• uddan99

Resa i v21

Hej! Jag har precis plussat och är k v.4. Jag och min sambo har planerat en resa till Japan när jag kommer befinna mig i v.21. Det kommer vara långa flyg och jetlag.

Vad jag har läst på ska det inte vara ngn risk för barnet att resa i andra trimestern men detta är min första graviditet och jag är väldigt orolig. Eftersom jag bara är i v4 vet vi inte än om barnet är friskt eller om jag ens fortfarande kommer vara gravid vid tidpunkten för resan då första trimestern är riskfylld. 

Vi har inte bokat resan än. Eftersom det är en resa som kräver mycket planering och kommer vara dyr kommer vi dock behöva boka den innan vi hunnit göra första UL. 

Hur hade ni resonerat? Självklart skulle man kunna beställa med avbokningsskydd men min sambo har drömt om denna resa och skulle det bli så att jag inte kan åka kommer han åka med en vän, och denna vän behöver såklart veta i god tid om han ska iväg och resa i tre veckor. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Resa i v21
  • Miniflin

Jag hade mest funderat över om jag ville göra en så stor resa när jag kanske inte kan uppleva allt fullt ut. Tänker på maten, gå runt mycket (har du otur kanske du får grov foglossning) och annat du kanske inte kommer känna dig bekväm med att uppleva till 100%. Det är ju mycket pengar och en stor resa till ett vad jag tror är fantastiskt land där i alla fall jag hade velat uppleva allt så bra som möjligt. En solsemester hade jag inte tvekat till att åka på, när man ändå bara slappar. Men Japan känns som att man vill uppleva :)

• Anonym (C)

Jag hade inte bokat in någon resa utan skjutit på det. Dels för att det är svårt att veta redan nu vilka ?biverkningar? du kommer att få av graviditeten. Japansk mat är underbar och för min del skulle det kännas trist att inte kunna äta vad jag ville. 

Jag drabbades av extremt illamående med tillhörande kräkningar som varade från plusset fram till vecka 29. Pga illamåendet blev jag uttorkad, fick lågt blodtryck, återkommande migrän och svimmade ett par gånger. Spenderade nästan fyra månader på soffan och mådde fruktansvärt.

Den planerade solsemestern med sambon fick ställas in. Det kändes tråkig, men jag ville inte lägga pengar på en semester där det fanns en stor risk att jag bara skulle ligga på rummet och må dåligt. Inte något vidare resesällskap för sambon heller. 

Jag vill inte skrämma upp dig. Du kanske mår jättebra Glad samtidigt är det mycket pengar och jag hade inte velat chansa. 

Svar på tråden Resa i v21