• Terapijohan

Svek o osunt beteende av exfru

Bakgrund.
    Svek och beteende av min Exfru som gör mig ledsen och besviken.

Oavsett om jag var gift eller är nu skild utsätts jag uppreppade gånger för ett beteende som utsätter mig för att bli en person som är arg (enligt min exfrun) fast jag blir, trött, ledsen, besviken och tycker att jag blir orättvist behandlad.

Jag försöker aldrig hitta konflikter utan dessa kommer till mig. Jag bygger mitt nya liv med mina barn och siktar framåt.  Tycker att jag är klar och tydlig med vad jag känner och hur det påverkar mig eller vår relation. Jag ber om ursäkt och vet om jag gjort fel. 

1. När vi skilde oss så  hade hon barnen mer i början och då var orsaken att jag skulle kunna komma i ordning i min lägenheten även jag ville ha dem vv från start. 
    Men efter 7 månader så får jag äntligen vv och som det är nu fungerar det bra kring överlämning, skola och körning till aktiviteter.  

Var det rätt att hon hade hela barnbidraget under dessa månader och var det rätt att hon kunde även fråga om att jag skulle betala för kläder som hon köpt utan att detta var förankrat innan med mig . Hon tjänar dessutom 10.000 kr mer än mig per månad.

Under denna period betalade jag allt även för barnen utan att få en enda krona när de träffade mig de få dagar i månader som skulle vara 
    en vänja dem för vv. ////

2. Utspelades under min vecka och dagen före överlämning. 

Min exfru har mycket kontakt med barnen även under den vecka som inte är hennes. Hon är bl a fotbollstränare för vår äldsta dotter, för den yngsta kör hon till och från för vissa träningar.
    Jag är flexible och tycker det är okej att livspusslet inte går ihop på de veckor vi har så att hon har kontakt med barnen så länge detta hjälper och inte skadar min relation med barnen och gör så att jag inte får träffa mina barn under mina vecka.

Fråga: Är det rätt beteende av min exfru att fråga min äldsta dotter om hon vill med och storhandla sista dagen på min vecka och samtidigt säga till sin dotter att inte säga att det är hon (exfrun) som frågar. Dottern låtsas då som att hon frågar mig om hon kan följa ned och storhandla . Jag har hela tiden hört med egna ord att exfrun/mamman alltså uppmanat sitt barn att ljuga för sin pappa. Jag gillar inte att min exfru lär våra barn att ljuga för sin pappa för hon (exfrun) tror att  jag skulle bli arg om hon (exfrun) själv hade frågat mig. Jag blir ledsen och besviken. Men är det rätt att jag tar upp detta med min exfru/mamman eller ska jag blunda för det?  Jag hade hellre uppskattat att exfrun hade frågat mig först eller låtit bli och storhandat utan vår dotter då det är min vecka och överlämningen är dagen efter. Min chans att ha en sista kväll med döttrarna försvann pga storhandlingen.  

Jag är rädd att hon uppfostrar och manipulerar och har ett osunt förhållningssätt till barnen att deras pappa blir arg för det minsta lilla och inte vågar säga som det är även om det är fel eller rätt. De ska kunna fråga mig och komma till mig för allt.

////

3. Relation med min bror och hans familj.

Sedan jag och min exfru skildes så har jag inte fått stöttning av min egen bror. Det är tabu att prata om sin skillmässa och han är själv skild men inte berättat orsaken varför han själv skilde sig. Mitt stöd är 1177 enligt honom.

Fråga: Nu har det framkomit att min bror och hans familj träffat min exfru två gånger med våra barn bakom min rygg. 
    Enligt honom är det ingen hemlighet och när jag tog upp detta med min exfru vid andra tillfället så säger hon inte vågar för då skulle jag bli arg. 

Jag blir inte arg utan ledsen och besviken och dessutom har jag även önskat och uppskattat att hon låter min sida vara ifred ett tag så att jag skulle kunna få stöttning och kunna träffa min släkt.
    Vid andra tillfället så valde min bror att träffa min exfru och involvera henne i vår mammas flytt från hus till lägenhet då jag var bortrest och de valde också denna dag. Efter samtal med min exfru så sa hon att min bror skulle ta på sig ansvaret för att alla träffas bakom min rygg.
    Hade jag varit min exfru så hade jag inte ställt upp på detta för att värna om den relation jag har med henne så att det inte blir grus i maskineriet och samtidigt sagt att det är nog bäst att ni fokuserar på att ta hand om din bror och stötta honom i att vi skilt oss. Men jag vill inte bidra till att gå man dårar och går bakom någons rygg.

Tänker jag fel eller är min magkänsla rätt.

