• Anonym (frågvis)

Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?

Lite märklig fråga kanske, men såhär ligger det till. Min sambo (pappan) kommer att ha noll i sgi, och nu måste man ju ta ut alla sgi dagar själv när man har delad vårdnad som jag har förstått det. 

Kan jag då ha ensam vårdnad då jag som mamma vill ta ut alla dagar själv ?  fast vi är ett par, har en son som vi delar vårdnaden om redan samt bor ihop :) 

Min sambo studerar nu, och innan det så var han sommarlovsledig mellan andra studier. Jag har arbetat och studerat samtidigt så jag har iaf sgi. Visst kan han väl skriva under faderskapsintyget utan att det automatiskt räknas som att vi ska dela på föräldradagarna av försäkringskassan ?

detta är väl inte olagligt på något vis ?

• Svar på tråden Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?
  • Anonym (M)
    Anonym (Lia) skrev 2024-10-10 15:53:32 följande:
    Och alla pappor är inte vårdnadshavare. Fast du skrev att det var så
    Teknisk sätt är dem det. 
  • Anonym (Men snälla ...)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 16:04:48 följande:
    Teknisk sätt är dem det. 
    Fast ... du måste ju rimligtvis inse att om man inte har vårdnaden om barnet (ensam, delad eller gemensam) så är man inte vårdnadshavare? Du förstår väl att vårdnadshavare betyder just det - 'innehavare av vårdnad'? Inte hjärnkirurgi direkt ...
  • Anonym (WQ)
    Teknisk sätt är dem det. 
    NEJ. Vårdnadshavare och förälder är inte samma sak. Du kan var det ena utan att vara det andra. Du kan vara pappa/mamma och också registrerad som det hos myndigheterna men INTE ha del av vårdnaden och då är du inte VÅRDNADShavare. Föräldradagarna är knutna till den eller de som har vårdnaden om barnet, inte vem som är förälder. Så om en förälder har egen vårdnad får den föräldern ALLA dagar och får också bestämma allt kring barnet själv så som t.ex namn, förskola, skola, vaccinationer etc. Den förälder som inte är vårdnadshavare behöver inte godkänna det.
  • Anonym (Lisa)

TS, lyssna inte på M, för hen förstår inte detta.
    vårdnadshavare är ett juridiskt begrepp. Man kan ha en eller 2. behöver inte heller vara föräldrar. Det har inget att göra med vem man bor med heller. Men det är rimligt att den som har hand om barnet också är vårdnadshavare för enkelhetens skull. (Men tex ett barn som bor i familjehem och vars förälder sitter i fängelse eller ligger på sjukhus kan ha sin förälder som vårdnadshavare ändå.) vårdnadshavare fattar beslut kring barnet. Denne får även föräldradagarna. Är man två vårdnadshavare delar man, och kan föra över ett antal men inte alla. Faderskapet är viktigt att skriva på. Är man gift får man automatiskt gemensam vårdnad, är man sambo behöver man bestämma om man vill ha det eller ej. 

• Anonym (Ap7)
    Teknisk sätt är dem det. 
    Absolut inte. Det finns massor med människor som har fastställt föräldraskap som inte är vårdnadshavare. Dessa föräldrar har också rättigheter kopplat till sitt föräldraskap trots att de inte är vårdnadshavare. 

Se mitt exempel ovan om tingsrättsförhandlingen.
  • Jemp

Anonym (M) pratar i nattmössan.

Ja ts, det går att vara sambos, registrera faderskapet (inte för att det finns så mycket alternativ där) utan att skriva över vårdnaden. Däremot låter det knappast att rekommendera. Han förlorar ju då övriga rättigheter också, förlorar lägstanivådagar och kan ju skaffa sig sgi i framtiden. Han förlorar också de stora fördelarna det innebär att vara föräldraledig med sitt barn. 

Är ni båda vårdnadshavare är det 90 dagar som inte kan föras över. 

• Anonym (frågvis)
    Jemp skrev 2024-10-10 18:56:06 följande:

Anonym (M) pratar i nattmössan.

Ja ts, det går att vara sambos, registrera faderskapet (inte för att det finns så mycket alternativ där) utan att skriva över vårdnaden. Däremot låter det knappast att rekommendera. Han förlorar ju då övriga rättigheter också, förlorar lägstanivådagar och kan ju skaffa sig sgi i framtiden. Han förlorar också de stora fördelarna det innebär att vara föräldraledig med sitt barn. 

Är ni båda vårdnadshavare är det 90 dagar som inte kan föras över. 

