Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:45:37 följande:
Så du hade tänkt att skriva fader okänd för att få alla föräldradagarna?
Lycka till att få igenom det.
Nej tänkte skriva under faderskapsintyget men inte ansöka om delad vårdnad då bara. Det är två separata papper man får skriva under efter barnets födelse. Då kan man ansöka om gemensam vårdnad senare, men är det för krångligt så känns det kanske inte värt det.
Vi har inte mycket pengar, den enda inkomsten vi kommer ha är föräldradagarna jag tar ut. Och eftersom han är nollad så är det 7500 kr i månaden hans dagar om man ska ta det som står på
fk.se. så det är fullkomligt orimligt, vara våran hyra är dyrare i månaden.
Vi kommer få vända på kronorna under mina sgi dagar med och absolut orimligt under lägstanivå dagarna. Så en av oss eller båda kommer att få deltidsjobba efter mina första sgi dagar, alternativt börja ta ut studielån från CSN.
Därav frågan, vi är skuld och lån fria och jag har alltid varit rädd för att dra på mig skulder så därför ville jag inte ta ut csn även nu när jag studerar.
Vi har varit tillsammans I 20 år och det finns inget lagligt han eller jag skulle kunna göra som skulle få mig att bete mig illa mot honom föräldramässigt. Inte ens om han låg med min egen mor eller syster. Så tror han kan känna sig hundra procent trygg i att jag inte skulle göra vårdnadskap svårt för honom senare. Men som någon annan skrev olyckor kan hända och jag vill ju det bästa för mina barn och skulle jag gå bort så vill jag ju att han ska få vårdnaden helt osv.