Anonym (Värdighet framförallt.) skrev 2024-11-02 14:28:53 följande:
Jag utgår ifrån generell sanning vilken är att kvinnor, enligt forskning, känner mer anknytning när de har sex och bör därmed vara mer försiktiga med vilka de hoppar i säng med. Det är bara ett råd och TS bad om just sådana.
Jag tror inte på det du säger. Möjligen att avtrubbade kvinnor som blivit sårade av många män utvecklar känslokyla kring sex vilket försvårar för dem att bilda anknytningshormoner vid sexuellt umgänge. Det ligger inte i kvinnors ursprungliga natur att vara lösaktiga och ligga det första de gör. Sånt beteende utvecklas med tiden och dåliga erfarenheter. Ibland kan det handla om kultur och press utifrån också. Att man måste ligga hela tiden.
Sen vet jag inte om TS också har denna avtrubbning som hindrar henne från att våga känna något (mer än rå, ytlig lust) och därför blir det lite svårt att bedöma just hennes fall. Hade velat veta mer om henne och killen hon dejtar. Ålder, hur killen ser ut, om han är populär hos andra kvinnor, om TS dejtinghistorik etc.
Du behöver inte tro på det jag skriver. Det gör det inte mindre sant. Men du verkar leva i din egen teoretiska värld utan mycket kontakt med verkligheten.
Långt ifrån alla kvinnor vill ha sex utan djupare känslor, eller utan stadig relation. Men det är varken ovanligt eller onormalt. Särskilt inte när man är ung och prövar sig fram, eller mellan två relationer t ex.
De flesta vill däremot inte leva så hela livet, men det gäller män också. Många ytliga relationer kan leda till att man blir känslomässigt avtrubbad. Det kan också bottna i rädsla för närhet. Men inte heller det är samma sak som att alltid "hålla på sig."
Det stämmer att kvinnor rent biologiskt måste vara noggrannare vid partnerval, eftersom de kan bli gravida. Detta bidrar säkert till att kvinnor lättare än män skapar anknytningshormoner vid samlag.
Men du drar alldeles för stora växlar på detta. Det är inte så att kvinnor är monogama "av naturen", medan män är polygama. Ja, män vill sprida sina säd, medan kvinnor är mer selektiva. Men mer selektiv är inte detsamma som att vara monogam, eller att kärlek krävs för att känna sexuell lust.
Monogami och romantisk kärlek är delvis konstruerat av samhället, för att skapa stabilare relationer och se till att barn blir försörjda. Det har också funnits ett behov hos män att på olika sätt kontrollera kvinnors sexualitet, för att vara säkra på att inte uppfostra och försörja någon annan mans barn. Därav fördöms kvinnlig "lösaktighet" mer än manlig, men det har inget att göra med vad som är "naturligt".