• maluta

Snusa under graviditet?

Hej! Jag är gravid och fick veta det väldigt nyligen. Jag snusar just nu Velo Zero. Dvs ?snus? utan vare sig tobak eller nikotin. Min kille tycker jag ska sluta nu när jag plussat, men det är väl inget skadligt i dem? Min barnmorska sa att hon inte vet..

Vad säger ni andra? Någon erfarenhet eller någon som snusat dessa under graviditet och det har gått bra ?
  • Svar på tråden Snusa under graviditet?
  • Anonym (Onico)

jag hade onico när jag blev gravid, men kände att även om det inte är nikotin så är det ju andra tillsatser i dem produkterna som man kanske inte vill få i sig. Jag fick sån ångest av att jag inte visste säkert att det inte var skadligt att jag inte klarade av att fortsätta använda dem. 

Men tror inte det är direkt farligt och du behöver sluta bums, men kanske försöka dra ner så mycket det går ☺️

• Anonym (Tea)

Varför vill du inte sluta? Det är ju det enklaste sättet att lösa det. 

• Anonym (J)

Jag snusade tobaks- och nikotinfritt under stora delar av min grav ( onico och qvitt). Graviditeten gick bra och min son föddes frisk. Men jag slutade snusa helt under tredje trimestern för att det kändes rätt meningslöst och dyrt. 

• maluta
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-23 16:24:00 följande:

Varför vill du inte sluta? Det är ju det enklaste sättet att lösa det. 

Jag sa inte att jag inte vill. Det kanske inte är helt lätt när man har ett beroende. Gör så klart vad som helst för att inte äventyra det lilla i min mage. Men var bara nyfiken på hur detta funkar eftersom det varken är nikotin eller tobak i. En relativt ny produkt på marknaden så undrar hur det funkar. 
  • maluta
    Anonym (Onico) skrev 2024-09-23 16:20:50 följande:

jag hade onico när jag blev gravid, men kände att även om det inte är nikotin så är det ju andra tillsatser i dem produkterna som man kanske inte vill få i sig. Jag fick sån ångest av att jag inte visste säkert att det inte var skadligt att jag inte klarade av att fortsätta använda dem. 

Men tror inte det är direkt farligt och du behöver sluta bums, men kanske försöka dra ner så mycket det går ☺️

Ja jag känner samma 😊 är onödigt såklart, men var mest bara nyfiken på vad som gäller just denna variant och det är lite svårt att sluta helt cold turkey. Tack för svar!
  • maluta
    Anonym (J) skrev 2024-09-23 16:27:59 följande:

Jag snusade tobaks- och nikotinfritt under stora delar av min grav ( onico och qvitt). Graviditeten gick bra och min son föddes frisk. Men jag slutade snusa helt under tredje trimestern för att det kändes rätt meningslöst och dyrt. 

Tack för svar!
  • Anonym (Tea)
    maluta skrev 2024-09-23 16:33:10 följande:
    Jag sa inte att jag inte vill. Det kanske inte är helt lätt när man har ett beroende. Gör så klart vad som helst för att inte äventyra det lilla i min mage. Men var bara nyfiken på hur detta funkar eftersom det varken är nikotin eller tobak i. En relativt ny produkt på marknaden så undrar hur det funkar. 
    Ok, jag förstår. Om det finns något i det som är beroendeframkallande hade jag slutat för säkerhets skull. 
  • maluta
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-23 16:41:47 följande:
    Ok, jag förstår. Om det finns något i det som är beroendeframkallande hade jag slutat för säkerhets skull. 
    Yes, enig! Det kommer jag göra också 🙏
  • Anonym (Tea)
    maluta skrev 2024-09-23 16:59:55 följande:
    Yes, enig! Det kommer jag göra också 🙏
    Lycka till! Och jätte-lycka-till med bebisen! :)
  • maluta
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-23 17:01:50 följande:
    Lycka till! Och jätte-lycka-till med bebisen! :)
    Tusen tack 🥹❤️
  • JustinzeVar

Jag snusade velo zero när jag var gravid nyligen och gör fortfarande! Den gula tropiska smaken 😁

Nu är jag inte längre gravid då jag precis gjort en medicinsk abort pga att fostret dött men ser ju ingen anledning att börja snusa riktigt snus igen nu när man lyckats sluta liksom. Att min graviditet avstannat hade ju dock givetvis inte med ?snuset? att göra. 

Det jag läste när jag var gravid och började med tobak- och nikotinfritt snus var att vissa fortfarande innehållet ginseng vilket är skadligt. Så viktigt att kolla efter detta. 

Kunde dock inte se att velo zero innehöll det så jag körde på dom 😁 shit vilket flummigt svar, sammanfattat : Kör på snusa vidare 

• SmulanFnulan
    maluta skrev 2024-09-23 16:33:10 följande:
    Beroende av att ha något under läppen?
  • maluta
    JustinzeVar skrev 2024-09-24 09:59:45 följande:

Jag snusade velo zero när jag var gravid nyligen och gör fortfarande! Den gula tropiska smaken 😁

Nu är jag inte längre gravid då jag precis gjort en medicinsk abort pga att fostret dött men ser ju ingen anledning att börja snusa riktigt snus igen nu när man lyckats sluta liksom. Att min graviditet avstannat hade ju dock givetvis inte med ?snuset? att göra. 

Det jag läste när jag var gravid och började med tobak- och nikotinfritt snus var att vissa fortfarande innehållet ginseng vilket är skadligt. Så viktigt att kolla efter detta. 

Kunde dock inte se att velo zero innehöll det så jag körde på dom 😁 shit vilket flummigt svar, sammanfattat : Kör på snusa vidare 

Ja det är samma som mig men brukar ha nån mint-smak 😅

Jag beklagar att du behövde gå igenom en abort ❤️ har själv varit med om missfall så förstår känslan. Ta hand om dig!

Nä jag tycker också att allt som går är läsa i innehållsförteckningen ser OK ut på just Velo Zero. Men har inte läst varken bu eller bä om just denna så därför jag blev så nyfiken om nån testat eller så.. 

Haha jag får se hur jag gör. Just nu försöker jag hålla mig borta från det. Tänker att jag om inte annat sparar pengar 😀
  • maluta
    SmulanFnulan skrev 2024-09-24 10:02:40 följande:
    Beroende av att ha något under läppen?
    Yes exakt. Som snusare tycker jag vanan och beteendet är svårare att bryta än nikotin/tobak. Jag har inte det beroendet längre eftersom det snus jag snusat är fritt från båda delarna. 
Svar på tråden Snusa under graviditet?