• Anonym (.....)

10 åring handlar godis i smyg

Vet att säkert alla gör detta men jag är inte så förtjust i det.

Sonen på 10 år har ett kontokort. Å så fort han kommer hem från skolan är det direkt till godisaffären å handla godis. Sen äter han typ inget alls i matväg på kvällen eller överlag annars heller. 

Ser ju med att många barn är i affären å handlar efter skolan. Mest lite nyfiken på hur ni andra gör med era barn. Ska man bara låta det gå obemärkt förbi eller hur gör ni? 

Gillar ju inte heller att han äter godis varje dag kan jag inte säga. 

• Svar på tråden 10 åring handlar godis i smyg
  • Mrs Moneybags

Han får väl lämna kortet hemma på vardagar. 

Mitt barn är lite äldre, men han har bara med sig kortet om han behöver köpa något. 

• Anonym (Suck)

Det är ju du som förser honom med pengar och gör det möjligt för honom att handla godis varenda dag. Sluta ge honom pengar, han behöver inga och kan uppenbarligen inte hantera det heller.

• MsM84

Jag hade satt stopp för det. Barn ska inte få en vana av att äta godis dagligen, och verkligen inte att ersätta mat med godis.

• Lynx123

Om han inte klarar att ha ett kontokort så ska han så klart inte ha ett. Du får ta ett snack med grabben. 

• Anonym (The)

Prata med honom bara och säg bara godis på helger. Som 10 åring borde man väl ej ens ha så mkt pengar att man kan handla godis varje dag. När jag var den Åldern fick jag typ 30kr i veckan och det tog snabbt slut.. 

• Anonym (K)

Som att man inte själv hade gjort så om man var så liten. 

Låt honom inte ha pengarna med dig. Annars, låt det vara typ 20 kr på kortet. 

Kommer ihåg när jag fick 10 kr och cyklade ner som en dåre till macken 5 min innan de stängde för att hinna köpa daim. Man hade liksom inte mer pengar.

• Anonym (K)

25 kr kan ändå räcka till 3 små påsar godis.

• Anonym (Em)

Man kan ju ha regler kring inköp och eget kontokort samtidigt. Tycker inte att barn ska få köpa vad de vill bara för att de har råd eller möjlighet. Bestäm du att godis t ex äts på lördagar om det är vad du tycker

• Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-02 15:10:32 följande:

Man kan ju ha regler kring inköp och eget kontokort samtidigt. Tycker inte att barn ska få köpa vad de vill bara för att de har råd eller möjlighet. Bestäm du att godis t ex äts på lördagar om det är vad du tycker

Är det svårt att rent praktiskt kontrollera kan du ju välja vilka butiker han för eller inte får handla i. Du ser enkelt i historiken om han handlat i kiosken en vardag 
  • Anonym (så)
    Anonym (.....) skrev 2024-09-02 14:10:37 följande:
    10 åring handlar godis i smyg

Vet att säkert alla gör detta men jag är inte så förtjust i det.

Sonen på 10 år har ett kontokort. Å så fort han kommer hem från skolan är det direkt till godisaffären å handla godis. Sen äter han typ inget alls i matväg på kvällen eller överlag annars heller. 

Ser ju med att många barn är i affären å handlar efter skolan. Mest lite nyfiken på hur ni andra gör med era barn. Ska man bara låta det gå obemärkt förbi eller hur gör ni? 

Gillar ju inte heller att han äter godis varje dag kan jag inte säga. 

Jag upplever att just i den åldern har många barn fått lite ökad frihet, och använder den till sånt de gillar men som tidigare varit mer begränsat. De kanske nyligen slutat på fritids och nu är hemma ensamma under eftermiddagen och gör smaskiga mellanmål, eller köper godis. 

Jag minns själv att jag ofta gjorde det i den åldern, och att det var mycket nyhetens behag som la sig sen när man kunde, och då även kunde välja bort. 

Prata lite om varför man inte ska äta godis varje dag, tänder, kropp, middagsmaten. Och om det inte räcker, se till att kortet inte kan användas under vardagar tex. 
  • Anonym (Prata!)

Men hur mycket egna pengar har han? Och varför har han kortet med sig varje dag? 

ni måste ju föra ett resonemang kring hur ofta det får handlas! 

• TröttMört

Det som slår mig här är att din son är 10 år, men du refererar till honom på ett sätt som om han vore en myndig person med full självbestämmanderätt. 

Det låter lite alarmerande i mina öron. Finns det fler områden där han helt själv avgör vad han ska göra och i vilken omfattning? Är han mogen för det? Inte så att en 10-åring mer gynnas av att en vuxen målsman sätter lite konkreta gränser? 

I alla fall mina barn hade långt ifrån en fullutvecklad impulskontroll vid 10 års ålder. Därför har jag tagit mig friheten att bestämma åt dem hur mycket godis de fått äta.

Men detta var ju på "min tid", vilket var ett tag sen. Är det något man helst inte ska göra längre?

• Anonym (Mellanmål)

Se till att det alltid finns goda mellanmål som är enkla att ta fram när han kommer hem. 

Svar på tråden 10 åring handlar godis i smyg