• Anonym (Fg)

Varför skaffar man barn om man inte har tid för dem?

Är det viktigare att tjäna mycket pengar så man har råd med dyra materiella saker, stort hus, dyra resor etc än att ha tid för sina barn under alla veckor på året?  

• Svar på tråden Varför skaffar man barn om man inte har tid för dem?
  • Anonym (D)

Ekonomi som ger överskott tillfaller alltid barnen på något sätt. 

Att folk i medel/övre medelklass tjänar pengar för att få hög status är en myt. En extremt förenklad förklaringsmodell av de som har dålig insyn i vad som driver folk och hur det faktiskt förhåller sig. Sluta dra obildade slutsatser.

• Anonym (M)

Jag vill inte att mina barn ska växa upp på samma sätt som jag gjorde. Vi bodde i hyreshus i inte de roligaste områdena direkt. Mamma hemma första fyra åren (hon var inte lycklig), och de fick vända på slantarna. 

Min man och jag utbildade oss, byggde hus med pool och lever ett helt annat liv. 

Vi påminner våra barn om att vara sin egen lyckas smed. Man tar ansvar för sitt eget liv. Vi har alltid jobbat heltid, även när de var små. De har gått på en fantastisk förskola som gav dem en toppenstart, de är bra elever i skolan och de är väluppfostrade och trevliga. De säger tack och är medvetna om att inte alla har det som de själva. 

Men jag skaffade inte barn för att endast stanna hemma och leka och baka med dem. Inte pappan heller. Vi ville ha hela kakan och den fick vi. 

Punkt. 

• Anonym (alls)
    Anonym (Fg) skrev 2024-10-27 21:23:40 följande:
    Varför skaffar man barn om man inte har tid för dem?

Är det viktigare att tjäna mycket pengar så man har råd med dyra materiella saker, stort hus, dyra resor etc än att ha tid för sina barn under alla veckor på året?  

De flesta måste jobba för att försörja sig. Och många gånger jobbar man mycket utan att för den skull ha en dyr materiell levnadsstandard. ytters få har råd att ha barn utan att jobba alls. 
  • Anonym (Jach)
    Anonym (Fg) skrev 2024-10-27 23:01:59 följande:

Om ni nu har tid för era barn så är det ju ändå märkligt att det är så många barn och ungdomar som inte för den uppmärksamhet och tid från sina föräldrar som de behöver. Som sagt tid att umgås och uppmärksamma sina barn är betydligt viktigare än att ha råd med prylar men egentligen inte behöver och framför allt inte dyra nya saker hela tiden. Klarar man av båda delar så grattis men om det inte går ihop så går barnen alltid före finare status. 

Vilka barn och ungdomar exakt menar du? Känner inga föräldrar som inte sätter sina barn först tbh.
  • Anonym (alls)

Om ni nu har tid för era barn så är det ju ändå märkligt att det är så många barn och ungdomar som inte för den uppmärksamhet och tid från sina föräldrar som de behöver. Som sagt tid att umgås och uppmärksamma sina barn är betydligt viktigare än att ha råd med prylar men egentligen inte behöver och framför allt inte dyra nya saker hela tiden. Klarar man av båda delar så grattis men om det inte går ihop så går barnen alltid före finare status. 

Varför sätter du materiellt överskott i samband med att inte ge sina barn uppmärksamhet? 

Det är nog snarare de som har ekonomi på marginalen som har minst tid att ägna åt sina barn. Rikare föräldrar har ofta friare arbetstider, större möjligheter att förkorta sin arbetstid eller jobba på ett sätt som drabbar barnen mindre. Lågavlönade jobb är oftast mycket mer styrda i tid och närvaro.
  • Russinbulle

Idioter finns i alla samhällsklasser. 
  • Anonym (H)

Jag har aldrig jobbat heltid sedan jag fick barn och efter 4:e barnet blev det halvtid. Vi avstod en halv lön för att slippa mycket av stressen efter en lång arbetsdag (hämtning, handling, matlagning, läxor, läggning, umgänge osv)... Men alla gör som dom vill och klarar av. Vi har haft den möjligheten utan att känna att vi försakar andra viktiga saker för oss

• Core

Att tid i kvantitet ger någon vinst är sedan länge motbevisat. Snarare är det tvärt om, de som har fullt upp men gör fina kvalitativa stunder av den tid man har skapar en mycket mer grundläggande trygghet än de som har massor av tid, där man bara slentrianmässigt försummat sina barn med gnäll, tjat och tomhet

Sen finns det absolut karriärister som försummar sina barn, men betydligt fler bland de som tror att tid ihop är samma sak som kärlek och trygghet.

Fråga vem som helst som vuxit upp med en hemmafru som mamma.. 
  • Mrs Moneybags

Vad exakt menar du? Att man som förälder inte ska kunna jobba heltid?

