• Anonym (Släktingen)

Har jag anmälningsskyldighet?

Har nyligen fått reda på att mitt 16-åriga kusinbarn i USA har börjat bruka Cannabis under hösten. Även hans pappa har gjort det sedan lång tid tillbaka De bor i en delstat i USA (Minnesota), där det är lagligt att både inneha och bruka cannabis. Nu ska de åka hit till Sverige över jul och nyår och hälsa på min kusins föräldrar och på annandagen kommer även jag och några ytterligare släktingar att åka dit för att umgås och äta lite julmat. Jag har förklarat för min kusin att Cannabis är olagligt i Sverige och att hennes man och son kan råka illa ut om de använder det här.

Sonen är som sagt 16 år.  Hon har lovat att prata med de men hon menar också att de är självständiga individer och hon kan inte bestämma vad de ska göra eller inte göra. Men de har lovat att inte röka öppet när alla släktingar är där, utan göra det i smyg utomhus. Det jag undrar nu är om jag har skyldighet att rapportera min kusins man och mitt kusinbarn om vi exempelvis går på en promenad och de plockar fram sina pipor eller vad de nu använder att röka med. I och med att Cannabis är olagligt i Sverige, har jag anmälningsskyldighet om jag känner till att någon tar cannabis och var den förvaras?

• Svar på tråden Har jag anmälningsskyldighet?
  • Anonym (USA)
    Anonym (Släktingen) skrev 2024-12-14 01:46:01 följande:
    Har jag anmälningsskyldighet?

Har nyligen fått reda på att mitt 16-åriga kusinbarn i USA har börjat bruka Cannabis under hösten. Även hans pappa har gjort det sedan lång tid tillbaka De bor i en delstat i USA (Minnesota), där det är lagligt att både inneha och bruka cannabis. Nu ska de åka hit till Sverige över jul och nyår och hälsa på min kusins föräldrar och på annandagen kommer även jag och några ytterligare släktingar att åka dit för att umgås och äta lite julmat. Jag har förklarat för min kusin att Cannabis är olagligt i Sverige och att hennes man och son kan råka illa ut om de använder det här.

Sonen är som sagt 16 år.  Hon har lovat att prata med de men hon menar också att de är självständiga individer och hon kan inte bestämma vad de ska göra eller inte göra. Men de har lovat att inte röka öppet när alla släktingar är där, utan göra det i smyg utomhus. Det jag undrar nu är om jag har skyldighet att rapportera min kusins man och mitt kusinbarn om vi exempelvis går på en promenad och de plockar fram sina pipor eller vad de nu använder att röka med. I och med att Cannabis är olagligt i Sverige, har jag anmälningsskyldighet om jag känner till att någon tar cannabis och var den förvaras?

Nej men du kan ju tipsa tullen så att dina släktingar blir dina ovänner. 
  • Anonym (Släktingen)
    Anonym (USA) skrev 2024-12-14 02:06:52 följande:
    Nej men du kan ju tipsa tullen så att dina släktingar blir dina ovänner. 

Det skulle göra varken från eller till med tanke på hur lite vi hörs ändå.

Det här är första gången sedan mitt kusinbarn föddes som vi kommer ses fysiskt. Senaste gången jag träffade min kusin fysiskt var nyår 2000 när hon fortfarande var singel.

I övrigt hörs vi sporadiskt någon gång varje år, via skype om ens det. Anledningen till att jag fick reda på det med cannabisrökandet var att min syster tog kontakt med henne (hon har också lika lite kontakt som jag med dem) för att styra upp saker rent logistiskt.

Varför skulle de förresten bli ovän med en för att jag är en laglydig medborgare i Sverige och följer de lagar som finns här. Det är ju de som väljer att bryta mot lagen om de väljer att röka cannabis här. Har de problem med det, är det deras problem, inte mitt.

• Tow2Mater

Ska de ta med det in genom tullen är det väl knarksmuggling. Hundar på flygplatsen kommer att peka ut dem.

• Anonym (Hej)

Du har inte anmälningsdkyldighet för brott som ger max två års fängelse.

• Anonym (Q)

Men varför skulle de smuggla med sig cannabis till Sverige? Cannabis har bara varit lagligt i Minnesota sedan 2023 och dina släktingar är med all sannolikhet medvetna om att det inte är lagligt överallt i världen. 

• Anonym (Helena)

Hur tänkte du att de skulle få med sig det in i Sverige?

• Anonym (Nä)

De enda som har anmälningsskyldighet är sådana som sjukvårdspersonal och skolpersonal. Du är bara en privatperson. Däremot kan du råka illa ut om de har cannabis i ditt hem, även om de röker utanför.

• Anonym (Nä)
    Anonym (Helena) skrev 2024-12-14 03:57:24 följande:

Hur tänkte du att de skulle få med sig det in i Sverige?

Hur...? Är du naiv eller? Det står inte knarkhundar vid varje flygplats och kollar passagerare liksom.
  • Anonym (Jaha)

Är de så fast i sitt "bruk" att de inte klarar att avstå under tiden de är i Sverige alltså?

• Anonym (Jurist)

Svaret är självklart nej. Riktigt så långt har inte Gunnar Strömmer hunnit. 

• Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2024-12-14 03:46:38 följande:

Men varför skulle de smuggla med sig cannabis till Sverige? Cannabis har bara varit lagligt i Minnesota sedan 2023 och dina släktingar är med all sannolikhet medvetna om att det inte är lagligt överallt i världen. 

Man tänker inte till?

Skådespelaren Bill Skarsgård, välkänd skådespelare och son till Stellan Skarsgård, greps på Arlanda när han försökte flyga till Amsterdam med 2,43 gram cannabis enligt TMZ. Straffet för den unga skådespelaren blev 40 000 kronor i böter.

cannabisifokus.se/bill-skarsgard-stoppad-av-tullen-pa-arlanda/
Svar på tråden Har jag anmälningsskyldighet?