• Anonym (Que?)

Diagnosticera mig

Eller hjälp åtminstone.

Jag har i några dagar haft en enorm utmattning i kroppen. Det känns som mjölksyra i magen. Trött av all ansträngning. Jag svimmar nästan när jag ställer mig upp. Tungt att andas. Yr mest hela tiden. Druckit nog så det är inte vätskebrist. Svårt att få tillräckligt med luft emellanåt men inte på ett farligt sätt utan mer så jag blir yr.

• Svar på tråden Diagnosticera mig
  • Anonym (Que?)
    Agda90 skrev 2024-08-30 14:34:44 följande:

Är du seriös? Du beskriver symtom som kan vara ganska allvarliga och så ska du jobba?

Om du kör bil är du livsfarlig på vägarna!! Yr och svimfärdig??

Varför är du inte rädd om dig själv?

Alla har inte bil och alla kör inte bil till jobbet.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Que?) skrev 2024-08-30 14:32:59 följande:
    Och alla som vänder sig till vården och belastar den för nåt som kanske är tillfälligt virus?

Såklart jag söker vård om det blir värre. Men som det är nu kan jag ändå jobba.
    Jag vet ju ingenting om hur du egentligen känner dig, men jag gick runt en sjö 2,5 timmars promenad under en pågående hjärtinfarkt samt jobbade som vanligt. Det är möjligt att vara allvarligt sjuk och ändå kunna fungera i vardagen. 
  • Anonym (d)
    Anonym (K) skrev 2024-08-30 14:52:25 följande:
    Och då väljer man sig till ett forum fullt av okunniga och folk med egna agendor, folk som vill psyka andra. Ja förstås. Eller, vänta nu.
    Jag sa inte att det var perfekt men det händer uppenbarligen och har inget med var Sverige är påväg... Inget nytt problem.
  • Anonym (Que?)
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-30 16:27:19 följande:
    Jag vet ju ingenting om hur du egentligen känner dig, men jag gick runt en sjö 2,5 timmars promenad under en pågående hjärtinfarkt samt jobbade som vanligt. Det är möjligt att vara allvarligt sjuk och ändå kunna fungera i vardagen. 
    Oj ! Hur upptäckte du infarkten?

Det har huggit till i bröstet lite vid ansträngning och jag har svettats mer än vanligt. Börjar tänka på förklimakteriet.
  • Anonym (Inget tjafs)
    Anonym (Que?) skrev 2024-08-31 07:50:06 följande:
    Oj ! Hur upptäckte du infarkten?

Det har huggit till i bröstet lite vid ansträngning och jag har svettats mer än vanligt. Börjar tänka på förklimakteriet.
    Men sök vård för helvete!

En kollega vaknade en morron i februari och kände sig dålig, slutade med akut hjärtop och bypass på två stora kärl samma dag.
  • Anonym (Que?)
    Anonym (Inget tjafs) skrev 2024-08-31 15:02:14 följande:
    Men sök vård för helvete!

En kollega vaknade en morron i februari och kände sig dålig, slutade med akut hjärtop och bypass på två stora kärl samma dag.
    Hur gammal? Var hen överviktig?

Det är lite bättre idag. 
    Så länge jag inte har tydliga tecken på något livshotande så avvaktar jag.
  • Cathariiina
    Anonym (Que?) skrev 2024-08-31 15:14:04 följande:

Det är lite bättre idag. 
    Men gå till vårdcentralen och ta ett EKG. Det tar inte många minuter. Kan rädda ditt liv. Finns även vårdcentraler som har öppet ett par timmar på kvällstid någon kväll i veckan, och några timmar på lördagen. 

Om du BARA skulle ha stickningar i bröstet vid ansträngning, så skulle jag säga "kärlkramp", vilket inte är omedelbart livshotande i alla fall, men måste behandlas förr eller senare såklart. Men i kombination med de andra symptomen så är det farligt. 
  • Lynx123

Det är lite bättre idag. 
    Ring 1177.Nu! Hellre en gång för mycket än alternativet.
  • Agda90

Det är lite bättre idag. 
    Men vad bra, vänta in i det sista tills det blir urakut så att du kan belasta vården super mycket så att det blir extra dyrt för oss skattebetalare. 
  • Anonym (Que?)
    Agda90 skrev 2024-09-02 11:00:41 följande:
    Men vad bra, vänta in i det sista tills det blir urakut så att du kan belasta vården super mycket så att det blir extra dyrt för oss skattebetalare. 
    Vill höra dig utveckla ditt resonemang.
    Helt otroligt att du kan få det till att jag kostar ER skattebetalare pengar när jag inte sökte vård i onödan. När det finns t.ex. överviktiga som springer hos vården för besvär de kunde slippa om de gick ner i vikt. Bara ett av alla exempel. 
    Folk som belastar vården i onödan kostar mer.
    Jag mår bättre nu, det var kanske covid eller förklimakteriekänningar. 
  • Agda90
    Anonym (Que?) skrev 2024-09-02 16:39:46 följande:
    Vill höra dig utveckla ditt resonemang.
    Helt otroligt att du kan få det till att jag kostar ER skattebetalare pengar när jag inte sökte vård i onödan. När det finns t.ex. överviktiga som springer hos vården för besvär de kunde slippa om de gick ner i vikt. Bara ett av alla exempel. 
    Folk som belastar vården i onödan kostar mer.
    Jag mår bättre nu, det var kanske covid eller förklimakteriekänningar. 
    De symtom som du beskrev kunde vara tecken på något allvarligt. Går man med allvarlgi sjukdom och skiter i att gå till läkare för att kolla upp det så när man väl hamnar på akuten krävs det betydligt mer vård än vad det hade gjort annars. = dyrare vård, större belastning för vården. 

Men vad bra att du mår bättre. 

Och du, alla som väger för mycket är inte enbart de som kostar vården en massa. Jag vet massa som valde att vaccinera sig mot covid som nu är sjuka stup i kvarten och galopperar till vårdcentralen. Det kostar också. Sen har vi alla diabetiker som behöver besöka vc regelbundet för att ha koll på sin diabetes och en massa annat. Så skyll inte enbart på en typ av människor som behöver hjälp. 
Svar på tråden Diagnosticera mig