Har jag anmälningsskyldighet?
Har nyligen fått reda på att mitt 16-åriga kusinbarn i USA har börjat bruka Cannabis under hösten. Även hans pappa har gjort det sedan lång tid tillbaka De bor i en delstat i USA (Minnesota), där det är lagligt att både inneha och bruka cannabis. Nu ska de åka hit till Sverige över jul och nyår och hälsa på min kusins föräldrar och på annandagen kommer även jag och några ytterligare släktingar att åka dit för att umgås och äta lite julmat. Jag har förklarat för min kusin att Cannabis är olagligt i Sverige och att hennes man och son kan råka illa ut om de använder det här.
Sonen är som sagt 16 år. Hon har lovat att prata med de men hon menar också att de är självständiga individer och hon kan inte bestämma vad de ska göra eller inte göra. Men de har lovat att inte röka öppet när alla släktingar är där, utan göra det i smyg utomhus. Det jag undrar nu är om jag har skyldighet att rapportera min kusins man och mitt kusinbarn om vi exempelvis går på en promenad och de plockar fram sina pipor eller vad de nu använder att röka med. I och med att Cannabis är olagligt i Sverige, har jag anmälningsskyldighet om jag känner till att någon tar cannabis och var den förvaras?