Han kommer att studera hemifrån under barnens första år och längre tid, precis som jag kommer att göra. Så vi kommer båda konstant att vara hemma med bebisen. Dock så undrar jag om det är värt det ändå för den anledningen att jag kanske abrupt dör och vad händer då, inte värt det för mer pengar. 

Kan sambon spara sina dagar och bygga upp sgi och ta ut dem om några år? Det är väl inom 4 år man måste ta ut sgi-dagarna. Så om han pluggar i 2 och ett halvt år efter barnet är fött och sen jobbar i liten mindre än ett år 
    Så bör han ha hunnit bygga upp lite sgi iaf till att ta ut sista året innan sgi går ut? Så tar jag ut mina sgi dagar först. Och sen får jag kanske börja jobba igen deltid samtidigt som jag pluggar och har bebis eller börja ta ut studielån vilket jag helst undviker. 
  • Anonym (frågvis)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:45:37 följande:
    Så du hade tänkt att skriva fader okänd för att få alla föräldradagarna? 

Lycka till att få igenom det. 
    Nej tänkte skriva under faderskapsintyget men inte ansöka om delad vårdnad då bara.  Det är två separata papper man får skriva under efter barnets födelse. Då kan man ansöka om gemensam vårdnad senare, men är det för krångligt så känns det kanske inte värt det. 

Vi har inte mycket pengar, den enda inkomsten vi kommer ha är föräldradagarna jag tar ut. Och eftersom han är nollad så är det 7500 kr i månaden hans dagar om man ska ta det som står på fk.se. så det är fullkomligt orimligt, vara våran hyra är dyrare i månaden. 

Vi kommer få vända på kronorna under mina sgi dagar med och absolut orimligt under lägstanivå dagarna. Så en av oss eller båda kommer att få deltidsjobba efter mina första sgi dagar, alternativt börja ta ut studielån från CSN. 

Därav frågan, vi är skuld och lån fria och jag har alltid varit rädd för att dra på mig skulder så därför ville jag inte ta ut csn även nu när jag studerar. 

Vi har varit tillsammans I 20 år och det finns inget  lagligt han eller jag skulle kunna göra som skulle få mig att bete mig illa mot honom föräldramässigt. Inte ens om han låg med min egen mor eller syster.  Så tror han kan känna sig hundra procent trygg i att jag inte skulle göra vårdnadskap svårt för honom senare. Men som någon annan skrev olyckor kan hända och jag vill ju det bästa för mina barn och skulle jag gå bort så vill jag ju att han ska få vårdnaden helt osv.
  • Anonym (I)

Ja det går bra att göra så. Vi gjorde så. Det enda du gör är att inte skriva på för delad vårdnad. 

• Anonym (I)

Och det är inte ett dugg krångligt. Går att göra digital via Skatteverket.

MEN. Om det händer något under tiden med dig och han inte har vårdnad blir det en stor process... barnet hamnar i klorna på myndigheten och det ska utredas vem hen ska tillhöra.. 

Så tänk igenom det noga. 

• Anonym (frågvis)
    Anonym (I) skrev 2024-10-13 08:20:31 följande:

Ja det går bra att göra så. Vi gjorde så. Det enda du gör är att inte skriva på för delad vårdnad. 

Ok, tack för svar! Önskar att fk kunde fatta att man självklart vill göra det bästa för sin familj ekonomiskt också. Min sambo kommer vara med barnet lika mkt som jag, detta handlar inte om jämställdhet uppfostran och föräldraskap endast om pengar.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (frågvis) skrev 2024-10-13 08:35:50 följande:
    Ok, tack för svar! Önskar att fk kunde fatta att man självklart vill göra det bästa för sin familj ekonomiskt också. Min sambo kommer vara med barnet lika mkt som jag, detta handlar inte om jämställdhet uppfostran och föräldraskap endast om pengar.
    Gör det som blir bäst för er ekonomi.
    Om du plötsligt skulle ha en olycka utreder de vem som ska bli vårdnadshavare och naturligtvis är pappan, som också uppfostrat barnet, den som skulle vara mest lämpad för barnet. 
  • Anonym (Ta CSN lån)

Ett CSN lån är det mest fördelaktiga lpn du någonsin kan ta. Räntan är extremt låg. Så var inte rädda för att ta studielån om ni inte kan få ekonomin att gå ihop. Det är ingen höjdare att ha barn och samtidigt behöva oroa sig för ekonomin. Det går även att kombinera med extrajobb i viss utsträckning.

• Anonym (P)
    Anonym (frågvis) skrev 2024-10-13 08:35:50 följande:
    Försäkringskassan ska följa de regler som riksdagen har beslutat om. De får inte lov att göra undantag för familjer som er, hur mycket de än skulle vilja.

