• Anonym (Trasig)

Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig

Hej! 

Jag går till psykolog varje vecka sedan 1 år tillbaka. Anledningen till att jag började gå till psykolog var att jag utvecklade PTSD symtom av min då nya före detta chef.

Förmodligen kopplar min hjärna ihop trevliga män med livsfara pga tidigare händelser där män först varit trevliga för att allt sedan utvecklar sig till något hemskt. Av en man jag hade sexuell relation med blev jag helt plötsligt strypt av så att jag fick spräckta blodkärl i ansiktet. En annan man jag jobbade med kysste mig helt oväntat på halsen. Den tredje "trevliga mannen", min före detta chef, skrev om min hälsa i en gruppchatt på jobbet, problemet var ju bara att jag också var med i den chatten och jag kände mig helt galet huggen i ryggen. 

Har beskrivit dessa händelser med min psykolog men upplever att hon mest vänder på allt och undrar vad jag sänder ut för signaler. Att jag förmodligen behöver bli tydligare med hur jag kommunicerar och att jag är lite dålig på att förstå hur andra personer kan känna. Känner mig mest bara förvirrad över hur JAG kan skydda mig mot dessa händelser? Ska jag tolka det som att skulden är min för vad jag blivit utsatt för? Och hur kan det i så fall hjälpa mig både känslomässigt och praktiskt? Är lösningen att ha alla män på en armslängd avstånd, både fysiskt och emotionellt?

• Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig
  • Anonym (L)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 13:04:58 följande:
    Att andra beter sig som skit fråntar en inte ansvaret att man själv mycket väl kan ha gjort dåliga val. Dåligt självförtroende och konflikträdd tex kan vara såna saker som gör att man kan hamna i trängda lägen och därmed kan behöva jobba på för att våga säga ifrån grisigt beteende. 
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 11:00:58 följande:

Om du hade beskrivit dina möten med dessa personer i en Facebook-grupp som fokuserar på relationer tex , vad tror du att du hade fått för råd ? 
    Jo givetvis att vara extra noga med vilka signaler du sänder ut, att se över dina krav på andra människor, att bli bättre på att läsa av andra människor,  lära dig se röda flaggor, inse ditt värde etc etc.  
    Att hamna i EN dålig relation kan alla göra , men att upprepa det flertalet gånger är ett klart mönster på att du missar något i kontakten med andra människor och att du behöver jobba på dig själv. 

Det är bara en av männen hon haft en relation med. De övriga har hon inte valt. TS har blivit utsatt för brott. Hon bär ingen skuld i det. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Men tänk lite för fan) skrev 2024-12-15 12:19:31 följande:
    Har du varit i många situationer där kvinnor tydligt vill bli kyssta på halsen på arbetstid?
    Det skulle vara intressant att få mer information om situationen. Att en kollega man jobbar med kysser en helt oväntat på halsen helt ur ingenstans måste ju vara ganska ovanligt ändå. Man liksom sitter på en stol och fikar och så kommer personen in genom dörren till fikarummet, säger hej och går fram till en och kysser en på halsen?
  • Anonym (Trasig)
    Tow2Mater skrev 2024-12-16 18:03:31 följande:
    Det skulle vara intressant att få mer information om situationen. Att en kollega man jobbar med kysser en helt oväntat på halsen helt ur ingenstans måste ju vara ganska ovanligt ändå. Man liksom sitter på en stol och fikar och så kommer personen in genom dörren till fikarummet, säger hej och går fram till en och kysser en på halsen?
    Det var i en "hej-då-situation" på jobbet. Jag var höggravid, skulle gå på föräldraledighet och hade just sagt hej då till alla kollegor i fikarummet. Bara jag och mannen kvar. Han går fram till mig och lutar sig fram, trodde en kort stund att han tänkte ge mig en puss på kinden, men han fortsatte neråt och det blev en blöt kyss på halsen. Jag blev helt paff. Fick inte heller fram ett ord men han gick ut från rummet direkt efter. Han sa vad jag minns ingenting. Eller så blev jag för chockad så jag inte minns. 
  • Anonym (Tack för ditt inlägg)
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-16 07:40:02 följande:

Precis det där med pålitligheten, så är det för mig också. Jag blir direkt misstänksam av till synes trevligt beteende av män. Tyvärr. Majoriteten kanske "bara vill vara trevliga" som min psykolog uttrycker sig. Men hur ska man veta vem som kommer göra övertramp? Helt omöjligt att veta i förväg.

Men så intressant att du som man också upplever detta. Trodde det var ett problem främst av män mot kvinnor :) 

Ensamheten är värst!

Kanske fel av mig som skriver detta; just den bekantskapen som jag har, så är jag säker på att män endast ''bryr'' sig om kvinnorna runt omkring ''om deras mående'', fast egentligen handlar allting om någonting annat.

