Är det viktigt att vara en stark kvinna?
Varför är det så viktigt?
Varför är det så viktigt?
Det får mig att tänka på när jag var barn och killarna i klassen släpade in en tjej i taget för att tafsa. De var 3-4-5 stycken och släpade in en tjej på toaletten, låste dörren och tafsade tills klockan ringde.
Tjejerna fnissade åt "uppmärksamheten" vi gick i 6:an!
Dessa killar försökte släpa in mig en gång. Jag slogs, klöstes och sparkade för ingen jäkel rör mig när jag inte vill bli rörd. Mig rörde de inte igen.
Alltså vad menar du med ?stark kvinna??
En som tar sin kroppsvikt i bänk (väldigt ovanligt bland kvinnor) eller en som springer milen på under 50 (betydligt lättare för kvinnor att uppnå än det förra).
Så vilken av dessa två mått är det du avser, stark i bänkpress eller stark på långdistans?
Alltså, det är väl ingen konst att vara "stark" om man har en partner att luta sig emot. En krycka. Prova att gå igenom livet på egen hand i ett decennium. Och styra upp allt själv. Utan hjälp från någon annan. Så kan ni återkomma.
Kvinnor som däremot beklagar sig eller vill ha beröm för att dom styr upp allt i deras familjeliv. Är en gåta för mig. Det är ju inte som att mannen håller en pistol emot ert huvud. Utan detta är oftast självvalt. Är man missnöjd lämnar man relationen givetvis. Istället för att låta sig kuvas. Känner till en del av dessa. Och det är bara tragiskt.
En stark kvinna är nog någon som har stark integritet för mig och kan tänka själv. Jag gillar dessutom kvinnor som inte ör så inne på samla sig i tjejgrupper. Dessa är för påverkade av grupptryck och brukar bara flyta med.
Kvinnor uppe i Malmfälten som jobbar i gruvan kan nog hålla sina känslor i schakt. Vad de gör med dem på fritiden vet jag inte.
Att vara emotionell innebär att känna igen och kunna hantera känslor, och ja, generellt är nog kvinnor bättre än män på det.
Kvinnor uppe i Malmfälten som jobbar i gruvan kan nog hålla sina känslor i schakt. Vad de gör med dem på fritiden vet jag inte.
Att vara emotionell innebär att känna igen och kunna hantera känslor, och ja, generellt är nog kvinnor bättre än män på det.
I motsats till att vara svag? Självklart är det bättre att vara stark, på alla nivåer.
Det känns som att i besrkivning "En stark kvinna" så finns det en underton som antyder att styrkan kommer på bekostnad av andra egenskaper.
Jag tillhör den traditionella skolan där egenskaper som omvårdnad, "agreeableness" på engelska (kanske "behaglig" på svenska?), följsamhet, mjukhet, ses som kvinnliga, medans egenskaper som styrka, målmedvetenhet, ledarskap, disciplin, ses som manliga.
Det innebär att jag ser absolut inga nackdelar med att en kvinna är stark, men jag ser också att en kvinna som har fler av de traditionellt manliga egenskaperna än de kvinnliga har mindre möjlighet att utgöra den feminina parten i en relation.
Det behöver inte vara ett problem, men det kan också göra så att relationen får fel polaritet och därmed försvinner attraktionen/passionen.
Vad definierar en stark kvinna och vem är det som avgör om en kvinna är stark eller inte?
Jag får ofta höra att jag är stark, driftig, modig, företagsam osv. av både av män och kvinnor.
Personligen spyr jag inombords när någon säger detta till mig.
Någonstans så innebär det tydligen att eftersom jag är allt detta som de säger så ska jag per automatik hjälpa, bära, lyfta andra och självklart då klara mig själv i alla lägen.
Är så less på att ses som någon jäkla stormlina åt andra, men inte en enda frågar mig hur jag mår oavsett vad som händer i mitt liv och inte ens när jag flaggar för att jag kanske inte alls tar livet med en klackspark så orkar folk engagera sig och bry sig.
Du som är så stark trivs säkert ensam.
Ja, för mig är det mycket viktigt. Skulle aldrig klara att ha en undergiven roll där jag var helt beroende av en annan persons välvilja. Jag lever med min man för att jag vill och trivs med honom, inte för att jag måste och inte skulle klara mig själv.
Skönt att inte alltid bry sig så mycket om vad andra tycker.
Sen innebär ju inte stark att man alltid ska få sin vilja igenom och köra över andra. En person som är stark och säker i isig själv kan ta ett steg tillbaka och ge andra utrymme och stärka dem istället för att trycka ner dem.