• Anonym (TS)

Normokrom och normocytär anemi

Undrar om det finns någon som kan förklara vad det betyder? Såg att läkaren har skrivit det i journalen efter senaste blodproverna jag har tagit. Har fått besked via chatt att jag ska ta 2 järntabletter om dagen istället för en som jag har gjort ett tag (är gravid i vecka 25). Har nyss varit sjuk (lunginflammation) också men är frisk nu. Ska fråga barnmorskan vid nästa besök också men tänkte om någon här har koll.

Jag pluggar själv till ssk och brukar ha hyfsad koll på vad saker i journalen betyder men inte just det här. Har inte riktigt hittat något tydligt när jag googlar heller. Tacksam för svar om någon vet :)

• Svar på tråden Normokrom och normocytär anemi
  • Anonym (TS)

Vet vad anemi betyder alltså men inte normokrom eller normocytär.

• FtS70

Orden beskriver de cirkulerande röda blodkropparna. Normokrom betyder att de har förväntad färg och normocytär förväntad storlek. En sådan anemi är oftast en följdsjukdom inte primärt en bloddito.

• Anonym (TS)
    FtS70 skrev 2024-11-05 18:34:40 följande:

Orden beskriver de cirkulerande röda blodkropparna. Normokrom betyder att de har förväntad färg och normocytär förväntad storlek. En sådan anemi är oftast en följdsjukdom inte primärt en bloddito.

Tack för att du tog dig tid att svara! Det betyder att det kan vara på grund av järnbrist helt enkelt då eller? Är gravid som sagt och vegetarian och så ammar jag min 2-åring litegrann. 
Svar på tråden Normokrom och normocytär anemi