Jag själv som man, ser och märker detta hur vissa män blir också ''vänliga'' på ett ''särskilt'' sätt gentemot mig eller mot någon annan när en kvinna är närvarande. Det är så dåligt och uppenbart.

Jag är inte direkt deras vän, men om man av en slump sitter tillsammans med de på ett bord och pratar och så kommer det en kvinna, så blir de som en helt annan person och ibland kan jag känna mig som om jag är en rekvisita för deras ego och självbild, vilket gör att jag mer och mer dragit och bakat undan.

Jag tror tyvärr delvis att när man blivit utsatt, så har man svårt att lita på, men jag tror också på att om man tyvärr just blivit utsatt, så har man lättare för att läsa av situationer och människor.

Så jag tycker din psykolog borde veta mer om detta.

Jag själv märker ju av detta ifrån min omgivning. Jag kan ju inte svara på ditt fall.

Jag har en person som är förlovad och han och jag går i samma kurs. Han tycker jag är genuin, men jag tror inte vi kan knappast kalla varandra för kompisar. Men jag hade gärna blivit hans vän.

Så med andra ord, så känner jag ju inte av opålitligheten överallt. Men den finns där och mest för män.

Du har nog rättare än vad du tror och vad din psykolog säger. Jag är ledsen om jag säger detta, eftersom jag går emot din terapeut/psykolog. Men jag hoppas du förstår!
  • Anonym (Trasig)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-12-15 22:39:04 följande:

Det låter inte bra.  Du bär ingen skuld överhuvudtaget, och det finns inget i ditt beteende eller något hos dig som gjort att du har råkat ut för dessa män. Du är ett brottsoffer och har utsatts för kvinnomisshandel.
    Tyvärr saknas det mycket kunskap om detta i samhället, och skulden läggs ofta på kvinnan, fast det är hon som har kämpat för sitt liv och ofta råkat ut för de grövsta brott man kan tänka sig. Den som aldrig gått igenom det, skulle aldrig förstå, för det är ett väldigt djupt och farligt psykologiskt spel att hamna i.
    Jag är ledsen för din skull att du har hamnat i det. Mitt råd är att du tar kontakt med kvinnojouren och byter psykolog. 

Vad ska en kvinnojour kunna bistå mig med? Förvånad
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-17 12:54:08 följande:
    Vad ska en kvinnojour kunna bistå mig med? Förvånad
    Dom har bland annat stödgrupper för fler som hamnat i liknande situationer som dig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-16 20:03:48 följande:
    Det var i en "hej-då-situation" på jobbet. Jag var höggravid, skulle gå på föräldraledighet och hade just sagt hej då till alla kollegor i fikarummet. Bara jag och mannen kvar. Han går fram till mig och lutar sig fram, trodde en kort stund att han tänkte ge mig en puss på kinden, men han fortsatte neråt och det blev en blöt kyss på halsen. Jag blev helt paff. Fick inte heller fram ett ord men han gick ut från rummet direkt efter. Han sa vad jag minns ingenting. Eller så blev jag för chockad så jag inte minns. 
    Men oj, ja det var ju verkligen lustigt. Vad sa han nästa gång du träffade honom?

Kan det vara en kulturell sak, att i vissa kulturer är det en gest för visad vördnad eller något?
  • Anonym (Trasig)
    Tow2Mater skrev 2024-12-18 01:29:33 följande:
    Men oj, ja det var ju verkligen lustigt. Vad sa han nästa gång du träffade honom?

Kan det vara en kulturell sak, att i vissa kulturer är det en gest för visad vördnad eller något?

Ingen aning. Han var från Ungern. Träffade honom aldrig igen, han var inte kvar när jag kom tillbaka från föräldraledigheten. 

• Anonym (Hejhej)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-12-17 19:25:55 följande:
    Dom har bland annat stödgrupper för fler som hamnat i liknande situationer som dig.
    Har du varit med om strypgrepp och våld i en relation, borde du kunna få stöd där.
  • Anonym (Kram)

Jag skulle kanske vara försiktig med att tolka det som att din psykolog lägger skulle och ansvar på dig över dessa händelser. Kanske vill hen bara att du ska försöka reflektera över ditt beteende och om du gör något speciellt som de männen kan ha misstolkat som inviter.
    hela resan hos en psykolog är att försöka lära sig sitt eget beteende och vad du kan förändra. att bara sitta och hålla med när du gråter ut om oförrätter förändrar inte kommande erfarenheter. Du behöver utvecklas och lära dig hur du ska hantera detta och då behöver du också förstå vad som kan ha triggat det. Det är inte att lägga skulden på dig.