Samhället kräver av oss att vi jobbar och försörjer oss. Det är ytterst få som har stort hus och åker på dyra resor. De flesta av oss jobbar lika mycket men har ändå inte dessa saker utan ett helt vanligt liv. Inklusive tid för våra barn. 

Mina bröder tjänar t ex väldigt bra. De har lika mycket tid med sina barn som jag har med mitt. Det är lönerna som skiljer, inte just tiden. Visst har de jobbat mycket förr om åren, men nu jobbar de i princip mindre än jag.
  • Anonym (LOG)

Jag undrar också. Vet en som veckopendlat nästan hela barnens uppväxt. Lämnat precis all läxläsning, tandläkarbesök, fotbollsträning mm till den andra föräldern. Helt obegripligt.

• Anonym (Mål för generationer)

Jag anser inte att jag som förälder ska roa mitt barn i alla lägen, så är jag inte uppväxt själv och det gick alldeles utmärkt. Barn behöver ha tråkigt ibland för att bli kreativa och ta egna initiativ. Vi hade också oftast roligare med att leka med varandra än med vuxna.

Vi har nog gett vårt barn mindre saker än många men det är för att vi har skapat ett kapital till honom parallellt med att vi investerat åt oss själva. Jag har även lärt honom grunderna i hur man tar hand om sina pengar sedan han var liten, så att han nu fortsätter investera och öka sina tillgångar i väntan på slutförda studier och ett välavlönat jobb.

Han kan faktiskt bli först i släkten med att ta sig ur jobbhjulet helt och hållet och bli ekonomiskt oberoende. Då får han obegränsad tid att ta sig an sina egna barn.

Så långt tänkte du nog inte.
  • Anonym (H)

På ett sätt håller jag med ts. Varför skaffa många barn när man egentligen inte har tid med dem? Oavsett vad folk har för ursäkter - inte kul att lämna först och hämta sist.. Ett barn ska ju inte kännas som ett dåligt samvete, kul på dagis ja.... Men till viss gräns om vi alla ska vara ärliga. Vet att ensamstående kan ha begränsade möjligheter, men i  tvåsamhet borde man anpassa antal barn efter tiden men har 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)
    Anonym (Mål för generationer) skrev 2024-10-28 19:17:01 följande:
    Jag anser inte att jag som förälder ska roa mitt barn i alla lägen, så är jag inte uppväxt själv och det gick alldeles utmärkt. Barn behöver ha tråkigt ibland för att bli kreativa och ta egna initiativ. Vi hade också oftast roligare med att leka med varandra än med vuxna.

Vi har nog gett vårt barn mindre saker än många men det är för att vi har skapat ett kapital till honom parallellt med att vi investerat åt oss själva. Jag har även lärt honom grunderna i hur man tar hand om sina pengar sedan han var liten, så att han nu fortsätter investera och öka sina tillgångar i väntan på slutförda studier och ett välavlönat jobb.

Han kan faktiskt bli först i släkten med att ta sig ur jobbhjulet helt och hållet och bli ekonomiskt oberoende. Då får han obegränsad tid att ta sig an sina egna barn.

Så långt tänkte du nog inte.
    Det du tar upp har ju inte så mycket med er tid tillsammans /umgönge/uppväxt. Pengar i vuxen ålder, bygger ju inte på kärlek/tid/umgänge i barndomen. Pengar går ju inte att betala för bra barndom
  • Anonym (Sandra)

Arbetar som kurator på några olika grundskolor. 

Många barn idag mår dåligt, det är lite olika orsaker, men frånvarande föräldrar är en ganska vanlig. Många föräldrar idag pratar inte tillräckligt med sina barn. 

Och detta problem är lika vanligt i välbärgade familjer som mindre välbärgade. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sandra) skrev 2024-10-28 22:19:00 följande:

Arbetar som kurator på några olika grundskolor. 

Många barn idag mår dåligt, det är lite olika orsaker, men frånvarande föräldrar är en ganska vanlig. Många föräldrar idag pratar inte tillräckligt med sina barn. 

Och detta problem är lika vanligt i välbärgade familjer som mindre välbärgade. 

Ja, att man har för lite tid för sina barn kan ju bero på många saker.
    Att man lägger mycket tid på sina egna fritidsaktiviteter, tex träning.
    Att man lägger massor av tid på sociala medier.
    Att man har ett socialt liv som tar mycket tid och barnen får vara ensamma eller med barnvakt
    Att man jobbar mycket. Och kanske lägger mycket tid på träning. 
    Särskilt tjänsteresor tar ju mycket tid.

Det viktiga är ju att man har tid med sina barn, pratar med dem och ger dem tid och kärlek. Om barnen mår dåligt då måste man ju som förälder prioritera barnen.

Jag minns att min pappa jobbade mycket och var ganska upptagen , men när jag behövde honom la han alltid allt annat åt sidan. 
Svar på tråden Varför skaffar man barn om man inte har tid för dem?