• Anonym (S)

Övertrött och illamående? (varning för kräsmagade)

Mer än en gång senaste typ... åren? Har jag mått så illa och fått huvudvärk (ofta i samband med att jag sovit lite kvällen innan, och sedan ansträngt mig hela dagen... och vilat på eftermiddagen/kvällen).. så att jag till och med spyr.

Jag kopplar liksom illamåendet och huvudvärken med dålig sömn/för lite sömn, kanske för mycket oro, men kan det ha någon annan orsak?
    Oroar mig för att det kan ha med någon sjukdom att göra.
    Ätit för lite/för mycket? Ätit fel, och sovit dåligt, stor anspänning? Kan allt detta göra så att man mår så illa att man måste spy? Det är läskigt, för jag oroar mig att det kan bero på något värre "fel":

• Svar på tråden Övertrött och illamående? (varning för kräsmagade)
  • Anonym (Jenny)

Kan det vara migrän? Det kan ju ofta utlösas av trötthet, oro eller stress. Och när man har migrän är det vanligt med kräkningar.

• Anonym (randomguy)
    Anonym (S) skrev 2024-10-31 21:48:24 följande:

Mer än en gång senaste typ... åren? Har jag mått så illa och fått huvudvärk (ofta i samband med att jag sovit lite kvällen innan, och sedan ansträngt mig hela dagen... och vilat på eftermiddagen/kvällen).. så att jag till och med spyr.

Jag kopplar liksom illamåendet och huvudvärken med dålig sömn/för lite sömn, kanske för mycket oro, men kan det ha någon annan orsak?
    Ätit för lite/för mycket? Ätit fel, och sovit dåligt, stor anspänning? Kan allt detta göra så att man mår så illa att man måste spy? Det är läskigt, för jag oroar mig att det kan bero på något värre "fel":

Det kan vars å att du spänt dig så mycket av stress att musklerna runt nacken trycker för hårt på nerver helat tiden så det triggas igång reflexer etc som inte borde det.
  • Anonym (van)
    Anonym (S) skrev 2024-10-31 21:48:24 följande:

Det är vanligt, en vanlig reaktion på stress, ångest, att sova dåligt, vara överbelastad, äta för lite eller fel sorts mat. Mycket osannolikt att det skulle bero på något allvarligt fysiskt fel.

Man kan jämföra det med tex scenskräck, det blir som en enorm stress inför att gå upp på scen, så man springer på toa med diarré eller måste kräkas. Vissa magar reagerar så på stress.  

Jag hade det mycket när jag var yngre, från tonåren till mitten av 20-års åldern. Men med stigande ålder har jag blivit bättre på att hantera stress och ångest så jag blir inte lika lätt illamående längre. 
  • Anonym (S)

Tack för era svar. Det låter troligt att det alltså grundar sig i osund ångest... 

• Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2024-11-01 10:02:57 följande:

Tack för era svar. Det låter troligt att det alltså grundar sig i osund ångest... 

Ja, och så klart.. jag äter kanske inte optimalt när jag hamnar i mina orostankar. 
    Jag har kontakt med en psykolog angående min ångest och oro... men det är inte lätt att fixa till det här snabbt liksom.

Prestationsångest är det också, och oron för att något ska gå fel....
  • Anonym (van)
    Anonym (S) skrev 2024-11-01 10:04:51 följande:
    Ja, och så klart.. jag äter kanske inte optimalt när jag hamnar i mina orostankar. 
    Jag har kontakt med en psykolog angående min ångest och oro... men det är inte lätt att fixa till det här snabbt liksom.

Prestationsångest är det också, och oron för att något ska gå fel....
    Det låter så.

Och om du inte äter så bra så kan det vara att du har lite sämre marginaler, lättare hamnar i lågt blodsocker och det triggar illamåendet ännu mer.

Bra att du har en psykologkontakt. Försök att äta regelbundet också, så har du mer marginaler rent fysiskt för att klara av pressade situationer. 
  • Anonym (K)

Du kan ha skyhögt blodtryck! 

• Anonym (S)

Högt blodtryck... ja det är också möjligt.

• Anonym (Migrän)
    Anonym (S) skrev 2024-11-01 10:02:57 följande:

Det kan absolut vara den utlösande faktorn! Men själva "grejen" låter - som även andra sagt - exakt som migrän.
Svar på tråden Övertrött och illamående? (varning för kräsmagade)