• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-11 06:48:36 följande:

Inget plus denna morgon heller.
    Alla dessa hormoner i 8 månader, att få ihop allt ljug på jobbet och med vänner, psyket.
    Hur ska man orka fortsätta?

Beklagar. Ja,du... hur orkar man. Jag vet inte. Man har väl inget val antar jag. Bryter ihop och kommer igen typ. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-11 09:11:42 följande:
    De avbokade min tid helt? Blev hänvisad att ta graviditetstest om ett par veckor. Är det mot all förmodan positivt så ska jag hör av mig och då får jag komma på ett ultraljud. Blir möte i september för att diskutera hur vi går vidare. Förhoppningvis ny stimulering i cykeln efter det så troligen oktober. Fy fan va kass det känns att det råkade bli sommar nu också. känns som jag tappar ett halvår till :( 
    Va, avbokade dom helt? Det kanske man gör av rutin typ men vad klumpigt. Du ringer för att du är oroligt och dom tycker du bara ska vänta. Fattar att det känns skitjobbigt. 
  • KVJ

Nä fy, denna väntan!
    Jag skulle ?vila? i 7 veckor nu sen förhoppningsvis FET i aug. Vila? Kommer vara hyper-stressad?

• Nervernautanpå
    KVJ skrev 2025-06-11 11:45:09 följande:

Nä fy, denna väntan!
    Jag skulle ?vila? i 7 veckor nu sen förhoppningsvis FET i aug. Vila? Kommer vara hyper-stressad?

Är det nåt man får göra i ivf-processen så är det att vänta. Tyvärr. 
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-06-11 10:38:36 följande:
    Va, avbokade dom helt? Det kanske man gör av rutin typ men vad klumpigt. Du ringer för att du är oroligt och dom tycker du bara ska vänta. Fattar att det känns skitjobbigt. 

Ja men faktiskt. De kunde ju bara sagt, ta test om 10 dagar eller något. Ring och säg resultat. Då sagt att jag inte behöver komma på ultraljud om det var negativt.

Tror de nu att det med allra största sannolikhet är negativt kunde de ju avbokat min tid utan att säga det till mig Och sagt det när jag ringer nästa gång. Om det nu va positivt så hade jag väl inte dött av att de sade att tyvärr måste vi hitta en annan tid två dagar senare än din tidiga för det har dykt upp något akut på fredag. Eller nåt. Asså fejk it lite för att mildra effekten av det ni säger. 

men men raka puckar är väl kanske lika bra ibland?. 

• Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-06-11 17:41:45 följande:

Ja men faktiskt. De kunde ju bara sagt, ta test om 10 dagar eller något. Ring och säg resultat. Då sagt att jag inte behöver komma på ultraljud om det var negativt.

Tror de nu att det med allra största sannolikhet är negativt kunde de ju avbokat min tid utan att säga det till mig Och sagt det när jag ringer nästa gång. Om det nu va positivt så hade jag väl inte dött av att de sade att tyvärr måste vi hitta en annan tid två dagar senare än din tidiga för det har dykt upp något akut på fredag. Eller nåt. Asså fejk it lite för att mildra effekten av det ni säger. 

men men raka puckar är väl kanske lika bra ibland?. 

Ja alltså, ärlighet varar längst typ. Men ändå... sjukt klumpigt av dom. 
  • Anonym 50753

Ville bara kolla hur du mår Hoppfull? Hoppas de tuffa dagarna på jobbet iallafall gått bra?

• Nervernautanpå

Jag gjorde vul idag i vecka 7+5 och det visade inget levande foster. Min kropp har inte fattat det, men kommer få missfallsblödning i dagarna. 
    Jag tror jag är mest chockad just nu. Det gick inte. Jag kommer inte få barn. 

• Anonym (Nervös och hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-06-17 12:57:39 följande:

Jag gjorde vul idag i vecka 7+5 och det visade inget levande foster. Min kropp har inte fattat det, men kommer få missfallsblödning i dagarna. 

Styrkekramar till dig ❤️
  • Malena85

Hej! 40år här IVF på gång, långa protokollet. Har använt Synarela och Menopur nu. Imorgon ska jag på ultraljud för follikelmätning. 

Vi har en 5 årig son från tidigare som kom till genom IVF. 
    Detta blir nu det tredje IVF försöket och sista, testade även ICSI för ett par år sen. Har endast gjort kort protokoll tidigare. Min läkare är hoppfull att det långa protokollet ska ge bättre resultat. 

• Anonym 50753

Jag är så ledsen Nervernautanpå. Jag trodde verkligen det skulle gå hela vägen för dig nu. ❤️
  • Anonym (Hoppfull)

Så himla tråkigt att höra. Så ledsen för din skull. Jag trodde verkligen det var din tur. Fy fan va orättvist livet är. Sänder dig den största styrkekram jag kan. 

Anonym 50753 skrev 2025-06-13 17:36:04 följande:

Ville bara kolla hur du mår Hoppfull? Hoppas de tuffa dagarna på jobbet iallafall gått bra?

