• Anonym (EvKonvertit)

Vad skall jag göra? Funderar på konvertera

Hej, jag är 20 och i högstadiet gick jag i samma tankar innan jag valde att gräva ner dem för att se om samma tankar skulle komma upp igen. Tankar? Skulle konvertera till Reform Judendomen av teologiska skäl. 

Var likt många andra "radikal Redditateist" likt många i högstadiet efter det innan jag nu återigen insett att jag är nära 

Enbart pratat med detta online och i högstadiet i klass 7 innan jag grävde ner det innan jag fick tillbaka tankarna och läst på mer och är definitivt närmare nu än då. Har inte bestämt mig än men känner mig rätt säker men inte helt säker. Vet att jag är mycket närmare Reform än de andra inriktningarna.

• Svar på tråden Vad skall jag göra? Funderar på konvertera
  • Anonym (Sant)

Är intresserad av att höra om mer om det finns intresse av att berätta?

Vad i denna inriktning Progressiv Judendom tilltalar just dig?
    Utom den fakta att progressiv nästan alltid är bättre än konservativ då🙂

• Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (Sant) skrev 2025-01-23 05:02:35 följande:

Hade förväntat mig mer lycka av någon som precis fått veta att den religionsgren den saknar visst finns i Sverige.
    Intresset verkar lite ljummet? 
    Ett mejl och lite förändrad diet 1,5 månad senare.

Tänk noga efter om detta verkligen är vad du vill, TS.

Har skrivit med rabbinen men kommer antagligen behöva kontakta 2 gånger till (som ska göras) 

Nej, är inte ljummet men svårt att göra så mkt hemifrån 

Ja, såklart

• Anonym (Anna)

Läste om detta, och det verkar vara en mycket långdragen process. Det stod att det är mycket dyrt, men ingen summa.

"En konvertering kan påverka konvertitens biologiska familj, vänner och bekanta".

"Den formella konverteringen består av flera steg: brit mila, omskärelse, (endast för män)"

• Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-06 15:47:59 följande:

Läste om detta, och det verkar vara en mycket långdragen process. Det stod att det är mycket dyrt, men ingen summa.

"En konvertering kan påverka konvertitens biologiska familj, vänner och bekanta".

"Den formella konverteringen består av flera steg: brit mila, omskärelse, (endast för män)"

Beror på församling och inriktning. Vet inte exakt kostnad nej men känner ingen stress att stressa igenom det heller. 
  • Anonym (en på sidan)

Min mammas väninna konverterade.

Det tog år, en massa kibbutzjobb och så, men hon blev aldrig accepterad fullt ut i Israel, och övergav projektet när hon insåg att hon aldrig skulle få vila på en judisk begravningsplats där vad hon än gjorde.

Det är helt säkert mer uppluckrat idag, men jag tror ändå man får jobba en hel del för att komma in i gemenskapen där. 

Varför inte bara läsa en masterutbildning i nåt som betalar bra istället? Det är nog samma arbetsinsats...

• Anonym (M)

Varför konvertera till en religion som inte har någon missionerande verksamhet och därmed inte vill ha några nya medlemmar? Det verkar lite självutplånande och du lär aldrig accepteras fullt ut. 

Det är märkligt att vi här i norr är så fixerade vid religioner som kommer från Mellanöstern. Jag är uppvuxen i kyrkan men har alltid dragits till mitt egentliga ursprung och forn sed. 

Vårt ursprung förklarar så mycket av vår samtid men kyrkan var verkligen aktiv med att försöka radera allt av vår ursprungliga tro så det är tyvärr inte så många som inser det. 

Lycka till med ditt sökande. 

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (M) skrev 2025-03-06 19:35:10 följande:

Varför konvertera till en religion som inte har någon missionerande verksamhet och därmed inte vill ha några nya medlemmar? Det verkar lite självutplånande och du lär aldrig accepteras fullt ut. 

Det är märkligt att vi här i norr är så fixerade vid religioner som kommer från Mellanöstern. Jag är uppvuxen i kyrkan men har alltid dragits till mitt egentliga ursprung och forn sed. 

Vårt ursprung förklarar så mycket av vår samtid men kyrkan var verkligen aktiv med att försöka radera allt av vår ursprungliga tro så det är tyvärr inte så många som inser det. 

Ja konstigt, och konstigt att det nästan allt är judendom eller islam, och inte hinduism eller buddism? 

• Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (en på sidan) skrev 2025-03-06 19:17:07 följande:

Min mammas väninna konverterade.

Det tog år, en massa kibbutzjobb och så, men hon blev aldrig accepterad fullt ut i Israel, och övergav projektet när hon insåg att hon aldrig skulle få vila på en judisk begravningsplats där vad hon än gjorde.

Det är helt säkert mer uppluckrat idag, men jag tror ändå man får jobba en hel del för att komma in i gemenskapen där. 

Varför inte bara läsa en masterutbildning i nåt som betalar bra istället? Det är nog samma arbetsinsats...

Till Ortodox Judendom eller Progressiv Judendom? 

Jag tror inte det råder ett motsatsförhållande förhoppningsvis 
  • Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2025-03-06 20:23:43 följande:
    Till Ortodox Judendom eller Progressiv Judendom? 

Jag tror inte det råder ett motsatsförhållande förhoppningsvis 
    Jag vill också begravas i en judisk begravningsplats  och följa shabbat m.m och i Reform Judendomen som inriktning 
  • Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (M) skrev 2025-03-06 19:35:10 följande:

Varför tror du det? Går fortfarande att konvertera och ja, vet om det. Är ett medvetet beslut 

lol, "forn sed". Asatron var utdöd under väldigt lång tid sedan Sverige kristnades ordentligt på 1200-1300-talet då asatron dog på riktigt. nuvarande asatron är inte ens riktig asatro i sverige 

Jag är inte kristen (dock fortfarande medlem i SvK för är så¨krångligt att gå ut)

Svar på tråden Vad skall jag göra? Funderar på konvertera