• Anonym (UNGochFörvirrad)

Abort pga ekonomi?

Hej, 

letar efter solskenshistorier!! Jag är så otrolig orolig för ekonomin under FL. Hur mycket behöver ett barn??
    Bakgrund, jag är 27 när barnet kommer, högutbildad Msc lön 40k innan skatt. Min sambo är världens finaste men tyvärr inte så bra lön en så länge.. är från ett EU-land där lönen är bra mkt lägre än svensk lön. så tänk 12k efter skatt. .. han söker jobb för fullt, även enkla jobb, han är utvecklare i grunden. 
    jag har sån panik för att vi ekonomiskt inte kommer att ha det bra..  Hur ska man tänka? Hur mycket behöver ett barn.. 

Det är min dröm att bli mamma, men jag har alltid tänkt att jag skulle ha allting på plats innan... så nu överväger jag abort, är i v 9+0

Jag har förövrigt köpt en lägenhet BRF. ca 2.2 miljoner.. ca 75% belånat. Hur mycket behöver ett barn? Hur ska man klara sig som förälder. 
    Snälla, jag skryter inte.. men mina boendekostnader är rätt höga, 17-18 tusen i fasta kostnader... jag är ärligt talat förvirrad.

• Svar på tråden Abort pga ekonomi?
  • Anonym (xxx)

Det som kostar är föräldraledigheten, men där kan din kille ta en större del, eftersom han tjänar mindre. Blöjor kostar, amning är gratis och kläder och prylar kan man köpa begagnat, så det behöver inte bli dyrt.

• Anonym (Hanna)

Oj, du är inte särskilt ung och du har bra inkomst och investerat i boende, super ju. Även om inte föräldrapenningen är lika hög som lönen så borde det gå bra ändå bara ni prioriterar rätt. Sedan är faktum att ett litet barn framför allt behöver kärlek och trygghet, INTE nyaste vagnen och så vidare. Ni kommer kunna spara en del längre fram. Boendekostnader och sånt går att minska på i värsta fall men en abort går aldrig att göra ogjord. Det gör också ofta ont, fysiskt och psykiskt. Hur länge tänker du vänta med att bli gravid igen annars? Det kan bli svårt snart då du inte är så ung längre.

Fattar inte hur man kan döda sitt barn av sådana här skäl ://

• Anonym (l)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-21 15:48:04 följande:

Boendekostnader och sånt går att minska på i värsta fall men en abort går aldrig att göra ogjord. Det gör också ofta ont, fysiskt och psykiskt. Hur länge tänker du vänta med att bli gravid igen annars? Det kan bli svårt snart då du inte är så ung längre.

Fattar inte hur man kan döda sitt barn av sådana här skäl ://

Nu håller jag inte med TS men det är fan illa att skriva som du gör i en sån här situation. Snälla nån..
  • septembermamma2022

Det finns många som får barn under betydligt sämre förutsättningar. Du har bra jobb, bra boende och förhoppningsvis bra man/relation. Han verkar ha utsikter att kunna få ett bättre avlönade jobb så småningom även om han inte har det just nu.

Om du ska vänta tills allt är 100% i ordning kan du råka vänta för länge. Då kanske det inte blir nåt barn alls, eller bara ett barn fast du hade önskat fler.

Om mannen och relationen är stabil tycker jag verkligen att du ska behålla barnet om din dröm är att få bli mamma!

• Anonym (Cs)

Vill man så går det. Det är ändå ganska mycket kvar av din lön efter fasta kostnader och du lär ju ha hyfsat sgi och föräldrapenning. Finns säkert några fasta kostnader som går att få ner en del, man kan leva utan diverse abonnemang osv. 

Bebisar kan kosta mycket, men det finns många val man kan göra för att komma undan med mindre pengar. Det finns spjälsängar för 5000, men också för några hundra begagnat. Där båda fyller samma funktion. Detsamma med barnvagn, skötbord, kläder osv, begagnat uppfyller fortfarande samma funktion, men till ett lägre pris. 

Men är man inte villig att offra lite lyx och bekvämligheter så är man kanske inte heller redo att bli förälder riktigt än. 

• Hjelm

Det finns ju de som blir föräldrar medan de bägge studerar och klarar sig... Så om du har en ganska bra lön och din kille åtminstone drar in 12 000 bör ni klara er bra. Men det hänger naturligtvis på hur era ekonomi ser ut ur ett bredare perspektiv, går inte att bara titta på inkomst.

Däremot är det ju jättemärkligt att inte känna sig trygg i och ha koll på sin ekonomi INNAN man skaffar barn.

• Anonym (Sanna)

vill man ha barn så? Ni sitter ju inte i skiten precis? 
    det som spelar roll i långa loppet är att du har en pålitlig pappa till barnet som kommer finnas där osv.  er ekonomiska situation just nu är inte förevigt.  

