• Kratius

Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?

Jag har alltid undrat vad det är för människor som ger sina barn rent socker, och då just fruktos(vilket är mycket sämre för levern än glukos)?

Jag vet ju att många föräldrar inte bryr sig om sina barn, när de sätter dom framför ipaden för att få lite "egen tid" och leva sina liv. Dock tänker jag väl mig att det är viktigt att barnet får rätt typ av mat, eller struntar man helt enkelt i det? 

Detta är inte en tråd om klämmisar är nyttiga eller inte, det är som att äta ren sylt, så nej det är inte nyttigt. 

Skall man prata med dessa föräldrar om vad de ger sina barn, eller bara hoppas att de inte ger barnen diabetes typ 2?

• Svar på tråden Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?
  • Anonym (GA)
    Kratius skrev 2024-12-15 20:42:28 följande:
    Tack, det är vackert hur du gillar att skada barn, då genom försummelse. Det är dock inte så konstigt, de flesta föräldrar är ju rätt usla. 
    Ett tips till, anmäl dom till socialen. 
  • Anonym (Linda)
    Kratius skrev 2024-12-15 20:43:07 följande:
    Ursäkta, hur gammalt är barnet?
    Ytterligare ett tips: läs sista stycket i mitt inlägg. 
  • Kratius
    Anonym (Linda) skrev 2024-12-15 20:49:19 följande:
    Ytterligare ett tips: läs sista stycket i mitt inlägg. 
    Ja, vilket kan vara allt ifrån 12-18 år, och jag gissar på autism. 
  • Embla twopointoh

Mina barn fick aldrig klämmis, men jag antar att det är enkelt, både för att det är snabb energi och för att det blir mindre kladdigt än att själv mosa en banan eller ett äpple. Det är helt enkelt praktiskt när barnet behöver något litet mellanmål när man är ute.

Socker (vare sig det är glukos eller fruktos) är i sig inte farligt, det är överkonsumtion som inte är bra.

• Anonym (Linda)
    Kratius skrev 2024-12-15 20:53:53 följande:
    Ja, vilket kan vara allt ifrån 12-18 år, och jag gissar på autism. 

Och/eller adhd. (Är under utredning.) 

• Anonym (nice try)

Ja detta var väldigt tydligt.

• Anonym (nice try)
    Anonym (nice try) skrev 2024-12-15 21:26:09 följande:

Ja detta var väldigt tydligt.

Har någon en riktigt vettig åsikt ser denne till att framföra den på ett annat sätt som inte skriker kränkt man.
  • Anonym (Ger min bebis klämmis varje dag)

Va? På vilket sätt är en klämmis dåligt? Exempel nedan, är ju bara gröt och mosad frukt. Går inte ens att jämföra med sylt som ofta har 50 % tillsatt socker. Klämmisen har 0 % tillsatt  

Ingredienser: Gröt 52% (vatten, havremjöl, havregryn, majsmjöl, rapsolja), äpple 18%, hallon 14%, banan 14%, blåbär 1,5%, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (C, niacin, E, tiamin, B6, folsyra), citronjuice (från koncentrat).

• Kratius
    Anonym (Ger min bebis klämmis varje dag) skrev 2024-12-15 23:09:23 följande:

Va? På vilket sätt är en klämmis dåligt? Exempel nedan, är ju bara gröt och mosad frukt. Går inte ens att jämföra med sylt som ofta har 50 % tillsatt socker. Klämmisen har 0 % tillsatt  

Ingredienser: Gröt 52% (vatten, havremjöl, havregryn, majsmjöl, rapsolja), äpple 18%, hallon 14%, banan 14%, blåbär 1,5%, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (C, niacin, E, tiamin, B6, folsyra), citronjuice (från koncentrat).

Ja, vi fattar det är jobbigt att ge bra mat. Du behöver tid på Instagram och Facebook, och ungen är ju tyst så du kan leva ditt liv. 

Det är INTE bra att ge barn klämmisar, men vi förstår ju att du behöver försvara vad du matar din accessoar.

