Anonym (Jossan) skrev 2024-12-14 22:36:13 följande:
Jag ska ta provera varje dag i 10 dagar sa dem, inte var 14:e dag. De sa inget om slemhinnan, men varför ökar risken för cancer med tjock slemhinna?
Så om jag inte tar proveva så kommer ändå inte klimakteriet förskjutas? Jag trodde att jag hamnat senare i klimakteriet om jag tar det eftersom mensen kommer igång?
Gyn såg att jag hade ägg och att det fanns aktivitet, men mens kommer inte. Konstigt tycker jag.
Nej Provera påverkar inte klimakteriet åt nåt håll.
Om du tar Östrogen gör det att du får mindre symtom på klimakteriet. Men du kommer fortfarande in i klimakteriet.
Vet inte varför cancerrisken ökar med tjock slemhinna. Alltså att den inte blöds ut. För det är ju det som är själv mensen.
Benskörheten ökar vid ett tidigt klimakterie. Många får östrogen då för att minska risken för det.
Om du mår bra behöver du väl inga hormoner, men som jag förstod på dig är du inte i klimakteriet ännu och antagligen därför gyn vill få igen mensen. Ring och boka en telefontid med din läkare så du får svar på alla frågor. Skriv ner dom innan och skriv upp svaren. Sen kan du fundera i lugn och ro innan du bestämmer dig.