Anonym (Ångest) skrev 2024-09-21 22:20:04 följande:
Tack för alla svar.
Jag vill ju gärna ha sex, men kan inte rå för att jag blir avtänd så fort intima bilder dyker upp i mitt huvud. Jag har inte sökt hjälp för detta tidigare eftersom då har man varit singel ändå, men jag tänker att jag tar upp det med min dejt under rätt tillfälle så han vet att det inte är honom jag blir avtänd utav, det kan ju som sagt lätt misstolkas om man säger att man får ångest och mår illa utav sex. men samtidigt känner jag press över att behöva förklara varför jag får dessa känslor i samband med sex, tycker det är jobbigt.
Förstår dig. Det är pinsamt att känna sig svag och okapabel. Men du kan inte rå för att din kropp reagerar så (att den har gått in i försvarsläge) och det är inget att skämmas för.
Viktigt är dock att din dejt verkligen har empati för dig och inte gör saken värre! Var lyhörd för hur han reagerar och beter sig när det kommer till fysisk närhet och att respektera dina gränser överlag. Du är skör just nu och det sista du behöver är någon som pressar dig, försöker manipulera dig att göra saker du inte vill osv osv. Dissa honom direkt om han inte uppfyller dessa krav för risken är annars att han gör dina hjärnspöken väldigt stora och sen får du en fobi för relationer och sex, vilket blir ett helvete att ta sig ur.