Ett mönster som ni märkt är att ?rädda att jag ska bli arg? innebär att jag blir ledsen och besviken och den andre är konflikträdd, ber aldrig om ursäkt eller ser vad som blev fel. Hon kommer aldrig säga vad som hon har bidragit till att vi skildes åt men ovan är mönster som är flera orsaker på att jag vill detta.  Detta beteende har varit så i hela vårt äktenskap.

////

• Svar på tråden Svek o osunt beteende av exfru
  • Erkki

1 klart du ska hjälpa till m dina barns kostnader särskilt om du har dem ett fåtal dagar i månaden. Hur kan det ta 7 månader att komma i ordning?!? 

barnbidrag till den som har merparten av barnen. 

2. Sluta sök konflikter. ngt i dig skriker ju osäkerhet så barnen och exfrun vågar inte säga som det är. 

3.  du äger inte din brors relationer. Vill han umgås m din exfru och sina barn (kusiner) så låt dem. 

• Anonym (Olika)

Om barnen knappt bodde hos dig så ja, då ska hon ha barnbidraget under den tiden och du ska betala underhåll. Om du väljer att ge mer än FK:s schablon är ditt eget val. Det var ingen som tvingade dig att betala mer.

Säg åt exet att inte lära barnen att ljuga för dig och om det är så att hon vill att ni ska ändra bytesdag så får ni ta en diskussion om det, eller att hon själv frågar dig om det är ok att ta en dag tidigare ibland.

Ja vad har du med deras umgänge att göra...? Oavsett om du blev eller inte blev arg så hade du fortfarande en negativ reaktion kring det, exakt det som din exfru ville slippa. Du har inget att säga till om i vilka konstellationer din exfru och din familj umgås, det är mellan dem och har NOLL att göra med er kontakt. När du pratar om grus i maskineriet så är det DU som skapar det isf.

• Terapijohan

Håller med om dina åsikter och kollade mest av för att se så man tänker rätt eller om jag tänker fel.
    Hade uppskattat mer stöd från min bror än vad jag tydligen får men så är livet. 

• Tow2Mater

Nej det var inte rätt att hon bestämde vad du 'får' och inte. Och vad extra du skulle velat betala för kläder etc skulle hon ha förankrat med dig INNAN hon handlade.

Hon manipulerar din dotter ja.

Har ni en överenskommelse nu om barnens boende, och vem som ska betala vad? Om inte, fundera på om det kan vara värt att gå vägen via Tingsrätten, men det kommer ju kosta lite pengar.

• Tecum

1. Det är naturligt att den som har barnen mest tar större delen av bidraget. Men ni kunde löst det smidigare när det gällde så kort tid. Du skulle inte betalt de kläder hon köpte utan din vetskap.

2. Klart oacceptabelt! Hon manipulerar barnen och lär dem ljuga. Här är det okej att säga till på skarpen. Därmed inte sagt att hon inte kan göra saken med barnen under din vecka, Men det måste hon förankra hos dig.

3. Släpp det, inget du ska bry dig om. Du vet redan att du inte har något stöd att hämta hos din bror, vad exet gör spelar ingen roll. I ditt ställe hade jag fokuserat på att träffa en ny kvinna istället för att fokusera på vad exfrun gör.

• Anonym (Olika)

Undrar lite stillsamt om exet och din bror har något på gång.... Oskyldig

• Spucks

1. Självklart ska hon få hela barnbidraget om du bara ser barnen några gånger i månaden. Och självklart ska hon inte betala något till dig under de dagar. Egentligen skulle du ha fått betala underhåll, så då var det ändå snällt av henne  att bara begära att du bidrar till kläder.

2. Nej, hon ska såklart inte uppmuntra era barn att ljuga. 

3. Din bror och ditt ex får ha så mycket kontakt dem vill, samma med ditt ex och din mamma. 

Och ja, du skriver väldigt oftast att folk är rädda att du blir arg. Du mår tycka att du bara är ledsen, men om flera olika personer anser att du är argt och agera obehagligt och att de därför håller saker hemligt för dig, är det väl dags att syna sitt eget beteende lite noggrannare.

• Terapijohan

barnen bor vv och jag har lyckats få halva barnbidraget efter 7 månader där 2 månader nu varit vv.  
    Jag tycker att vi har en god relation och öppna kort och kan samtala i många fall kring olika saker. Rådfrågning etc. Men så kommer det situationer där hon agerar helt oförväntat dvs fråga inte först. Så skyller hon på mitt temperament istället för att se utifrån vad hon själv gör eller gjort. jag kräver så lite av henne och har inga stora förväntningar, men ändå så gör hon mig illa och skyller på mig så om i det fallet med dottern. 

