• Anonym (Elisabeth)

Finns här någon som har erfarenhet av att chatta med en präst?

Finns här någon som har chattat med en präst om svåra saker? Svenska kyrkan har tydligen en sådan tjänst mellan kl 20-00. Jag har pratat med en präst i kyrkan men det blir så personligt och nära att träffas så funderar på om det skulle vara ett fullgott alternativ. 

• Svar på tråden Finns här någon som har erfarenhet av att chatta med en präst?
  • Anonym (J)

Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av att ha träffat en präst och pratat i verkligheten, men jag har chattat med en präst online via hjälplinjen och jag tyckte att prästen jag chattade med var väldigt klok. Det känns som det hjälper, absolut. Men sedan är det något som är svårt att "mäta" för någon som har återkommande, utdragen ohälsa/dåligt mående om det verkligen hjälper i längden eller inte.

• Anonym (Obra)

Gjorde det när det var en stor risk att en närstående var sjuk och jag hade mkt oro.

Inte nöjd, fick inte mer ut av det än vilket självhjälps-instagram som helst tyvärr 

• Anonym (Typ)

Jag har skrivit till svenska kyrkans SOS. Det hjälpte mig jättemycket att få svar från dem. Egentligen är jag inte troende men dom är medmänniskor som man känner stöd ifrån om man har det svårt. Ibland är det akut och en psykläkare är inte så lätt att få tag på närsomhelst. 

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (J) skrev 2024-12-11 19:26:17 följande:

Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av att ha träffat en präst och pratat i verkligheten, men jag har chattat med en präst online via hjälplinjen och jag tyckte att prästen jag chattade med var väldigt klok. Det känns som det hjälper, absolut. Men sedan är det något som är svårt att "mäta" för någon som har återkommande, utdragen ohälsa/dåligt mående om det verkligen hjälper i längden eller inte.

Fick du ut mycket av samtalet? Det är väl olika präster varje dag? Då kanske det inte blir så bra. 
  • Anonym (113)

Ingen bra erfarenhet där alls tyvärr.

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Obra) skrev 2024-12-11 19:30:46 följande:

Gjorde det när det var en stor risk att en närstående var sjuk och jag hade mkt oro.

Inte nöjd, fick inte mer ut av det än vilket självhjälps-instagram som helst tyvärr 

Vad var du inte nöjd med? Fick du stöd och förståelse?
  • Anonym (e)
    Anonym (113) skrev 2024-12-11 19:46:43 följande:

Ingen bra erfarenhet där alls tyvärr.

Vad var dåligt?

• Anonym (J)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-12-11 19:40:49 följande:
    Fick du ut mycket av samtalet? Det är väl olika präster varje dag? Då kanske det inte blir så bra. 
    Eftersom det var online så vet jag inte vem jag chattade med. Men jag tycker att personen var bra på att bekräfta mina känslor, det jag hade ångest över. 
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (J) skrev 2024-12-11 22:16:40 följande:
    Eftersom det var online så vet jag inte vem jag chattade med. Men jag tycker att personen var bra på att bekräfta mina känslor, det jag hade ångest över. 
    Hur hjälper det? Det förändrar ju inget. Man vet ju redan vilka känslor man har
  • Anonym (Obra)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-12-11 20:18:22 följande:
    Vad var du inte nöjd med? Fick du stöd och förståelse?
    Jag upplevde det som att personen inte förstod min oro ytan att samtalet blev klyschigt och ytligt och att den jag pratade med inte tog sig tid att förstå min situation utan svarade enligt några förvalda "hjälpord". Hade jag mått sämre än jag gjorde hade det inte hjälpt mig alls utan nästan förvärrat det, nu var det mest att jag behövde få ur mig oro. Chatten gjorde mig nästan mer frustrerad än hjälpt dock.
  • Anonym (Obra)
    Anonym (e) skrev 2024-12-11 20:20:05 följande:

Vad var dåligt?

Se mitt svar till ts
  • Anonym (J)
    Anonym (Undrar också) skrev 2024-12-11 22:28:52 följande:
    Hur hjälper det? Det förändrar ju inget. Man vet ju redan vilka känslor man har
    Det som är hjälpsamt, är väl att man vill bli sedd och hörd, och eftersom personen inte känner mig, inte ens ser mig- så blir den man chattar med mindre dömande... så, ja, jag tycker det hjälper. Att bli sedd liksom och bekräftad. Det minskar ångestkänslorna.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (J) skrev 2024-12-12 12:46:20 följande:
    Det som är hjälpsamt, är väl att man vill bli sedd och hörd, och eftersom personen inte känner mig, inte ens ser mig- så blir den man chattar med mindre dömande... så, ja, jag tycker det hjälper. Att bli sedd liksom och bekräftad. Det minskar ångestkänslorna.
    Ja ok, man är olika, bra att det hjälper för dig. Jag är väl mer att jag behöver en lösning på problemen för att må bättre. Men det kanske inte är prästers grej.
  • Anonym (113)
    Anonym (e) skrev 2024-12-11 20:20:05 följande:

Vad var dåligt?

Han blev obehaglig och konstig, ville h privat kontakt m.m. Anmälde till domkapitlet och han fick en tvåårig villkorlig dom.
Svar på tråden Finns här någon som har erfarenhet av att chatta med en präst?