• Anonym (Mamma)

Dotter på 25 månader får raseri utbrott

Jag har en dotter på 15 månader. Hon är väldigt blyg , föesiktig o extremt lugn vid främmande personer. Tex på öppna förskolan sittter hon stilla i min famn, vill alltid vara nära o skulle aldrig skrika högt. Hemma har hon alltid varit en liten pajas o busar. Hon har på senaste tid börjat lägga sig raklång på marken när hon inte får som hon vill. Dvs nästan lite utbrott. Jag fattar ju såklart att hon får sånt när hon inte får gå eller göra som hon vill vilket känns helt naturligt dp hon inte kan hävda sig genom tal mm. Men är detta normalt för ett så litet barn ? Hur ska jag bemöta henne?

• Svar på tråden Dotter på 25 månader får raseri utbrott
  • Anonym (sissel)

Det är helt normalt. Jag brukade plocka upp min son och hålla om honom tills han blev gladare. Oftast handlade det om att han var lite hungrig eller bara trött efter förskolan. Hade med mig något litet att äta när jag hämtade honom för att han skulle orka. Skippade mataffären på vägen hem.

I många år blev han gladare efter middagen, så jag tolkar det som att det oftast var hunger, men det kan ju vara lite av varje. 

Kämpa på! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (sissel) skrev 2024-08-26 17:20:26 följande:

Det är helt normalt. Jag brukade plocka upp min son och hålla om honom tills han blev gladare. Oftast handlade det om att han var lite hungrig eller bara trött efter förskolan. Hade med mig något litet att äta när jag hämtade honom för att han skulle orka. Skippade mataffären på vägen hem.

I många år blev han gladare efter middagen, så jag tolkar det som att det oftast var hunger, men det kan ju vara lite av varje. 

Kämpa på! 

Såg jag skrivit 25 månader, ska vara 15. jag upplever inte att det sker vid specifika tillfällen. Men hon har stark vilja o det är ju också okej tänker jag.. tex vill hon gå åt ett håll o jag lyfter då henbe o hon får inte som hon vill. Då lägger hon sig. o det känns ju öndå naturligt o att hon helt enkelt har stark vilja 
  • Anonym (Smulan)

Det låter helt normalt. Vårt barn hade sin värsta "tvåårstrots" vid ca 18 månader. Precis ALLT kunde bli en katastrof. Tex att en brödsmula fastnade på fingret, eller att jag började med fel fot när skorna skulle på. 

Som tur var gick det över ganska snabbt för barnet var hyfsat tidigt med att prata och kunde då kommunicera vad som var fel istället för att bara rasa ihop storgråtande i en hög. 

Svar på tråden Dotter på 25 månader får raseri utbrott