• Anonym (Mia)

Söker namnet på en film

Jag såg en film för kanske 9 år sedan, och vill så gärna se den igen. Jag minns att den var bra, och gripande, även om jag inte minns så mycket av den.

Det jag minns är att den på något sätt handlar om ett kärlekspar. Jag tror filmen till stor del utspelar sig vid deras hus, som ligger vackert, med en kulle i närheten. Jag tror att de har 1-2 barn också.

Mannen blir allvarligt sjuk, och den scen jag framför allt minns är när de sitter under ett träd på deras tomt och pratar, och mer eller mindre tar farväl av varandra. Eller så är det exakt det de gör, jag minns inte helt.

Den scenen fick mig i alla fall att bryta ihop totalt. Jag tror att filmen kanske slutar med att hon sprider hans aska från kullen/bergen i närheten av där de bor.

Spontant fick jag en känsla av att det var John Travolta i huvudrollen, kände mig så säker på det men har inte hittat någon sådan film med honom. Kan kanske ha blandat ihop honom med någon annan välkänd amerikansk skådespelare.

Är det någon som känner igen detta och vet vad filmen heter?

• Svar på tråden Söker namnet på en film
  • Anonym (svårt)

Behöver mer info..

Är den från USA? England?
    Är det nutid eller är det kostymkläder?
    Är det ett drama eller äventyr?

• Anonym (Mia)

Ganska säker på att den är från USA, och det är en modernare film. Vet inte exakt hur gammal den är, 10-20
    år kanske men utspelar sig i modern tid. Skulle tro att det är ett drama även om jag inte minns mycket från filmen, mer än att den är sorglig och gripande osv.

• Tremere

Baserat på din beskrivning kan filmen du söker vara "Phenomenon" från 1996, med John Travolta i huvudrollen. I filmen spelar Travolta karaktären George Malley, en man som efter att ha bevittnat ett mystiskt ljusfenomen utvecklar extraordinära mentala förmågor. Han förälskar sig i en kvinna vid namn Lace, och mycket av handlingen utspelar sig kring deras hem på landsbygden. George drabbas senare av en allvarlig sjukdom, och det finns gripande scener där han och Lace delar intima stunder utomhus, inklusive under ett träd på deras egendom. Filmen slutar med att hans aska sprids på en plats som var betydelsefull för dem.

• Anonym (Mia)

Ja, det är den! Tack så mycket!

Svar på tråden Söker namnet på en film