Anonym (...) skrev 2024-09-17 16:34:03 följande:
Att det kristna dopet är en tradition i Sverige och andra europeiska länder är inte något man kan ha en åsikt om, det är fakta. Sedan kan man ju tycka att det INTE BORDE vara en tradition, men det är en annan sak. Om man vill ta bort det måste man erbjuda något annat i stället, för det verkar finnas ett behov av en välkomsttradition där man visar upp nyskottet, det verkar finnas någon sådan tradition i varenda kultur.
Det finns redan folk i Sverige som har en "namngivningsceremonii" i stället, som de fyller med sitt egenpåhittade innehåll, som med tiden kanske kan bli mer allmänt. få en accepterad form. Jag var på en sådan ceremoni nyligen faktiskt, det var ganska fint. Där fokuserade de på just NAMNEN: barnet fick tre namn. Föräldrarna tände ett ljus för varje namn och berättade lite grann om namnet och varför de valt det, och mellan de tre namnen spelade de musik. Därefter överlämnade gästerna gåvorna, som föräldrarna öppnade medan alla tittade på. Sedan fick alla sätta sig till bords!
MEN jag anser ändå att de kyrkliga traditionerna är så ingrodda i vår kultur sedan tusen år tillbaka, att man måste få välja dem om man önskar välja dem. Men visst är det bra att tänka till lite. Det kristna dopet ska - ur kyrkans synvinkel - ses som något som är till för BARNETS skull, så jag skulle inte säga att det är fel oavsett vad föräldrarna har för tankar eller baktankar kring det. Men när det gäller bröllop kan jag reagera, om diskrepansen blir alltför stor medan vad man vet om bruden, och att hon skrider in i kyrkan i helvitt och alla oskuldssymboler. Som Mette-Marit och Sofia Hellkvist t.ex.. Eller när brudparet har sina egna barn som brudnäbb - och särskilt om barnen inte är gemensamma (såvida det inte handlar om att den ena är änka eller änkeman, och det är hennes/hans barn sedan förr). Då blir det ju bara fånigt.
Då kan jag i alla fall med bestämdhet säga att det INTE BORDE vara en tradition. Som jag ser det skall en kyrka inte vara någon form av serviceinstitution som levererar "ceremonier " till människor som inte tror.
Dopet har faktiskt inget alls med namngivning att göra. Det är snarare att gå in i en kristren församling, Man säger inte "jag döper dig till", utan man säger "jag döper dig ...o sedan namnet,och på sikt vill jag (åtminstone i en sådan andlig situation Sverige är i idag) ha bort barndopet. Jag vill att dopets samband med tron markeras, och att fler förknippar alla kristna samfund, inklusive Svenska Kyrkan, mer emd tron än att vara någon sorts trevlig leverantör av ceremonier.
Jag tycker att den som funderar på att gifta sig kyrkligt eller vara med i någon annan kyrklig akt bör göra en ärlig självprövning. Att t.ex ta natttgvarden vid konfirmantionen utan att tro och utan att planera att faktiskt leva ett kristet liv ser jag som förnedrande gentemot Jesus som jag tror faktiskt lever, som jag tror har sonat mina o många många andras synder på Golgata.
Vit klänning bryr jag mig dock mindre om dock. (Jag högaktar dessutom prinsessan Sofia som har många fina mänskliga egenskaper. Jag stöder henne tiolll 100% absolut. Det är vad man SÄGER o GÖR i kyrkan som skall vara från hjärtat, något man faktiskt menar. Ärlighet och självprövning är 2 ord jag ser som nyckelord.
Sedan vill jag ha samma system som,ute i Europa där en juridiskt giltiog vigsel alltid är borgerlig. Sedan kan par som så önskar ha en vigselgudstjänst som tillägg, som inte är juridiskt obligatorisk Då tror jag att fler icke troende par nöjer sig med bara den borgerliga vigseln, och då blir systemet mer ärligt - mera ifrån hjärtat från demk som väljer att ha en kyrklig vigsel som tillägg. Ute i Europa går man först til rådhuset, och sedan väljer vissa par att gå till kyrkan också.
Jag är ju själv aktiv i SVK i något mera konservativa församlingar, men jag vill inte ha en folkkyrka. Jag vill framför allt ha en kyrka som är ett effektivt redskap för Gud. Jag önskar att vi går mer i riktning bekännelsekyrka, och jag vill faktisikt under en övergångstid ha färre medlemmar. Däremot är visionen att på sikt vinna s¨många som möjligt, men då för att de faktiskt är intresserade av Jesus själv och vad han kan göra för dem