• ellibell

Manlig sterilisering

Att jag har pms kan ju spela in men? jäklar vad sur jag blev på maken nu ikväll. Han kan inte tänka sig att sterilisera sig. Jag har inte försökt tvinga honom, men bett honom tänka på det. Han vill inte göra det eftersom det kan göra ont, och eftersom man inte kan ha sex på ett litet tag efteråt, och eftersom första utlösningen kan kännas konstig. Vill han använda kondom? Nej! Han bara utgår ifrån att jag ska gå på något preventivmedel resten av mitt fertila liv.

Alternativt riskera att behöva föda igen(det gör ju däremot inte alls ont?) eller genomgå en abort(garanterat smärtfritt det med). Och pratar man med folk runt omkring verkar det vara standard? Jag tycker det är så dåligt.

Tips? Erfarenheter? 

• Svar på tråden Manlig sterilisering
  • Anonym (H)
    Anonym (Anki) skrev 2024-12-26 05:41:06 följande:

Min man har steriliserat sig. Det är väldigt vanligt I det land vi bor att man gör det när man är klar med barn. Anledningen till att mannen ofta gör det är för att det är mindre ingrepp och billigare än att göra det på kvinnan. 

Och det fungerar jättebra så länge mannen vill själv.
    Men TS man vill inte.
  • EnAnonumius
    Hjelm skrev 2024-12-26 00:10:14 följande:

Är du 100 procent säker på att du inte vill ha fler barn, är det DU som ska sterilisera dig.
    Du kan omöjligt kräva att någon annan ska göra ett ingrepp i sin kropp för din skull.
    Lika lite som han skulle kunna kräva abort av dig, kan du kräva sterilisering av honom.
    Du får själv se till att du inte blir gravid.

Precis så... 👍
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kille)

Hans kropp hans val. Vill han inte så vill han inte. Jag vill inte heller sterilisera mig. Det är mitt val. Sambon går på p piller men överväger att sterilisera sig då hon känner att hon inte vill ha mer barn än våra 2. 

• Anonym (JB)

Tvärvägra ha sex utan kondom!

• Anonym (Kille)
    Anonym (JB) skrev 2024-12-26 10:13:38 följande:

Tvärvägra ha sex utan kondom!

Då får dom köra med kondom. Att dock använda detta som argument för att han ska sterilisera sig är utpressning
  • jaha2024
    ellibell skrev 2024-12-25 22:28:36 följande:
    Manlig sterilisering

Att jag har pms kan ju spela in men? jäklar vad sur jag blev på maken nu ikväll. Han kan inte tänka sig att sterilisera sig. Jag har inte försökt tvinga honom, men bett honom tänka på det. Han vill inte göra det eftersom det kan göra ont, och eftersom man inte kan ha sex på ett litet tag efteråt, och eftersom första utlösningen kan kännas konstig. Vill han använda kondom? Nej! Han bara utgår ifrån att jag ska gå på något preventivmedel resten av mitt fertila liv.

Alternativt riskera att behöva föda igen(det gör ju däremot inte alls ont?) eller genomgå en abort(garanterat smärtfritt det med). Och pratar man med folk runt omkring verkar det vara standard? Jag tycker det är så dåligt.

Tips? Erfarenheter? 

sterilisering innebär ju att han aldrig mer kan få barn. Han kanske vill ha mer barn i framtiden med någon annan om detta tar slut.  

Vad är det som är så jobbigt att du använder preventivmedel? Ni tjejer har ju massor att välja på
  • Anonym (Coco)
    jaha2024 skrev 2024-12-26 12:01:52 följande:
    sterilisering innebär ju att han aldrig mer kan få barn. Han kanske vill ha mer barn i framtiden med någon annan om detta tar slut.  

Vad är det som är så jobbigt att du använder preventivmedel? Ni tjejer har ju massor att välja på
    Vilka preventivmedel för kvinnor är enklare och ger färre biverkningar än kondom?
  • jaha2024
    Anonym (Coco) skrev 2024-12-26 12:09:35 följande:
    Vilka preventivmedel för kvinnor är enklare och ger färre biverkningar än kondom?
    Varför utgår du ifrån alla alla kvinnor har problem med preventivmedel, men det allra bästa är ju att män har fler preventivmedel att välja på. så män kan förhindra att få barn när hon vill 
  • Agda90
    Anonym (H) skrev 2024-12-25 22:48:55 följande:

Du borde sterilisera dig , inte försöka få en annan person att sterilisera sig mot sin vilja.

För det är en dans på rosor att sterilisera sig som kvinna tror du?
  • Anonym (H)
    Agda90 skrev 2024-12-26 15:40:44 följande:
    Nej , men det är frivilligt.
  • Anonym (JB)
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-26 11:12:23 följande:
    Då får dom köra med kondom. Att dock använda detta som argument för att han ska sterilisera sig är utpressning
    Verkligen inte för att försöka utpressa honom utan för att slippa p-medel. 
  • Anonym (U)
    Ointressant. Hans kropp, hans val. Är du av annan åsikt?
  • EnAnonumius
    Ja det är bådas ansvar att sköta detta med preventivmedel i ett förhållande.
    Nej ingen hävdar att det skulle vara en dans på rosor för oss kvinnor att steriliserar sig. Dock så sköts en sterilisatorn av kvinnor i dag via titthålskirurgi, så det har blivit långt mycket mindre komplicerat, än vad det har varit.

