Enäggstvillingar, ena tvillingen mindre än den andra
Hej på er!
Min första tråd här på familjeliv. Jag känner att jag behöver höra med andra personer om era upplevelser och erfarenheter av att den ena tvillingen är mindre än den andra.
Vår situation:
För ca 2 veckor sedan (var i v. 16+0 då) märktes det en stor skillnad på enäggstvillingarna på ultraljudet på smvc. De ringde då i sin tur till fostermedicin på Karolinska i Solna. Fick en tid där redan 4 dagar senare (förra veckan). Där konstaterades det att den mindre tvillingen var hela 43% mindre än den andra. Den större tvillingen var normal i storlek. Det hade dock inte utvecklats till TTS, då man kunde se urinblåsa och all annan aktivitet var normalt på mindre tvillingen förutom att den hade mindre fostervatten än den större.
Det de sa var att den lilla tvillingen fått något som kallas "sFGR", alltså tillväxthämning, typ 1. Vi fick veta våra valmöjligheter, men vi valde att avvakta en vecka för att se åt vilket håll det gick.
Nu i veckan fick vi komma tillbaka på UL, och den lilla tvillingen ligger nu på 41% skillnad mot den stora (2% bättre än förra veckan, nu i v. 17+5). Båda tvillingarna mår bra, men att den lilla fortfarande har lite mindre fostervatten som tidigare. Vi fick nu även ny info att vi behöver göra ett beslut innan v. 22, om vi vill fortsätta graviditeten med båda tvillingarna eller göra en reduktion på den lilla tvillingen. Just för att riskerna blir så pass mycket större att göra reduktion efter v. 22. Känns så fruktansvärt hemskt att behöva ta ett sådant beslut, för det är verkligen pest eller kolera i alla beslut man tar. Inget är riskfritt för någon av tvillingarna.
Vi väljer att avvakta vecka för vecka för att se hur det fortskrider. Vi ska tillbaka till Karolinska 1 gång i veckan för UL, fram tills att beslut behövs tas om reducering av den mindre tvillingen ska göras eller inte.
Känns som att det är så ovanligt att detta händer och jag önskar höra andras erfarenheter av detta. Är det någon som känner igen sig i denna situation och vill dela med sig? Hur går/har det gått för er och era tvillingar, mm.