• Anonym (Olika)
    Terapijohan skrev 2024-11-25 13:51:00 följande:

barnen bor vv och jag har lyckats få halva barnbidraget efter 7 månader där 2 månader nu varit vv.  
    Jag tycker att vi har en god relation och öppna kort och kan samtala i många fall kring olika saker. Rådfrågning etc. Men så kommer det situationer där hon agerar helt oförväntat dvs fråga inte först. Så skyller hon på mitt temperament istället för att se utifrån vad hon själv gör eller gjort. jag kräver så lite av henne och har inga stora förväntningar, men ändå så gör hon mig illa och skyller på mig så om i det fallet med dottern. 

Har du funderat på att se över dina egna reaktioner i de fallen?
  • Jemp

1. Ja, det låter helt rimligt. Det är ju din exfru som stod för barnens försörjning då och det ska du såklart bidra till.

2. nej, inte okej att be dottern ljuga eller att på andra sätt sätta henne i mitten för att parera mellan er. Elakt mot din dotter.

3. Här har nog alla olika åsikter om hur det ?bör? vara. Tänker att det är du som gör det till en konflikt. 

• Anonym (.)

Hur agerar du när du blir besviken? Du skriver att du inte blir arg men dom kanske uppfattar det som ilska? 

hur hanterar du din ilska?

• Terapijohan
    Anonym (.) skrev 2024-11-25 19:40:02 följande:

Hur agerar du när du blir besviken? Du skriver att du inte blir arg men dom kanske uppfattar det som ilska? 

hur hanterar du din ilska?

Tycker jag hanterar den bra. Ver om ursäkt om jag höjer rösten och ser vad jag behöver förbättra mig inom detta ämne. men Jag kan inte ta ansvar för hennes del också.  Så jag söker inga konflikter. Det är dem som kommer till mig, som att ljuga och manipulera med dottern. vet inte hur många tillfällen dom hon gjort detta för mig. Men ska ta det vid ett bra tillfälle med barnen. Då ska jag inte ta upp exfruns beteende utan säga vad som är bra att tänka på nu när vi bor här. hur Vill vi ha det.  Inte skuldbelägga någon.

• Terapijohan
    Anonym (Olika) skrev 2024-11-25 13:57:21 följande:
    Har du funderat på att se över dina egna reaktioner i de fallen?
    Jag reagerar helt naturligt och förklarar att jag blir illa behandlad och tycker det är märkligt att komma in i min Vv-familj och stöka under min vecka utan orsak.  Vill ha en bra relation som främjar flexibilitet så att man kan byta dagar etc. Men då måste man respektera den andre och jobba tillsammans.
  • Terapijohan
    Anonym (Olika) skrev 2024-11-24 20:03:16 följande:

Undrar lite stillsamt om exet och din bror har något på gång.... Oskyldig

Nej.  Det är bara vänner och han har en stor familj. 

• Terapijohan
    Tecum skrev 2024-11-24 20:00:09 följande:

1. Det är naturligt att den som har barnen mest tar större delen av bidraget. Men ni kunde löst det smidigare när det gällde så kort tid. Du skulle inte betalt de kläder hon köpte utan din vetskap.

2. Klart oacceptabelt! Hon manipulerar barnen och lär dem ljuga. Här är det okej att säga till på skarpen. Därmed inte sagt att hon inte kan göra saken med barnen under din vecka, Men det måste hon förankra hos dig.

3. Släpp det, inget du ska bry dig om. Du vet redan att du inte har något stöd att hämta hos din bror, vad exet gör spelar ingen roll. I ditt ställe hade jag fokuserat på att träffa en ny kvinna istället för att fokusera på vad exfrun gör.

Tack för ditt svar. 

Har redan gått vidare och hade under hösten en relatiom dom tyvärr tog slut av att min exfru stökade till det i mitt liv då att jag blev ledsen och nedstämd. Flickvännen hade inte tid att ta hand om mig då vi har pausat tills jag kommer på fötter igen.  Suck suck. 

exfrun var den första som fick veta att jag hade flivkvän och var glad för min skull. Men det var hon som fock henne att pausa pga hennes sätt att behandla mig Helt plötsligt och oförberett. 

• Anonym (Pappa)
    Erkki skrev 2024-11-24 13:33:32 följande:

1 klart du ska hjälpa till m dina barns kostnader särskilt om du har dem ett fåtal dagar i månaden. Hur kan det ta 7 månader att komma i ordning?!? 

barnbidrag till den som har merparten av barnen. 

2. Sluta sök konflikter. ngt i dig skriker ju osäkerhet så barnen och exfrun vågar inte säga som det är. 

3.  du äger inte din brors relationer. Vill han umgås m din exfru och sina barn (kusiner) så låt dem. 

2. Fast det normala är att kolla med den andra föräldern först om det är dennes vecka.

3. Det kan vara ett gränslöst beteende av bror och exfru beroende på vad som sker. De gör väl vad de vill men det kan vara olämpligt om det förstör andra relationer.

Svar på tråden Svek o osunt beteende av exfru