Dock när det handlar om sterilisering så skall det vara frivilligt, oavsett om det är mannen eller kvinna det handlar om.

Notera att TS själv skriver citerar:

"Han kan inte tänka sig att sterilisera sig. Jag har inte försökt tvinga honom, men bett honom tänka på det."

(slut på citatet)

Det som jag tycker är märkligt är att när en kvinna inte vill gå på preventivmedel (av olika giltiga skäl), och inte vill ha mer barn, så är det ganska så vanlig att kvinnan anser att mannen i förhållandet skall då sterilisera sig. Vilket är fel i min bok. Om nu kvinnan inte vill ha fler barn så kan hon ta och sterilisera sig i stället. Inte anse att det skall vara mannens jobb att sterilisera sig och tänka på det.

Jag kan säga så här, när det handlar om, sterilisering, oavsett kön, så är det ett vall man skall göra för sig själv, inte för att någon annan ber om det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Raggartjejen

TS, min man sterilisera sig för 17 år sedan.
    Han sa att det gjorde ont bara några dagar efteråt.
    Det var han själv som sa att han skulle göra det eftersom jag var så sjukt båda graviditeterna. 
    Tvinga aldrig din man att göra det om han inte vill!

• Anonym (Uuhh)

Vad är det för stor bebis du har ??

• Anonym (Men)

Fattar din känsla. Många män är ynkliga i mina ögon när denna diskussion kommer upp. Det finns risker, det kan göra ont etc. No shit! Det gör väldigt ont att föda barn och är en stor risk, det gör ont för många att sätta i spiral eller p-stav. Det finns många biverkningar av preventivmedel som kvinnor använder men de argumenten håller aldrig i en diskussion med ynkliga män. åh det kan finnas biverkningar i manliga p-piller herregud! Oh det kan göra ont att genomgå vasektomi. Sen dessutom gnälla att kondom inte är skönt. Sen det eviga drabblet  om att det är kvinnans ansvar och alla andra kvinnor snacket. Nä hör jag detta från män så tappar jag all respekt för dem och kåtheten dör knall fall. 

Tur det finns män som inte tänker så utan ser att de har minst lika stort ansvar i frågan och också får ta vissa risker för det gemensamma samlivet. 

• jaha2024
    Anonym (Men) skrev 2025-01-04 12:44:17 följande:

Fattar din känsla. Många män är ynkliga i mina ögon när denna diskussion kommer upp. Det finns risker, det kan göra ont etc. No shit! Det gör väldigt ont att föda barn och är en stor risk, det gör ont för många att sätta i spiral eller p-stav. Det finns många biverkningar av preventivmedel som kvinnor använder men de argumenten håller aldrig i en diskussion med ynkliga män. åh det kan finnas biverkningar i manliga p-piller herregud! Oh det kan göra ont att genomgå vasektomi. Sen dessutom gnälla att kondom inte är skönt. Sen det eviga drabblet  om att det är kvinnans ansvar och alla andra kvinnor snacket. Nä hör jag detta från män så tappar jag all respekt för dem och kåtheten dör knall fall. 

Tur det finns män som inte tänker så utan ser att de har minst lika stort ansvar i frågan och också får ta vissa risker för det gemensamma samlivet. 

Män behöver ett bättre preventivmedel. Kondom tappar man känseln vilken i sin tur förlorar stånd och utlösning sen är det inte lika skönt för henne heller. Hur många långvarande förhållande ha sex jämt med kondom? 

Det blir oftast ett naturligt steg att man väljer att tjejen skyddar sig som det finns så många preventivmedel att välja på, men detta är ju ett problem.

Vi har män som blir pappor när de inte vill, vi har tjejer som glömmer, vi har tjejer som glömmer med flit. Detta gör ju att det blir problem med oönskade barn och tyvärr växer barn upp i ensamstående föräldrar. Ett barn behöver två föräldrar och känna att man är önskad.  

Då kan man naturligtvis sterilisera sig som man, men det kan man ju inte göra hur som helst. Det är ju inte bara att ångra sig sen. 15% får kroniskt pungsmärta i flera månader. Jag sökte och fann detta

www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-framtidens-preventivmedel-for-man-fungera

Självklart så är det biverkningar på preventivmedel, men det behöver inte vara det. Mitt dotter tar P-Piller nu och hon har aldrig mått bättre pga hon slipper sin mensvärk och att p-piller är 99.7% säkert. Naturligtvis så har ju inte alla denna möjligheten. 

Efter 50 år så kan män få ett preventivmedel. Det skulle göra så mycket för oss alla.
Svar på tråden Manlig sterilisering