• Anonym (Ger min bebis klämmis varje dag)
    Kratius skrev 2024-12-15 23:30:04 följande:

Ja, vi fattar det är jobbigt att ge bra mat. Du behöver tid på Instagram och Facebook, och ungen är ju tyst så du kan leva ditt liv. 

Det är INTE bra att ge barn klämmisar, men vi förstår ju att du behöver försvara vad du matar din accessoar.

Och VARFÖR är en klämmis som ovan dåligt? Svara på det
  • Anonym (M)

Vad är det för föräldrar som tror att de kan kontrollera allt i sina barns nuvarande och framtida liv så till den grad att en klämmis hit eller dit spelar någon roll? Det är ju hysteriskt att hetsa upp sig över en sådan sak.

• Anonym (Viktigt)

Väldigt viktigt ämne du tar upp. Skönt att det fortfarande finns föräldrar som du som faktiskt bryr sig om sina barn.

Jag tror det bästa tillvägagångssättet är att anmäla till socialtjänsten vid minsta misstanke om att socker alternativt skärmtid ges mer än rekommendationerna. 

Sjukvården kommer att gå under med alla sjukdomar och psykologiska problem som föräldrar ger sina barn idag.

Häromdagen pratade jag med en mamma som övervägde att köpa ett PlayStation till sin 5åringa son. Som tur var hade hon tagit sitt förnuft till fånga och bestämt att han hade spelat för mycket om hon skulle köpa det. Ja man blir ju förvånad hur vissa ens kan överväga detta. Nu behövde jag iaf inte socialanmäla eftersom hon klart och tydligt sa att de inte skulle köpa det.

• Anonym (Myra)

Jag brukar köpa klämmisar med olika frakturer i. Typ Ellas kitchen eller hipp. Står att det är mosad frukt endast. Får de ljuga på innehållsförteckningen? Har för mig Sverige är väldigt noga med regler kring livsmedel för barn. Kan inte tänka mig att man får ljuga om ingredienserna. I så fall, vad är det för fel på mangopuré, katrinplommonpuré osv? Ger vanlig frukt också men förstår inte grejen här?

• Anonym (Myra)

Frukter * inte frakturer🤣

• Anonym (F)

Mer klämmisar till barnen! Imorgon ska jag åka och köpa en massa grötklämmisar till min 6 månaders bebis. Jag hade glömt bort att det fanns så tack för påminnelsen, dem är ju jättebra att ha med på utflykter som ett litet mellanmål. 

• Anonym (Viktigt)
    Anonym (Viktigt) skrev 2024-12-16 00:04:03 följande:

Väldigt viktigt ämne du tar upp. Skönt att det fortfarande finns föräldrar som du som faktiskt bryr sig om sina barn.

Jag tror det bästa tillvägagångssättet är att anmäla till socialtjänsten vid minsta misstanke om att socker alternativt skärmtid ges mer än rekommendationerna. 

Sjukvården kommer att gå under med alla sjukdomar och psykologiska problem som föräldrar ger sina barn idag.

Häromdagen pratade jag med en mamma som övervägde att köpa ett PlayStation till sin 5åringa son. Som tur var hade hon tagit sitt förnuft till fånga och bestämt att han hade spelat för mycket om hon skulle köpa det. Ja man blir ju förvånad hur vissa ens kan överväga detta. Nu behövde jag iaf inte socialanmäla eftersom hon klart och tydligt sa att de inte skulle köpa det.

Jag var ironisk men det verkade inte framgå
  • Anonym (Asdfg)

Äsch, vadå klämmis?

Mitt barn är mest nöjd när jag matar honom med sockerbitar (vita såklart). Bättre än godis😉

• Anonym (Ölandsbron)

Nån som skriver att frukt är godis och att frukt och sylt är samma sak går inte att ta på allvar.

Ta tag i din ätstörning TS.

• Anonym (Asdfg)
    Kratius skrev 2024-12-15 20:16:49 följande:
    Absolut, det är en ätstörning att fråga varför föräldrar ger småbarn sylt som mat. Flört
    Det är absolut att vara ätstörd när man beter sig rabiat runt mat!
Svar på tråden Vad är det för föräldrar som ger sina barn klämmisar?