Fortsatt mycket på jobbet, men lite skönt att hålla sig sysselsatt ändå. Skönt att inte tänka för mycket. Blir bara ledsen och uppgiven när jag är själv med mina tankar. Ger fortfarande positivt utfall på testerna men det skulle ta 1-2 veckor innan det blev negativt igen sade ju kliniken. Hoppas det gör det snart och hela graviditeten avslutats naturligt och inte behöver assistans med att ta bort rester. 
  • Livshopp2025

Nervernautanpå och Hoppfull, jag vet inte ens vad jag ska säga. Jag var själv så ledsen en period så jag har inte gått in och läst här men så gör jag det nu och möts av så otroligt tråkiga nyheter från er båda. Så fruktansvärt orättvist att det inte gick vägen 💔💔.
    Jag önskar dig all lycka till i världen med nästa steg efter sommaren Hoppfull!!
    Nervernautanpå, ligger beslutet fast att detta var sista försöket eller tror du att ni kommer försöka hitta en annan väg till barn?
    Massvis av stora tröstekramar till er båda två!

• Josefine1987

Åh vad tufft. Skickar dig en stor kram!
  • Anonym (Hoppfull)
    Livshopp2025 skrev 2025-06-18 17:07:39 följande:

Nervernautanpå och Hoppfull, jag vet inte ens vad jag ska säga. Jag var själv så ledsen en period så jag har inte gått in och läst här men så gör jag det nu och möts av så otroligt tråkiga nyheter från er båda. Så fruktansvärt orättvist att det inte gick vägen 💔💔.
    Jag önskar dig all lycka till i världen med nästa steg efter sommaren Hoppfull!!
    Nervernautanpå, ligger beslutet fast att detta var sista försöket eller tror du att ni kommer försöka hitta en annan väg till barn?
    Massvis av stora tröstekramar till er båda två!

Tack för stöd. Känns bara väldigt sämst och kass. Fortfarande förbannade 1-2 veckor på veckoindikatortesten så uppenbarligen har inte hcg nivån gått ned helt än vilket kliniken tyckte att de borde då det var så pass tidigt så det bör slutat visa utslag helt nu och indikerar att missfallet inte helt lyckats avsluta hela graviditeten och rester finns kvar . Är det inte negativt i mitten av nästa vecka behöver jag komma in och få assistans vilket känns extra extra kass i sammanhanget. 
  • Nervernautanpå

Tack för ert stöd ❤️ började blöda rejält imorse. Så kroppen verkar sköta detta själv vilket känns bra ändå. Hade känts märkligt att behöva ta abortpiller. Antar att jag måste boka in ett besök på kvinnokliniken i alla fall för att vara säker. 
    Jag vågade aldrig riktigt få upp hoppet på riktigt. Men när vi satt i väntrummet inför vul så hann jag tänka att det kanske är min tur ändå. 
    Det var som att världen rasade när min läkare sa "tyvärr, det ser inte bra ut."
    Jag vet inte hur vår fortsatta resa kommer se ut. Vi har inga försök kvar och är på ruta ett igen. Sommaren får gå nu och så får vi ta ett beslut efter det. 

• Josefine1987
    Nervernautanpå skrev 2025-06-23 12:24:58 följande:

Tack för ert stöd ❤️ började blöda rejält imorse. Så kroppen verkar sköta detta själv vilket känns bra ändå. Hade känts märkligt att behöva ta abortpiller. Antar att jag måste boka in ett besök på kvinnokliniken i alla fall för att vara säker. 
    Jag vågade aldrig riktigt få upp hoppet på riktigt. Men när vi satt i väntrummet inför vul så hann jag tänka att det kanske är min tur ändå. 
    Jag vet inte hur vår fortsatta resa kommer se ut. Vi har inga försök kvar och är på ruta ett igen. Sommaren får gå nu och så får vi ta ett beslut efter det. 

Åh, så otroligt tufft. Ta hand om dig ♥️
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-06-23 12:24:58 följande:

Fy fan va sämst. 

Jag ska till kliniken imorgon. Fortfarande utslag på gravtest så blir väl abortpiller för mig nu. Hade verkligen önskat att kroppen hade styrt upp naturligt avslut men tydligen inte. 
    Blir samma för mig nu, pausa och släppa detta nu i sommar, men jag vet att mitt beslut är att köra på igen efter semestrarna. Behöver lösa finansiering.  Eller jag kommer väl ta sparpengarna jag har till föräldraledigheten. Går det vägen sen säljer jag bilen och köper en billigare. Det får lösa sig sen. Hoppas kliniken anser att jag bara kan köra på. Utgår från att de tyckte detta försöker visat att möjligheterna ändå var bättre än innan även om det inte gick hela vägen. Rädd att de ska säga att oddsen är dåliga och åldern är mot mig. Men utgår från att de vill ha mina pengar ?. Jag är ju redan i deras negativa statistik så nu är det väl bara försöka få mig gravid så jag blir positiv i deras statistik. Alldeles för mycket analys av detta pågår i mitt huvud. Det ska faktiskt bli lite skönt med en paus på ett par månader. Ska dricka massa kaffe och vin och gå på konsert och äta smågodis med rött färgämne och gör allt annat jag försökt undvika eller haft dåligt samvete att jag gjort.

Svar på tråden 40år och IVF