• Anonym (Anonym)

Vad är gravidmage och inte?

Hej alla fina människor där ute! 
    Jag är gravid i vecka 17 (16+2) och har absolut märkt av att det växer något där inne nu. Grejen är den att jag var lite smått överviktig innan graviditeten (ca 70kg till mina 162 cm) med en allmänt mjuk mage. I hela mitt liv har jag typ omedvetet gått runt och hållt in magen och nu när jag är gravid och ändå snart halvvägs vet jag liksom inte vad som är gravidmage och inte. ?Släpper jag ut? magen så är den stor och rund och ganska hård ända från magsäcken och hela vägen ner, men det vet jag också att jag var ganska svullen innan graviditeten också om jag slappnade av. Nu är det dock mycket jobbigare att ?hålla in? men känns som jag går runt och stoltserar med en mage som egentligen bara är uppblåst? Kanske konstigt inlägg jag vet inte , men ville lyfta mina tankar i hopp om att någon har ett svar eller känner likadant. Jag är på nåt sätt oroad att jag inte kommer få den där fina magen som man ser på alla runtomkring. Och när började ni med lite övervikt som jag märka av magen med första barnet?

• Svar på tråden Vad är gravidmage och inte?
  • Anonym (S)

Släpp ut magen! Vikten kan du bekymra dig om efter att du har fött barnet. Om du var överviktig innan kan du knappast förvänta dig att se ut som en fotomodell efteråt iaf, du måste jobba med träning och diet, EFTER förlossningen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2024-12-17 09:24:19 följande:

Släpp ut magen! Vikten kan du bekymra dig om efter att du har fött barnet. Om du var överviktig innan kan du knappast förvänta dig att se ut som en fotomodell efteråt iaf, du måste jobba med träning och diet, EFTER förlossningen.

Jag har aldrig påstått att jag vill se ut som en fotomodell efter jag fött barn heller och det var inte heller min fråga, då har du nog missförstått mig. Att gå ner i vikt och träna har jag erfarenhet av sedan innan så det vet jag hur man gör.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-17 09:21:57 följande:
    Vad är gravidmage och inte?

Hej alla fina människor där ute! 
    Jag är gravid i vecka 17 (16+2) och har absolut märkt av att det växer något där inne nu. Grejen är den att jag var lite smått överviktig innan graviditeten (ca 70kg till mina 162 cm) med en allmänt mjuk mage. I hela mitt liv har jag typ omedvetet gått runt och hållt in magen och nu när jag är gravid och ändå snart halvvägs vet jag liksom inte vad som är gravidmage och inte. ?Släpper jag ut? magen så är den stor och rund och ganska hård ända från magsäcken och hela vägen ner, men det vet jag också att jag var ganska svullen innan graviditeten också om jag slappnade av. Nu är det dock mycket jobbigare att ?hålla in? men känns som jag går runt och stoltserar med en mage som egentligen bara är uppblåst? Kanske konstigt inlägg jag vet inte , men ville lyfta mina tankar i hopp om att någon har ett svar eller känner likadant. Jag är på nåt sätt oroad att jag inte kommer få den där fina magen som man ser på alla runtomkring. Och när började ni med lite övervikt som jag märka av magen med första barnet?

Men spelar det någon som helst roll om du har en gravidmage eller en kombinerad gravid/överviktsmage? Du ser ut som du gör, och du ska inte gå och hålla in magen.
    Smala kvinnor får typiska gravidmagar tidigt, men de som är överviktiga får andra typer av gravidmagar, i alla fall i början. Tids nog kommer folk att se din gravidmage också. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-12-17 09:27:18 följande:
    Jag har aldrig påstått att jag vill se ut som en fotomodell efter jag fött barn heller och det var inte heller min fråga, då har du nog missförstått mig. Att gå ner i vikt och träna har jag erfarenhet av sedan innan så det vet jag hur man gör.
    Det sa jag inte heller.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-12-17 09:29:25 följande:
    Men spelar det någon som helst roll om du har en gravidmage eller en kombinerad gravid/överviktsmage? Du ser ut som du gör, och du ska inte gå och hålla in magen.
    Smala kvinnor får typiska gravidmagar tidigt, men de som är överviktiga får andra typer av gravidmagar, i alla fall i början. Tids nog kommer folk att se din gravidmage också. 

Jag var 18 och smal när jag fick mitt första barn (166 cm och ca 50-55 kg) fick ändå mage ganska sent , andra såg inte att jag var gravid förrän vecka 20 ungefär. Det är vanligt med första barnet, magmusklerna håller in allting. Nu är jag 36 och väntar fjärde barnet (vecka 31 nu) , hade absolut några extrakilon innan (166 cm och ca 73 kg) men hade ändå gravidmage så att folk reste sig på tåget redan i vecka 15 -16 typ och folk såg att jag var gravid ett bra tag innan det också. Min kompis som är ett år äldre och väntar första barnet fick riktigt rund gravidmage mycket senare än jag.. Tror det har väldigt mycket att göra med om det är första barnet eller om man har fler barn sen innan. Sen är det ju individuellt också och övervikt påverkar såklart men det är vanligt att smala som väntar första barnet får mage sent också. 

Och ja till TS, det är säkert en kombination av svullen mage och gravidmage , är det hårt upp till magsäcken är det ju inte bebisen eftersom livmodern är en bit under naveln i den veckan (vid naveln ca vecka 20 tror jag) men det är säkert bebisen också som gör att magen står ut. Såklart spelar det roll om man är överviktig också men det som spelar störst roll är nog att det är första barnet , då kommer ofta den ?riktiga? gravidmagen senare. 

Svar på tråden Vad är gravidmage och inte?