• Anonym (Trasig)
    Anonym (Kram) skrev 2024-12-18 15:04:29 följande:

Jag skulle kanske vara försiktig med att tolka det som att din psykolog lägger skulle och ansvar på dig över dessa händelser. Kanske vill hen bara att du ska försöka reflektera över ditt beteende och om du gör något speciellt som de männen kan ha misstolkat som inviter.
    hela resan hos en psykolog är att försöka lära sig sitt eget beteende och vad du kan förändra. att bara sitta och hålla med när du gråter ut om oförrätter förändrar inte kommande erfarenheter. Du behöver utvecklas och lära dig hur du ska hantera detta och då behöver du också förstå vad som kan ha triggat det. Det är inte att lägga skulden på dig.

Problemet måste vara att jag missar saker som sedan leder till katastrofer, sen står jag och känner mig dum och utnyttjad för att jag inte förstått och att jag borde förstått bättre. Resultatet har blivit att isolering är tryggast, jag kan ändå inte hantera människor omkring mig. Tror inte att jag ser mig som ett offer hela tiden och bara vill sitta och gråta ut. Men jag vet genuint inte vad jag gör eller inte gör som gör att allt blir fel hela tiden. Man kan inte prata eller vara vän med en man när man är kvinna? Min psykolog säger att jag är för välfungerande för att ha autism. Men mitt liv känns inte alls välfungerande. Jag har förvisso jobb, man och barn. Men verkar bara klara av arbete helt på distans. Vänner har jag inga alls.  
  • Eurydike

Jag tänker att sakerna som du har blivit utsatt för är helt separata och inte borde kunna utgöra ett mönster. Det första är våld i en nära relation, det andra är sexuellt ofredande av en kollega och det tredje är dålig/okänslig ledning på en arbetsplats. 

• Anonym (E)
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-18 21:06:17 följande:
    Problemet måste vara att jag missar saker som sedan leder till katastrofer, sen står jag och känner mig dum och utnyttjad för att jag inte förstått och att jag borde förstått bättre. Resultatet har blivit att isolering är tryggast, jag kan ändå inte hantera människor omkring mig. Tror inte att jag ser mig som ett offer hela tiden och bara vill sitta och gråta ut. Men jag vet genuint inte vad jag gör eller inte gör som gör att allt blir fel hela tiden. Man kan inte prata eller vara vän med en man när man är kvinna? Min psykolog säger att jag är för välfungerande för att ha autism. Men mitt liv känns inte alls välfungerande. Jag har förvisso jobb, man och barn. Men verkar bara klara av arbete helt på distans. Vänner har jag inga alls.  
    Vad är det för idiot till psykolog?
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-18 21:06:17 följande:

det är 3 olika händelser och du är inte den enda som är med om sådana här saker. Sånt händer tyvärr allt för ofta många. Det låter som du behöver hitta tekniker på hur du ska hantera oväntade situationer så att du sedan kan gå vidare. 

det du fastnar på är just dessa 3 händelser och blir rädd för alla manliga kollegor och drar dig undan. Tänk på alla andra sammanhang och situationer där du inte känt dig dum eller något konstigt hänt.
    Sträck på dig, utmana dig att inte låta detta ta ifrån dig från sociala sammanhang på jobbet. säg till dig själv att nästa gång något sånt händer så ska jag skrika, säga ifrån eller anmäla till hr osv. Bena ut hur du hade velat reagera på situationerna och lär dig av det.

• Anonym (Trasig)
    Anonym (E) skrev 2024-12-18 22:22:43 följande:
    Vad är det för idiot till psykolog?
    Vad menar du?
  • Anonym (säga ifrån)

Känner igen mig 
    för vissa av oss är det svårt att stå upp för oss själva, säg ifrån och sätta gränser, man kanske inte lärt sig som barn att man får ha gränser, lärt sig gå över sina gränser, inte fått en uppfostran med tillit till sig qjälv eller ens en känsla av ett själv utan andras behov går före dem egna ds. medberoende.
    Va förlåtande mot dig själv.

Jag har själv gått många vänder i olika terapier, läst självhjälpsböcker, ändrat på mitt beteende o vanor men likt förbannat är gränssättning fortfarande svårt. jag  märker det försent när personen redan gått över gränsen flera gånger, det gått för lång tid och redan har påverkat mig innan jag sätter gränsen.
    Jag tänker inte som dem som beter sig illa tänker jag på allt från sexuella, fysiska, verbala övergrepp, manipulation, deras behov eller agenda går först. Ibland är der enda som funkar att bryta helt, blokera, gå därifrån då det är många som inte accepterar att man säger ifrån eller säger nej utan fortsätter, det handlar om vad dem kan få ut av mig, dessa människor finns lite överallt dem kan spela snälla först, att de ser till dina behov för att sen visa sig göra det av en dold agenda.
    Lägg inte all skuld på dig själv för du tänker att människor fungerar som dig och känner av eller tar hänsyn, vill göra gott, tyvärr fungerar inte alla så, det är svårt för man vill va öppen godhjärtad ge alla en chans, men endel utnyttjar detta.❤️

Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig