• Anonym (Ångest)

Måste man ha sex i en relation?

Konstig rubrik kanske, men ska vara lite mer tydlig, är 32 år och har träffat en underbar man under två veckors tid, härligt med kemin och rent känslomässigt så finns det ett djup från bådas håll, det kan absolut utvecklas till något starkare. Men nu har jag börjat oroa mig väldigt mycket inför kommande sex, vilket absolut ska komma naturligt men jag har varit avtänd utav sex under två årstid, jag får ångest och mår illa. 

Kommer han tycka jag är konstig och lämna mig? Jag vågar inte ta upp detta med honom, är så rädd att förstöra det vi har. 

• Svar på tråden Måste man ha sex i en relation?
  • Tom Araya

De flesta vill, behöver och förväntar sig sex i ett förhållande.

De som utgör undantag här bör söka sig till varandra för att inte riskera att göra både sig själva och andra olyckliga.

Du bör ta upp det här med honom så snart som möjligt. Du riskerar att förstöra förhållandet även om du skulle låta bli, då är det bättre att det sker så snart som möjligt, när det smärtar minst.

• Aliona

Klart att man inte måste ha sex, men de flesta vill ha det, så det är stor risk att den andra lämnar då 

Lusten kommer kanske smygande om ni tar det lite lugnt. Hur känner du när ni kysser varandra? 

• Anonym (R)

Självklart finns det inga måsten men skulle du acceptera att han knullade andra kvinnor om han har hög sexdrift? Annars begär du att han ska avstå från sex helt och det kommer knappast att funka långsiktigt. De flesta vill ha mer än kompisskap i en relation.

• Mandel

På vilket vis har du varit avtänd av sex?
    Är det bara så att du varit singel och på så vis inte haft sex eller har du haft sex mot din vilja eller känner du bara någon form av allmän "avsky" just för sex?

Att man är nervös inför sex första gången med en ny person är helt naturligt och inget konstigt alls.
    Och ibland är det faktiskt ändå så att det kan finns djup och kemi utan att själva attraktionen infinner sig - man behöver ju inte tända på alla. Och man kan ha en fantastisk vänskap med någon av motsatt kön utan att blanda in sex.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • felix le chat

Du måste ingenting. Men det är väldigt vanligt att personer som har en
    kärleksrelation även har samlag då och då.

Ni kanske skall vara kompisar istället så får han träffa någon som vill
    ha hela honom ?

• KimLinnefeldt

Skulle du vilja gilla sex? I så fall kan du söka hjälp.

De allra flesta människor njuter av sex, så det gör nog den där killen. Det vore lite uppgivet att säga att "jag får ångest av sex". Det vore okej att berätta att "jag har haft problem med sex, men jag har sökt hjälp nu, och jag vill kunna njuta".

Då kommer han att vilja hjälpa dig, bli din sexcoach.

• Anonym (69"-man)

Det korta svaret är ja, sedan finns det förstås undantag.

Människan är en komplex varelse och vi är alla olika men generellt så finns det en stark koppling mellan sex och kärlek. Därför är det viktigt att ta upp hurdan man själv är tidigt i en relation så att båda är hyfsat lika när det kommer till sexuell lust. Är man för olika så kommer det bara dra med sig bitterhet, dåligt samvete och i långa loppet en dålig relation. Då är det bättre att vara nära vänner och slippa allt det dåliga en stor obalans i sexlivet drar med sig.

• Anonym (väljsjälv)

Om du inte vill ha sex så ska du inte ha sex precis som med alla andra intressen.
    Det enda problemet är väl att de flesta killar har ett väldigt stort intresse för sex så du får försöka hitta någon som inte heller har sexlust.

Låta honom ha sex med andra tjejer har jag svårt att tro att det kommer funka i praktiken för hittar han någon tjej som vill ha sex så kanske de helt enkelt startar ett förhållande till slut.
    Så jag röstar på att vara öppen med att du inte har intresse för sex och försöka hitta någon som också är ointresserad av det.

• Anonym (anonym)

En normalviktig och välfungerande man har sannolikt normala nivåer av testosteron. Med det kommer ett driv att vilja ha sex.

Män mellan 15 - 50 utan sexlust  har förmodligen tjall på psyket eller någon sjukdom

• Anonym (Me too)

Jag var som dig i början av min nuvarande relation samt flera år innan dess. Fick ångest och mådde illa av tanken på sex och särskilt av sånt jag inte ville vara med om. Jag var rädd för att känna mig tvingad till sex. Var rädd för att göra något mot min vilja. Var rädd för att uppleva sånt jag tyckte var äckligt med sex etc. 

Tidigare hade jag varit kass på att sätta gränser och jag hade även en utbrändhet med mycket ångest och panikkänslor i bagaget. Det var troligen en kombo av allt det som gjorde att jag kände mig extremt osäker runt allt som hade med sex att göra och mådde fysiskt illa bara av tanken på sex. 

När vi väl träffades och blev intima så tog det ungefär 1 år innan ångesten försvann. Mycket tack vare samspelet med min partner, han gör mig trygg och bekväm på olika sätt. Men också tack vare att jag inte gav mina hjärnspöken så mycket spelrum. Med tiden så försvann all ångest kring det. 

• Anonym (Ångest)

Tack för alla svar. 
    Jag vill ju gärna ha sex, men kan inte rå för att jag blir avtänd så fort intima bilder dyker upp i mitt huvud. Jag har inte sökt hjälp för detta tidigare eftersom då har man varit singel ändå, men jag tänker att jag tar upp det med min dejt under rätt tillfälle så han vet att det inte är honom jag blir avtänd utav, det kan ju som sagt lätt misstolkas om man säger att man får ångest och mår illa utav sex. men samtidigt känner jag press över att behöva förklara varför jag får dessa känslor i samband med sex, tycker det är jobbigt. 

• Anonym (Me too)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-09-21 22:20:04 följande:

Tack för alla svar. 
    Jag vill ju gärna ha sex, men kan inte rå för att jag blir avtänd så fort intima bilder dyker upp i mitt huvud. Jag har inte sökt hjälp för detta tidigare eftersom då har man varit singel ändå, men jag tänker att jag tar upp det med min dejt under rätt tillfälle så han vet att det inte är honom jag blir avtänd utav, det kan ju som sagt lätt misstolkas om man säger att man får ångest och mår illa utav sex. men samtidigt känner jag press över att behöva förklara varför jag får dessa känslor i samband med sex, tycker det är jobbigt. 

Förstår dig. Det är pinsamt att känna sig svag och okapabel. Men du kan inte rå för att din kropp reagerar så (att den har gått in i försvarsläge) och det är inget att skämmas för. 

Viktigt är dock att din dejt verkligen har empati för dig och inte gör saken värre! Var lyhörd för hur han reagerar och beter sig när det kommer till fysisk närhet och att respektera dina gränser överlag. Du är skör just nu och det sista du behöver är någon som pressar dig, försöker manipulera dig att göra saker du inte vill osv osv. Dissa honom direkt om han inte uppfyller dessa krav för risken är annars att han gör dina hjärnspöken väldigt stora och sen får du en fobi för relationer och sex, vilket blir ett helvete att ta sig ur. 
  • Anonym (Mannen)

Det kan nog bara vara en ovana i kombination med någon form av negativt tänkande eller övertänkande.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Me too) skrev 2024-09-21 22:35:57 följande:
    Förstår dig. Det är pinsamt att känna sig svag och okapabel. Men du kan inte rå för att din kropp reagerar så (att den har gått in i försvarsläge) och det är inget att skämmas för. 

Viktigt är dock att din dejt verkligen har empati för dig och inte gör saken värre! Var lyhörd för hur han reagerar och beter sig när det kommer till fysisk närhet och att respektera dina gränser överlag. Du är skör just nu och det sista du behöver är någon som pressar dig, försöker manipulera dig att göra saker du inte vill osv osv. Dissa honom direkt om han inte uppfyller dessa krav för risken är annars att han gör dina hjärnspöken väldigt stora och sen får du en fobi för relationer och sex, vilket blir ett helvete att ta sig ur. 

Skönt att någon förstår, det är verkligen som att kroppen och hjärnan inte samspelar. Känner mig lite handikappad då jag vet att sexlivet är lite avgörande i dom flesta relationer, känns som man har ?glömt? hur man ska göra/agera under sex, var evighet sen.. och jag har ju ingen aning hur killen reagerar. Han kanske tycker jag är slöseri med tid eller så har han världens bästa tålamod. Men det är som du säger, måste invänta hans reaktion och jag känner att kroppen klarar inte av mer press. Tokig situation man hamnat i. 

• Anonym (Lova)

Om du VILL ha sex så finns det hjälp att få. Börja där

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-21 22:57:51 följande:

Det kan nog bara vara en ovana i kombination med någon form av negativt tänkande eller övertänkande.

Hade en mindre bra upplevelse av sex fast det var många år sen, sen dess har det Låst sig i huvudet, det är absolut negativt tänkande. 
    Det som är plus är att man kan tänka sig vara intim med denna kille, inte bara vad som kan tänkas förväntas. utan att jag vill det själv. 

• Anonym (Me too)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-09-21 23:06:50 följande:

Skönt att någon förstår, det är verkligen som att kroppen och hjärnan inte samspelar. Känner mig lite handikappad då jag vet att sexlivet är lite avgörande i dom flesta relationer, känns som man har ?glömt? hur man ska göra/agera under sex, var evighet sen.. och jag har ju ingen aning hur killen reagerar. Han kanske tycker jag är slöseri med tid eller så har han världens bästa tålamod. Men det är som du säger, måste invänta hans reaktion och jag känner att kroppen klarar inte av mer press. Tokig situation man hamnat i. 

Tycker han att du är slöseri med tid så har han visat sitt sanna jag tidigt och det bör du i så fall vara tacksam för. Var inte så hård mot dig själv. Men var stenhård när det kommer till att ta saker och ting i din takt och att inte göra något du inte vill. Med tiden kommer ångesten försvinna, MEN det förutsätter att du får rätt förutsättningar för att kunna träna bort den. Det inkluderar bland annat att omringa dig av människor som respekterar dig och gör dig trygg. Ingår inte din dejt i den kretsen, DISSA! 
Svar på tråden Måste man ha sex i en relation?