• Anonym (Anonym)

Fullständigt förälskad i en annan

Jag och min sambo har varit tillsammans i  6 år. Vi är lika gamla och närmar oss 30. Jag har alltid haft en stor och stark barnlängtan. Han däremot har varje gång vi pratat om barn sagt att han inte är redo. Vi bor i ett hus och har båda stabil ekonomi/jobb. För en tid sen kände han sig ?redo? och jag blev gravid direkt men fick missfall. Detta tog hårt på mig och jag kände inte att han fanns där för mig. 

Jag har under hela vår relation ibland fantiserat om en nära kollega. Jag och den manliga kollegan står varandra väldigt nära. Vi pratar om allt. Han vet saker om mig som inte min sambo vet. Han är gift, har barn och är också 12 år äldre än mig. 

Senaste tiden har jag känt allt starkare känslor för kollegan. Det visade sig vara ömsesidigt. Han ska skilja sig och öppnade upp sina känslor fullständigt för mig. Han vill leva resten av sitt liv med mig. Bilda familj osv. 
    vi är extremt lika och har samma intressen och jag kan se ett lyckligt liv med han. 

Men jag älskar också min sambo, men börjar tveka på oss. Känns som kärleken dör ut sakta?han förstår inte mig som kollegan gör. Jag irriterar mig på saker han gör och han känns omogen.

Idag visade det sig att jag är gravid. känner mig helt förvirrad.

Det enda jag vill är att få barn, men är det med rätt man?

Hur kommer åldersskillnaden bli Om jag väljer kollegan? 

ska Jag stanna med min sambo i ett tryggt liv, bilda familj osv? Kommer jag ångra mig?

Känner mig så otroligt vilsen?.

• Svar på tråden Fullständigt förälskad i en annan
  • Anonym (Halvsvensk man)

Sånt här går att förebygga genom att man från början har fasta principer och starka värderingar. Nått som många saknar idag, speciellt svenskar. 

När man blir tillsammans med någon och flyttar ihop måste man först och främst vara medveten om att det finns en extremt stor risk att man kommer exponeras för individer som man finner attraktiva, roliga och som man till och med har potential att bli kär i. 
    När man insett det så kommer nästa steg. Man måste inse att känslan av förälskelse är en biokemisk process och inget annat. Det triggar igång belöningssystemet och frisätter olika ämnen så som dopamin och oxytocin. 
    Denna kommer helt gå över, och därför ska man inte bygga sitt liv på den. Den 'är också falsk eftersom du börjar tänka med hjärtat istället för med hjärnan, du tar dumma beslut. 

Om man som individ är ute efter långa och djupa relationer, bygga familj och skaffa barn. Då måste man ha de här principerna för att det ska fungera. Annars blir det omöjligt. Sen kan man ju vara en individ som inte är ute efter långa relationer utan en som med jämna mellanrum bara söker kortare förälskelser, och det kortvariga lyckoruset. Det är helt okej att vara så. Men då får man vara öppen med det från början till sin partner. Inte få folk att investera sina liv i en bluff. 

Om man direkt inser att en man eller kvinna är extra attraktiv eller rolig, samtidigt som man redan är i ett förhållande, då bryter man direkt med den nya bekantskapen. För gör man som dig ts så låter man känslor utvecklas. Det är destruktivt. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (e) skrev 2024-10-22 06:12:50 följande:

Jag var med om liknande. Mitt ex och jag väntade barn. Vår relation tog slut halvvägs in i graviditeten. Under tiden pratade jag mycket med en manlig kollega som hade sitt ex inneboende hos sig. Jag och kollegan fick känslor för varandra. Idag är vi gift och har skaffat barn ihop. 

Det är stor skillnad på att inleda en relation med en man som är singel och en gift man. Och en man som är 40+ och har barn kanske inte ens är intresserade av fler barn... 
  • Plupp73

Om du inte vill leva med mannen du varit med under dessa år, så tycker jag att du allvarligt skall överväga att lämna honom. Grunden till att jag tycker det är att ni inte står varandra nära, och att han inte var ett stöd vid missfallet. Inte pga den andre.

Fundera igenom vad som skulle fungera mellan dig och kollegan om ni levde ihop, rent krasst, praktiskt, ekonomiskt och avs kommunikation.
    Fundera igenom samma punkter gällande din nuvarande man.
    Se om din kollega verkligen lämnat sin fru, det har varit många som ångrat sig och gått tillbaka till gamla äktenskapet när det inte blev så bra som man fantiserat om

Lycka till!

• Core

Vem kan komma här och säga hur det blir?

Det jag kan flika in är att generellt sett är det ofta en anledning till varför man går in i förhållande med någon man inte är särskilt lik. Att dela intressen och vara väldigt lika varandra blir ofta, inte alltid, dödfött efter ett tag. Man har inga egna intressen, inget eget liv, och friktionen som skapar passionen saknas och man tröttnar således på varandra. Men svårt att säga utan att känna er.

