• Anonym (Nr 1)

Är det viktigt att vara en stark kvinna?

Varför är det så viktigt?

• Svar på tråden Är det viktigt att vara en stark kvinna?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ggg)
    Agda90 skrev 2024-10-13 12:06:03 följande:

Det får mig att tänka på när jag var barn och killarna i klassen släpade in en tjej i taget för att tafsa. De var 3-4-5 stycken och släpade in en tjej på toaletten, låste dörren och tafsade tills klockan ringde.
    Tjejerna fnissade åt "uppmärksamheten" vi gick i 6:an!
    Dessa killar försökte släpa in mig en gång. Jag slogs, klöstes och sparkade för ingen jäkel rör mig när jag inte vill bli rörd. Mig rörde de inte igen.

Fast det där låter hemskt och alla har inte samma respons i en sån situation även om de inte alls ville.
  • Ascendere

Alltså vad menar du med ?stark kvinna?? 

En som tar sin kroppsvikt i bänk (väldigt ovanligt bland kvinnor) eller en som springer milen på under 50 (betydligt lättare för kvinnor att uppnå än det förra).

Så vilken av dessa två mått är det du avser, stark i bänkpress eller stark på långdistans? 

• Agda90
    Anonym (Hjo) skrev 2024-10-13 14:44:04 följande:
    Jag håller med dig om att det är en del att vara stark att kunna säga nej och stå upp för själv.

Det är dock  även att faktiskt respektera andra människor.  Att hålla på och bli upprörd för att någon inte tycker som en själv är ett tydligt tecken på svaghet.

Så det där med att "stå upp för sina principer" kan vara såväl svaghet som styrka beroende på vilket sätt det görs.
    Skrev jag någonstans att jag inte respekterar andra männiksor?
  • Agda90
    Anonym (Hjo) skrev 2024-10-13 14:47:24 följande:
    Även att "stå upp för sig själv" kan vara ett tecken på svaghet. Som i fallet med att stå upp för sina principer handlar det om hur det görs.

Lättkränkta människor använder ibland att "de måste stå upp för sig själva" men något mer svagt än lättkränkta människor får man sannerligen leta efter.
    Nu är du ute och cyklar. 
    En av mina principer är att jag inte accepterar att en människa blir skadad. Det betyder att jag inte vänder ryggen till när en människa blir utsatt av någon utan jag kollar vad jag kan göra för att hjälpa. 

Jag såg en man som var smutsig och luktade riktigt illa på byn en gång. Han var förvirrad, mest troligt sjuk. Folk gick bara förbi. Det gör inte jag. 

Våga inte yttra ord som svaghet i samma mening som principer när det gäller mig! Det är bara du som framstår som svag då. 
  • Agda90
    Anonym (ggg) skrev 2024-10-13 14:55:16 följande:
    Fast det där låter hemskt och alla har inte samma respons i en sån situation även om de inte alls ville.
    Jag håller fullständigt med om att det var hemskt. Men jag menar på allvar att mina tjejkompisar skrattade när detta hände. 
  • Anonym (Hjo)
    Agda90 skrev 2024-10-13 15:56:57 följande:
    Skrev jag någonstans att jag inte respekterar andra männiksor?
    Jag pratade inte om dig utan om människor i allmänhet.
  • Anonym (Hjo)
    Agda90 skrev 2024-10-13 16:00:36 följande:
    Nu är du ute och cyklar. 
    En av mina principer är att jag inte accepterar att en människa blir skadad. Det betyder att jag inte vänder ryggen till när en människa blir utsatt av någon utan jag kollar vad jag kan göra för att hjälpa. 

Jag såg en man som var smutsig och luktade riktigt illa på byn en gång. Han var förvirrad, mest troligt sjuk. Folk gick bara förbi. Det gör inte jag. 

Våga inte yttra ord som svaghet i samma mening som principer när det gäller mig! Det är bara du som framstår som svag då. 
    Återigen. Jag pratade inte om dig utan om människor i allmänhet.

Att stå upp för sig själv och att stå för sina principer kan vara såväl tecken på styrka som svaghet. Det handlar om hur det görs.
  • enfunderandeman

Alltså, det är väl ingen konst att vara "stark" om man har en partner att luta sig emot. En krycka.  Prova att gå igenom livet på egen hand i ett decennium. Och styra upp allt själv. Utan hjälp från någon annan. Så kan ni återkomma.

Kvinnor som däremot beklagar sig eller vill ha beröm för att dom styr upp allt i deras familjeliv. Är en gåta för mig.  Det är ju inte som att mannen håller en pistol emot ert huvud. Utan detta är oftast självvalt. Är man missnöjd lämnar man relationen givetvis.  Istället för att låta sig kuvas. Känner till en del av dessa. Och det är bara tragiskt.

En stark kvinna är nog någon som har stark integritet för mig och kan tänka själv. Jag gillar dessutom kvinnor som inte ör så inne på samla sig i tjejgrupper. Dessa är för påverkade av grupptryck och brukar bara flyta med. 

