• Anonym (Deppig)

Hur få livslust tillbaka?

Jag är inte självmordsbenägen men känner samtidigt att skulle jag dö nästa vecka så skulle det inte spela sån stor roll. Jag har levt ett bra liv, ned god hälsa, härliga vänner, roliga intressen, en bra fru, ett fint hus och mina älskade barn. Det ena barnet utfluget och det andra inom något år.

Sedan något år tillbaka är jag skild bor i en hyresrätt. Ekonomin går typ runt varje månad. Det enda jag gör är att jobba, aga mat och sova i tid för att orka jobba. Jag måste jobba för att överleva. Men förutom mina i princip vuxna barn har jag inget att leva för. Jag har inte tid och råd med några intressen och varje gång jag börjar träna så blir jag sjuk.

Eftersom jag blir mer och mer asocial och sämre tränad samt att jag bara fokuserar på negativa saker så faller jag bara djupare och djupare ned i ett hål av mörker.

Jag har haft professionella personer att prata med angående mitt mående. Men jag är en sådan som inte öppnar upp. Jag tänker ofta det kunde vara värre och så fortsätter jag att jobba på och existera utan att leva.

Hur kan jag bryta detta mönster och börja se på livet med glädje och nyfikenhet igen? Numera ser jag bara en massa onödiga måsten.

• Svar på tråden Hur få livslust tillbaka?
  • Anonym (Medicin)

Jag tänker att du är deprimerad och kanske behöver medicin för att komma upp på banan igen. Och förstås fortsatt terapi. En duktig psykolog kan få dig att öppna upp dig (jättebra att du har självinsikt om att du har svårt för det). Kanske behöver man testa någon annan psykolog.
    Sen är det  väl det vanliga; sova, äta och träna bra, vara i naturen, umgås med folk man gillar. Du skriver ju att du haft härliga intressen och vänner. Finns inget av det kvar? Krävs trots allt inte så god ekonomi för att umgås med vänner och barnen.

• Anonym ((Justde))

Jag tror där är många som känner som dig, periodvis i ens liv.. Mitt liv är ganska bra Sambo, barn, hus, jobb, men emellanåt känner jag också att allt ä4 hopplöst. Jag tror det viktigaste är att hitta en bra rutin på en dagar.. samt att där finns något man tycker om att göra, men även träning. Kan du inte gym träna så kanske du kan gå på någon sport aktivitet? 

• Anonym (Detta hjälpte mig)

Har ett rätt kontroversiellt svar. Du ska vara försiktig i så fall men MDMA med någon. Då kommer du kunna öppna upp på riktigt. Förespråkar inga andra droger men den där var livsomvälvande för mig, förändrade mitt liv då den fick mig att vilja leva när jag var i en jättesvår situation. Och se på livet samt mitt trauma på ett annat sätt. Räcker dock med att ta det en gång. Man inser då att livet kan vara underbart och värt. Jag ?nöjde? mig där, skulle i alla fall aldrig ta det i dag då jag har barn (detta var före). Men min psykolog sa till och med att man håller på att forska på om det ska användas i traumabehandling, och därmed bli lagligt i sådana sammanhang.  (Men ja, ta det såklart aldrig runt barn eller om man har små barn överhuvudtaget.) Ska dock säga att efter jag tog det har jag upplevt ännu bättre (mer äkta) lycka med mitt barn, även om livet är svårt ibland.

Svar på tråden Hur få livslust tillbaka?