Däremot är det jävligt skevt om du skaffar barn med din pojkvän, men går vidare med din kollega. Det är inte genomtänkt och du sätter inga bra förutsättningar för ett barn. Jag förstår inte varför du inte skyddat dig om du inte varit helt trygg och säker där du står? Det är väl det stora misstaget många gör

• Anonym (Ingen tvekan)

Du säger att du är fullkomligt förälskad!
    Det är för mig ett svar nog när du redan HAR gått vidare och gjort ett val att tillåta känslor för en annan man.

Saker händer i livet och jag tänker inte vara dömande på något sätt för det, du är knappast den första som är i en relation och får känslor för en annan??!!

Sedan är det ju en jäkligt jobbig situation att du har gått och blivit gravid i detta kaos!

Hur du än gör kommer det att bli en jobbig situation för alla inblandade.

Jag kan inte råda dig till någonting men graviditeten borde det ligga störst fokus på och att du verkligen tänker dig för vad du vill.

inte någon lätt situation som du har satt dig i.

• Nani001

Spontant så tycker jag du ska börja prata med din sambo, och vara ärlig om situationen- låt honom välja om han vill leva med någon som fantiserar om sin kollega på jobbet. Hur illa det än låter så är det egoistiskt att bara tänka på sig själv och sina känslor i en relation, när man lever tillsammans. Börja med att lägga korten på bordet med den du lever med och ta det där ifrån. Lycka till hur det än blir, huvudsaken är att du och din sambo båda är lycka tillsammans eller på håll.

• Anonym (Big dick)

Det här hade kunnat vara jag som skrev, jag valde att stanna och ha barnet med min sambo. Hon och jag är mer som kompisar än älskare. 

Lycklig? Jag vet inte? Men barn var viktigt för mig då jag började bli äldre. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Ingen tvekan) skrev 2024-10-22 21:27:19 följande:

Du säger att du är fullkomligt förälskad!
    Det är för mig ett svar nog när du redan HAR gått vidare och gjort ett val att tillåta känslor för en annan man.

Saker händer i livet och jag tänker inte vara dömande på något sätt för det, du är knappast den första som är i en relation och får känslor för en annan??!!

Sedan är det ju en jäkligt jobbig situation att du har gått och blivit gravid i detta kaos!

Hur du än gör kommer det att bli en jobbig situation för alla inblandade.

Jag kan inte råda dig till någonting men graviditeten borde det ligga störst fokus på och att du verkligen tänker dig för vad du vill.

inte någon lätt situation som du har satt dig i.

Det är inget ovanligt att man blir förälskad i någon annan när man är i en långvarig relation. Det betyder inte att man gått vidare. Många väljer att inte svara på känslorna helt enkelt för de vet att efter ett par år när känslorna lagt sig så kanske man har något sämre än vad man har.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (jury) skrev 2024-10-22 08:57:37 följande:

Man har ju sett detta mönster upprepa sig så ofta i ens bekanskapskrets. Kvinna och jämnårig man har varit tillsammans sedan starten/mitten av tjugoårsåldern. Verkar inte vara något större fel på någon och dom ser ut till att passa bra tillsammans, kanske bara lite tråkigt och förutsägbart, som att köra en tre år gammal familjebil.

När dom närmär sig 30 och det blir dags att ta nästa steg och skaffa barn, blir kvinnan plötsligt blixtförälskad i en betydligt äldre man med betydande uppenbara karaktär- och andra brister. Den rationella spelar ingen roll, hon vill absolut köra sitt välfungerade förhållande i havet till fördel för ett diffust äventyr, som sällan slutar lyckligt.

Dom flesta kommer nog att ångra sig senarepå något plan. Om dom alls får barn, blir det sent i livet och då ofta med en äldre man som redan har andra större barn, med allt vad det innebär. Dom kunde antagligen ha fått en välfungerande kärnfamilj om dom varit mindre styrda av sin a hormoner.

Haha nä tycker du!

Kvinnor har alltid dragits till äldre. speciellt yngre kvinnor kommer föredra en äldre framför en jämngammal.

ju äldre man blir desto mer trygg och bekväm blir man i sig själv och i livet. Att bli kär när man är 30+ är gansla svårt. men oavsett så har man i den åldern ett bra omdöme så man väljer kanske inte att gå in en relation även om känslor finns.

luktar mest rutten kvinnosyn här.
  • Anonym (Mx)

Att kasta sig in i ett nytt förhållande nu säger mer om hur TS funkar än hennes sambo.

I längden så kommer känslor dö ut, precis som hon skriver. I längden kommer din sambo att irritera dig. Det verklighetsfrånvända i sammanhanget är att hon verkar tro att allt kommer vara bra med den sk nya killen. Det kommer det inte.

Svar på tråden Fullständigt förälskad i en annan