• Anonym (Jossan)

Äta gulkroppshormon för att få mens?

Min mens har uteblivit i 8 månader nu. Jag är 45 och trodde jag var i klimakteriet mem gyn sa att det är jag men inte i slutet. Så för att få igång mensen föreslås gulkroppshormon i tablettform.

Finns det något annat vis att öka progestronet naturligt?

Någon som lyckats få igång mensen utan gulkroppshormon?

• Svar på tråden Äta gulkroppshormon för att få mens?
  • Lynx123

Du är officiellt i klimakteriet när.den uteblivit i ett år. Du är i princip redan där. Låt bara naturen ha sin gång.

• Anonym (Jossan)
    Lynx123 skrev 2024-12-13 21:40:14 följande:

Du är officiellt i klimakteriet när.den uteblivit i ett år. Du är i princip redan där. Låt bara naturen ha sin gång.

Varför vill gyn då att jag ska äta progestron? De sa set äe tidigt 45 år?
  • Anonym (Jossan)

Kommer man tidigare i klimakteriet om man inte tar gulkroppshormon? Någon som vet? Läser att en  biverkning är typ blodpropp? Låter ju jätteläskigt. Det är läkemedlet provera, någon som har erfarenhet av det?

• Anonym (Hej)

Varför vill du ha igång mensen? Är det inte skönt när den upphört så man slipper hålla på med bindor och tamponger.

• Fliselisan

Det kan ju vara så att de tänker på livmoderslemhinnan som vid klimakteriet blir tunn. Jag är ingen gynekolog men tänker att om de sett att du inte är i klimakteriet ännu och alltså fortfarande antagligen producerar östrogen (mer eller mindre) så vill de att du tar progesteron för att blöda, så inte livmoderslemhinnan blir för tjock. Blir den tjock ökar risken för cancer i slemhinnan. 

Provera brukar inte tas varje dag utan i en period, tex var 12-14 dagar var tredje månad för att få en blödning. Risken att då drabbas av blodproppar är inte hög om du inte har ärftlighet då vill säga eller har haft propp tidigare. 

Provera påverkar inte klimakteriet.

• Anonym (Jossan)
    Fliselisan skrev 2024-12-14 16:45:37 följande:

Det kan ju vara så att de tänker på livmoderslemhinnan som vid klimakteriet blir tunn. Jag är ingen gynekolog men tänker att om de sett att du inte är i klimakteriet ännu och alltså fortfarande antagligen producerar östrogen (mer eller mindre) så vill de att du tar progesteron för att blöda, så inte livmoderslemhinnan blir för tjock. Blir den tjock ökar risken för cancer i slemhinnan. 

Provera brukar inte tas varje dag utan i en period, tex var 12-14 dagar var tredje månad för att få en blödning. Risken att då drabbas av blodproppar är inte hög om du inte har ärftlighet då vill säga eller har haft propp tidigare. 

Provera påverkar inte klimakteriet.

Jag ska ta provera varje dag i 10 dagar sa dem, inte var 14:e dag.  De sa inget om slemhinnan, men varför ökar risken för cancer med tjock slemhinna?

Så om jag inte tar proveva så kommer ändå inte klimakteriet förskjutas? Jag trodde att jag hamnat senare i klimakteriet om jag tar det eftersom mensen kommer igång?

Gyn såg att jag hade ägg och att det fanns aktivitet, men mens kommer inte. Konstigt tycker jag.
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 14:19:43 följande:

Varför vill du ha igång mensen? Är det inte skönt när den upphört så man slipper hålla på med bindor och tamponger.

Eftersom jag "bara" är 45. Ökar inte risken att få benskörhet osv om msn inte får mens? Kommer inte klimakteriet snabbare om man inte får mensen?  Jag vet inte men tänkt så? Sen tycker jag att jag mår sämre utan mens. Känns som hormonerna inte är på rätt nivå u kroppen....
  • Anonym (Jossan)
    Lynx123 skrev 2024-12-13 21:40:14 följande:

Gyn sa att det var tidigt? Eller är det normalt denna ålder? 

Bör man skippa hormoner helt?

Hur gör folk?
  • Fliselisan
    Anonym (Jossan) skrev 2024-12-14 22:36:13 följande:
    Jag ska ta provera varje dag i 10 dagar sa dem, inte var 14:e dag.  De sa inget om slemhinnan, men varför ökar risken för cancer med tjock slemhinna?

Så om jag inte tar proveva så kommer ändå inte klimakteriet förskjutas? Jag trodde att jag hamnat senare i klimakteriet om jag tar det eftersom mensen kommer igång?

Gyn såg att jag hade ägg och att det fanns aktivitet, men mens kommer inte. Konstigt tycker jag.

Nej Provera påverkar inte klimakteriet åt nåt håll.

Om du tar Östrogen gör det att du får mindre symtom på klimakteriet. Men du kommer fortfarande in i klimakteriet. 

Vet inte varför cancerrisken ökar med tjock slemhinna. Alltså att den inte blöds ut. För det är ju det som är själv mensen. 

Benskörheten ökar vid ett tidigt klimakterie. Många får östrogen då för att minska risken för det. 

Om du mår bra behöver du väl inga hormoner, men som jag förstod på dig är du inte i klimakteriet ännu och antagligen därför gyn vill få igen mensen. Ring och boka en telefontid med din läkare så du får svar på alla frågor. Skriv ner dom innan och skriv upp svaren. Sen kan du fundera i lugn och ro innan du bestämmer dig.

• Anonym (Jossan)
    Fliselisan skrev 2024-12-15 20:51:45 följande:

Nej Provera påverkar inte klimakteriet åt nåt håll.

Om du tar Östrogen gör det att du får mindre symtom på klimakteriet. Men du kommer fortfarande in i klimakteriet. 

Vet inte varför cancerrisken ökar med tjock slemhinna. Alltså att den inte blöds ut. För det är ju det som är själv mensen. 

Benskörheten ökar vid ett tidigt klimakterie. Många får östrogen då för att minska risken för det. 

Om du mår bra behöver du väl inga hormoner, men som jag förstod på dig är du inte i klimakteriet ännu och antagligen därför gyn vill få igen mensen. Ring och boka en telefontid med din läkare så du får svar på alla frågor. Skriv ner dom innan och skriv upp svaren. Sen kan du fundera i lugn och ro innan du bestämmer dig.

Ja jag är förvirrad. Om provera ändå inte påverkar klimakteriet vill jag inte ta det. Jag har inte mens kanske pga stress och det eller för arr jag är I den åldern. 

Gyn gav mig knappt svar. Ja jag borde nog ringa.
Svar på tråden Äta gulkroppshormon för att få mens?