• Anonym (Diabetiker)

Fråga om medicin

Måste inte apotekspersonalen fråga om man kan tänka sig att ta det andra alternativet när man hämtar ut medicin på recept? Jag har alltid blivit tillfrågad tidigare men på ett apotek har det hänt senaste 4-5 gångerna att jag inte blivit tillfrågad, och själv har jag glömt att fråga och upptäckt hemma sedan att det inte var den som skrevs ut som jag hade på recept även om det är samma verksamma ämnen. Kan det bero på att de bara har den ena i butiken?

• Svar på tråden Fråga om medicin
  • Anonym (.)

Oftast väljer de det billigare alternativet. De skall meddela/fråga när de byter ut det. Om du vill kan du framföra detta till apoteket så de blir medvetna om att misstag görs.

Vill du absolut inte byta ut medicinen bör du be din läkare kryssa i "får ej bytas ut". I annat fall kan det också hända att du får betala extra om du väljer en dyrare sort.

• Anonym (Diabetiker)
    Anonym (.) skrev 2024-10-09 16:09:27 följande:

Oftast väljer de det billigare alternativet. De skall meddela/fråga när de byter ut det. Om du vill kan du framföra detta till apoteket så de blir medvetna om att misstag görs.

Vill du absolut inte byta ut medicinen bör du be din läkare kryssa i "får ej bytas ut". I annat fall kan det också hända att du får betala extra om du väljer en dyrare sort.

Räknas det som att man begår tjänstefel om man inte frågar kunden? 
    Jag ska framföra det nästa gång. Tack för svar!
  • Anonym (M)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-10-09 16:14:51 följande:
    Räknas det som att man begår tjänstefel om man inte frågar kunden? 
    Jag ska framföra det nästa gång. Tack för svar!
    Nej, eftersom de år pålagda att ta det billigaste alternativet så länge det inte står "får ej bytas" på receptet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-10-09 15:36:52 följande:
    Fråga om medicin

Måste inte apotekspersonalen fråga om man kan tänka sig att ta det andra alternativet när man hämtar ut medicin på recept? Jag har alltid blivit tillfrågad tidigare men på ett apotek har det hänt senaste 4-5 gångerna att jag inte blivit tillfrågad, och själv har jag glömt att fråga och upptäckt hemma sedan att det inte var den som skrevs ut som jag hade på recept även om det är samma verksamma ämnen. Kan det bero på att de bara har den ena i butiken?

Det är dock den verksamma substansen som skrivs ut, inte en specifik tillverkare. 
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (M) skrev 2024-10-09 16:22:22 följande:
    Nej, eftersom de år pålagda att ta det billigaste alternativet så länge det inte står "får ej bytas" på receptet. 
    Tack
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (M) skrev 2024-10-09 16:23:24 följande:
    Det är dock den verksamma substansen som skrivs ut, inte en specifik tillverkare. 
    Ok tack för info
  • Anonym (.)

Jag har själv ett läkemedel där bara en tillverkare fungerar. Jag brukar säga när jag skall hämta ut" " jag skall hämta detta, men vill bara ha om ni har från tillverkare X"..

Svar på tråden Fråga om medicin