• Marmite Devil
    Anonym (Nja) skrev 2024-10-13 01:36:08 följande:
     Köper inte riktigt detta. Om det vore lätt. Vore väl fler människor inte vara så bräckliga. Kvinnor är kända för att vara emotionella. Så skulle snarare säga att det är ovanligt med kvinnor som kan hålla sina känslor i "schakt". Och inte låta sina känslor ligga utanpå. Det kan ju vara en styrka i sig det med.

Dessutom kan ju styrka innebära att man tagit sig igenom ett trauma eller dyl. Du låter lite anti vissa kvinnor. Har du tampats med dåligt självförtroende själv? 

Kvinnor uppe i Malmfälten som jobbar i gruvan kan nog hålla sina känslor i schakt. Vad de gör med dem på fritiden vet jag inte. 

Att vara emotionell innebär att känna igen och kunna hantera känslor, och ja, generellt är nog kvinnor bättre än män på det. 

• Anonym (ggg)
    Agda90 skrev 2024-10-13 16:03:01 följande:
    Jag håller fullständigt med om att det var hemskt. Men jag menar på allvar att mina tjejkompisar skrattade när detta hände. 
    Fast skratt är enkelt att fejka och en försvarsmekanism. För vad har man för val i den situationen om man inte klarar av att ge sig på killarna? Freeze är en normal reaktion
  • Anonym (Hjo)
    Marmite Devil skrev 2024-10-13 23:13:05 följande:

Kvinnor uppe i Malmfälten som jobbar i gruvan kan nog hålla sina känslor i schakt. Vad de gör med dem på fritiden vet jag inte. 

Att vara emotionell innebär att känna igen och kunna hantera känslor, och ja, generellt är nog kvinnor bättre än män på det. 

Trött diskussion om könsskillnader.

Det finns så många starka kvinnor och starka män och många svaga kvinnor och svaga män så det hjälper knappast någon att hänvisa till kön.
  • Anonym (Nr 1)
    Anonym (Dum fråga?) skrev 2024-10-13 14:51:27 följande:

I motsats till att vara svag? Självklart är det bättre att vara stark, på alla nivåer.

Det tycker inte jag. Svag och ödmjuk är bättre
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nr 1)
    Anonym (Dum fråga?) skrev 2024-10-15 00:48:50 följande:
    Ödmjukhet har inget med svaghet att göra. 
    Ok
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Nr 1) skrev 2024-10-14 23:06:37 följande:
    Det tycker inte jag. Svag och ödmjuk är bättre
    Hur är en svag människa enligt dig? Hur definierar du en svag människa?
  • Ascendere

Det känns som att i besrkivning "En stark kvinna" så finns det en underton som antyder att styrkan kommer på bekostnad av andra egenskaper.

Jag tillhör den traditionella skolan där egenskaper som omvårdnad, "agreeableness" på engelska (kanske "behaglig" på svenska?), följsamhet, mjukhet, ses som kvinnliga, medans egenskaper som styrka, målmedvetenhet, ledarskap, disciplin, ses som manliga. 

Det innebär att jag ser absolut inga nackdelar med att en kvinna är stark, men jag ser också att en kvinna som har fler av de traditionellt manliga egenskaperna än de kvinnliga har mindre möjlighet att utgöra den feminina parten i en relation. 
    Det behöver inte vara ett problem, men det kan också göra så att relationen får fel polaritet och därmed försvinner attraktionen/passionen. 

• Mandel

Vad definierar en stark kvinna och vem är det som avgör om en kvinna är stark eller inte?

Jag får ofta höra att jag är stark, driftig, modig, företagsam osv. av både av män och kvinnor.
    Personligen spyr jag inombords när någon säger detta till mig.
    Någonstans så innebär det tydligen att eftersom jag är allt detta som de säger så ska jag per automatik hjälpa, bära, lyfta andra och självklart då klara mig själv i alla lägen.
    Är så less på att ses som någon jäkla stormlina åt andra, men inte en enda frågar mig hur jag mår oavsett vad som händer i mitt liv och inte ens när jag flaggar för att jag kanske inte alls tar livet med en klackspark så orkar folk engagera sig och bry sig.
    Du som är så stark trivs säkert ensam.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mammabitch

Ja, för mig är det mycket  viktigt. Skulle aldrig klara att ha en undergiven roll där jag var helt beroende av en annan persons välvilja. Jag lever med min man för att jag vill och trivs med honom, inte för att jag måste och inte skulle klara mig själv.
    Skönt att inte alltid bry sig så mycket om vad andra tycker.

Sen innebär ju inte stark att man alltid ska få sin vilja igenom och köra över andra. En person som är stark och säker i  isig själv kan ta ett steg tillbaka och ge andra utrymme och stärka dem istället för att trycka ner dem.

Svar på tråden Är det viktigt att vara en stark kvinna?