• Anonym (E)

Det är så när man förköper sig. Att köpa ett så dyrt boende att man har 17-18 tusen boendekostnad, för en bostadsrätt dessutom, är riktigt korkat alldeles oavsett vad man har för inkomst. Man ska själv kunna betala boende och alla andra räkningar på a-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning. Du har ju dock fortfarande tid att sälja och köpa billigare bostad och han har relativt lång tid på sig att hitta mer välbetalt jobb. Och med det sagt, ni klarar er hur som helst. Du får 30600 kr i månaden innan skatt om du tar ut 7 dagar i veckan. Om du har egen vårdnad får du alla dagar och kan du vara hemma i 13 månader med den föräldrapenningen. Med 6 dagar i månaden kan du vara hemma 15 månader och få 26200/månad osv. Du kan räkna i kassakollen på försäkringskassans hemsida. Ska ni ha gemensam vårdnad från start så får ni dela föräldradagarna. Vissa kan han föra över till dig, men vissa är låsta till honom. Så då får du ta ut färre dagar/månad (och få lägre inkomst) eller vara hemma kortare tid och sen får han ta över, men han får bara en tredjedel av det du får i föräldrapenning. På det får ni 1250 kr/månad i barnbidrag. Det kommer inte vara bebisen som kostar mycket (det en bebis normalt kostar täcks av barnbidraget), det är inkomstbortfallet.

• Anonym (?)

Har din man 0kr i inkomst nu eller förstår jag fel? 

Finns risken att ni behöver leva på din inkomst som föräldraledig med den boendekostnaden så låter det väldigt tight. Men tycker isåfall att bostadsbyte är en mycket rimligare väg än abort! 

• Anonym (UNGochFörvirrad)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 18:56:05 följande:

Har din man 0kr i inkomst nu eller förstår jag fel? 

Finns risken att ni behöver leva på din inkomst som föräldraledig med den boendekostnaden så låter det väldigt tight. Men tycker isåfall att bostadsbyte är en mycket rimligare väg än abort! 

Han har just nu 12k efter skatt. Pga jobb utanför sverige. Så vi har 15-17 tusen efter att allt är betald 
  • Anonym (S)

Hej

Mitt bästa tips är att kontakta kommunens budget och skuldrådgivare och få hjälp att lägga upp ekonomin, göra budget och se på eventuella möjliga förändringar

Det är kostnadsfritt och rådgivaren har tystnadsplikt.

Jag har jobbat som rådgivare i 10 år och hjälpt många att lägga upp ekonomin inför just stora förändringar som denna.
    Många tycker även att det är skönt att få prata.

Ta hand om dig

• Anonym (?)
    Anonym (UNGochFörvirrad) skrev 2024-10-21 20:05:04 följande:
    Han har just nu 12k efter skatt. Pga jobb utanför sverige. Så vi har 15-17 tusen efter att allt är betald 
    Då förstår jag! Har han nåt skydd om han t ex blir sjuk? 

En bebis behöver inte kosta mycket om allt flyter på normalt! Begagnade bebisklåder och äldre prylar är t ex väldigt billigt. Men blir t ex nån av er sjuk och den andra måste vara hemma så går det ju genast mycket pengar. 
  • Anonym (?)
    Anonym (UNGochFörvirrad) skrev 2024-10-21 20:05:04 följande:
    Pratar alltså om boendekostnaden nu och inte abort! 
  • Anonym (X)
    Anonym (UNGochFörvirrad) skrev 2024-10-21 15:27:44 följande:
    Abort pga ekonomi?

Hej, 

letar efter solskenshistorier!! Jag är så otrolig orolig för ekonomin under FL. Hur mycket behöver ett barn??
    Bakgrund, jag är 27 när barnet kommer, högutbildad Msc lön 40k innan skatt. Min sambo är världens finaste men tyvärr inte så bra lön en så länge.. är från ett EU-land där lönen är bra mkt lägre än svensk lön. så tänk 12k efter skatt. .. han söker jobb för fullt, även enkla jobb, han är utvecklare i grunden. 
    jag har sån panik för att vi ekonomiskt inte kommer att ha det bra..  Hur ska man tänka? Hur mycket behöver ett barn.. 

Det är min dröm att bli mamma, men jag har alltid tänkt att jag skulle ha allting på plats innan... så nu överväger jag abort, är i v 9+0

Jag har förövrigt köpt en lägenhet BRF. ca 2.2 miljoner.. ca 75% belånat. Hur mycket behöver ett barn? Hur ska man klara sig som förälder. 
    Snälla, jag skryter inte.. men mina boendekostnader är rätt höga, 17-18 tusen i fasta kostnader... jag är ärligt talat förvirrad.

Grattis till graviditeten. ta ett djupt andetag. Ett barn behöver inte mycket de första två åren, mamma & pappa och rena blöjor. Amning är gratis. Kläder behövs inte mycket.

Mitt tips är att du kollar in FB Marketplace, sök efter startpaket till bebis eller bebispaket mm. Så kan du hitta saker till  en tiondel av priset, och då är de beprövade redan så du köper inte massa onödigt.
    Låt din kille ta en stor del av föräldraledigheten eftersom han tjänar så mycket mindre, och du kan börja spara och köpa saker redan nu. 
    Du grejjar det här.
  • Anonym (Lis)

Du har ju jättebra förutsättningar.
    Du har en bra, fast lön, ett jobb att komma tillbaka till efter föräldraledigheten. Du har en sambo med en låg inkomst, men det är åtminstone något. och ni har ett boende. Gissningsvis med antingen hög amortering eller hög avgift. 

Du kan be om amorteringspaus under föräldraledigheten. Så minskar du den kostnaden.
    Förhoppningsvis hinner räntan sjunka 0,5 procentenheter till innan dess också.

Som fler sagt, köp begagnat, köp inte på dig allt du läser att man kan ha. De flesta bebisar sover i samma säng som mamman, strunta i spjälsäng. Ikea har bra skötbäddar som kan läggas på golvet, eller en tvättmaskin eller dylikt, köp inget skötbord.

• Zaro

Barnmat och förskoleplats kostar också

Svar på tråden Abort pga ekonomi?