• Anonym (A)

Min 8-åring är otrevlig

Jag har en sin som är precis fyllda 8 år. Är separerad från hans pappa sedan länge pga hur han betedde sig mot mig. Känner nu igen beteendet även hos pojken som jag ser är kopia av pappan i vad han säger. 

Som exempel kan han säga sånt här till sin lillasyster: är du blind eller, är du dum i huvudet, du kan ju ingenting osv. Han
    säger samma saker till mig. Jag får ofta höra från honom du kan ju ingenting trots att jag är en väldigt kompetent person. Det här är samma prat som hans pappa började med mot mig och som gjorde att min kärlek dog ut och att jag lämnade honom. 

Pojken bor halvtid hos mig och halvtid hos pappan. hur kan jag arbeta bort detta otrevliga beteende? 

• Svar på tråden Min 8-åring är otrevlig
  • Anonym (Frida)

Har du pratat med honom om det vid andra tillfällen? (När allt är bra och mysigt) Typ frågat varför han säger så, om han verkligen tycker det, hur han tror att ni känner när han säger så, vad han hade tyckt om någon hade sagt så till honom, om någon brukar säga så till honom, osv.

• Anonym (Mamma)

Hej, 
    Jag har en son på 9 år. Han kan också kläcka ur sig rätt elaka och plumpa kommentarer. Och det är inget han lärt sig här hemma för jag och mannen är alltid trevliga mot varandra och mot barnen. Jag tror enda lösningen på det är att sätta tydliga gränser och försöka förklara vad det faktiskt är han säger för honom. Jag tror inte dom riktigt förstår utan dom känner nog bara irritation och öser ur sig något. Som antingen kan komma hemifrån eller från skolan. Min son säger dock aldrig dum i huvudet eller använder svordomar, för det har vi varit tydlig med från början att det är inte okej, och har tydliga konsekvenser om dom gör det. Det har liksom räckt med att vi gjort en stor grej av det och sen har dom aldrig gjort om det (än så länge). Men det kommer uttryck som jag hatar dig, du är värdelös, du är så himla dålig osv. Jag tror det är en tuff ålder, men mycket känslor. Men låt han inte säga sådana saker utan konsekvenser. Säger han tex, du är värdelös. Ligg på, be honom berätta vad han menar med värdelös. Vad betyder ordet. Vad får det dig att känna när han säger så. Skulle han vilja bli kallas det osv. Det har funkat bra här hemma iallafall. Men han är fortfarande ett monster emellanåt, trots att han har en jättefin pappa som förebild, så det är nog lite hormoner också. 

• Anonym

Varje gång han säger så så måste du med lugn röst säga att han inte får tala så till andra människor.
    Varje gång, var konsekvent. Med lugn och stadig röst.

• Anonym (Z)

Och vad gör du när han säger så?

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2024-09-01 21:16:07 följande:

Varje gång han säger så så måste du med lugn röst säga att han inte får tala så till andra människor.
    Varje gång, var konsekvent. Med lugn och stadig röst.

Exakt så har jag gjort, men inte har det upphört för det. Har pratat med honom om detta vid andra tillfällen också. 
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2024-09-01 21:47:44 följande:
    Exakt så har jag gjort, men inte har det upphört för det. Har pratat med honom om detta vid andra tillfällen också. 
    Ge inte upp
    Ge aldrig upp
Svar på tråden Min 8-åring är otrevlig