Vill du att reglerna ska se annorlunda ut så jobba politiskt för att få till en förändring.
  • Jemp
    Anonym (frågvis) skrev 2024-10-13 08:09:12 följande:
    Nej tänkte skriva under faderskapsintyget men inte ansöka om delad vårdnad då bara.  Det är två separata papper man får skriva under efter barnets födelse. Då kan man ansöka om gemensam vårdnad senare, men är det för krångligt så känns det kanske inte värt det. 

Vi har inte mycket pengar, den enda inkomsten vi kommer ha är föräldradagarna jag tar ut. Och eftersom han är nollad så är det 7500 kr i månaden hans dagar om man ska ta det som står på fk.se. så det är fullkomligt orimligt, vara våran hyra är dyrare i månaden. 

Vi kommer få vända på kronorna under mina sgi dagar med och absolut orimligt under lägstanivå dagarna. Så en av oss eller båda kommer att få deltidsjobba efter mina första sgi dagar, alternativt börja ta ut studielån från CSN. 

Därav frågan, vi är skuld och lån fria och jag har alltid varit rädd för att dra på mig skulder så därför ville jag inte ta ut csn även nu när jag studerar. 

Vi har varit tillsammans I 20 år och det finns inget  lagligt han eller jag skulle kunna göra som skulle få mig att bete mig illa mot honom föräldramässigt. Inte ens om han låg med min egen mor eller syster.  Så tror han kan känna sig hundra procent trygg i att jag inte skulle göra vårdnadskap svårt för honom senare. Men som någon annan skrev olyckor kan hända och jag vill ju det bästa för mina barn och skulle jag gå bort så vill jag ju att han ska få vårdnaden helt osv.
    Det låter dumdristigt att inte ta csn i er sits faktiskt. 
  • Jemp
    Anonym (frågvis) skrev 2024-10-13 07:56:17 följande:
    Han kommer att studera hemifrån under barnens första år och längre tid, precis som jag kommer att göra. Så vi kommer båda konstant att vara hemma med bebisen. Dock så undrar jag om det är värt det ändå för den anledningen att jag kanske abrupt dör och vad händer då, inte värt det för mer pengar. 

Kan sambon spara sina dagar och bygga upp sgi och ta ut dem om några år? Det är väl inom 4 år man måste ta ut sgi-dagarna. Så om han pluggar i 2 och ett halvt år efter barnet är fött och sen jobbar i liten mindre än ett år 
    Så bör han ha hunnit bygga upp lite sgi iaf till att ta ut sista året innan sgi går ut? Så tar jag ut mina sgi dagar först. Och sen får jag kanske börja jobba igen deltid samtidigt som jag pluggar och har bebis eller börja ta ut studielån vilket jag helst undviker. 
    Man får spara 96 dagar efter 4-årsdagen. 
  • Desperado

Vi hade det på samma sätt, detta av samma anledning och för att jag studerade vid denna tid. Vi var emellertid inte sambos vare sig formellt eller i praktiken, "bara" föräldrar. Efter ett år skrev vi om detta så vi hade delad vårdnad.

Anonym (frågvis) skrev 2024-10-10 11:14:54 följande:
    Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?

Lite märklig fråga kanske, men såhär ligger det till. Min sambo (pappan) kommer att ha noll i sgi, och nu måste man ju ta ut alla sgi dagar själv när man har delad vårdnad som jag har förstått det. 

Kan jag då ha ensam vårdnad då jag som mamma vill ta ut alla dagar själv ?  fast vi är ett par, har en son som vi delar vårdnaden om redan samt bor ihop :) 

Min sambo studerar nu, och innan det så var han sommarlovsledig mellan andra studier. Jag har arbetat och studerat samtidigt så jag har iaf sgi. Visst kan han väl skriva under faderskapsintyget utan att det automatiskt räknas som att vi ska dela på föräldradagarna av försäkringskassan ?

detta är väl inte olagligt på något vis ?

• Anonym (lena)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:44:48 följande:
    Och vårdnadshavare är man också som pappa, oberoende på om man har delad elller ensam vårdnad. 

Ja, man kan förövrigt 45 dagar till andra. Vanligast till andra vårdnadshavaren. 
    Det är helt fel. Jag har ensam vårdnad om mina barn och de har biologisk pappa. Han har ingen vårdnaden. Det är jag som bestämmer var de ska bo, till vilken skola de ska gå. Jag kan t.ex. flyta utomlands med dem och jag behver inte fråga honom. Han bestämmer vad de ska äta och vilken kläder de ska ha när de är hos honom men ingenting annat. Vårdnaden och föräldraskap är olika grejer. 
Svar på tråden Kan man skriva på faderskapsintyget men inte ha delad vårdnad om man är sambos?