjat vänta? 21, 25, 32? Och vem har bestämt att från den åldern börjar man att vänta?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (MM) skrev 2025-01-12 07:11:58 följande:
    I så fall väntar nästan alla med att skaffa barn, de flesta väljer ett lämpligt tillfälle och få skaffar barn vid 12. Eller från vilken ålder anses det som att man börjat vänta? 21, 25, 32? Och vem har bestämt att från den åldern börjar man att vänta?
    Jag skulle gissa att det är de som väntar tills de är 37-40 innan de ens funderar på barn som tråden åsyftar.
Svar på tråden Varför känns det som så många väntar med barn för länge?