• Anonym (M)

Maxgräns med antal kompisar hem

Har ni satt en gräns i hur många vänner ert barn får ta med hem efter skolan ex ? Vi säger , två kompisar är ok men inte fler ? Min dotter är i en grupp av fyra tjejer och någon förälder tycker Max två kompisar hem. Det innebär att en blir utanför oftast och det känns lite fel. 

Har själv ingen gräns alla är välkomna.

• Svar på tråden Maxgräns med antal kompisar hem
  • Månljus

Det är möjligt att det i alla fall delvis handlar om att kostnaden för mellanmål blir för stor med fler barn. 

• Anonym (...)

Mina barn har bara tagit hem någon kompis åt gången, men de är bägge tonåringar och möter helst sina vänner ute.

Det fanns en likadan tråd för ett tag sen om 4 tjejer och en gräns på 2 kompisar, det spelar liksom ingen roll vad vi tycker utan kompisens föräldrar tycker att det blir för mycket med fler barn, dom kanske inte är medvetna om att en flicka blir utanför eller så vet dom men har sin gräns, dom är väl inte bara där och leker och alla måste inte sitta ihop med varandra hela tiden, lite trist men det är inget qtt göra åt, ibland får man bara gilla läget, dom får väl vara lite mer hos dig kanske

• Anonym (Elzie)

Det kan ju ha att göra med storlek på bostad, syskon som också har med kompisar, föräldrar som behöver lugn och ro osv.
    Jag tycker att regler såklart ska respekteras men samtidigt blir det ju fel om en grupp på 4 tjejer ska utesluta 1 för att kunna vara hemma hos denna kompis. Det bästa vore väl få att tjejerna inte träffas hemma hos denna kompis utan är hos någon av de 3 andra.
    Hur gamla är de? Är de tillräckligt stora för att reglera det själva hade jag inte lagt mig i. Träffas hemma hos den tjejen kan de ju passa på att göra om någon är tex sjuk, bortrest eller av andra skäl inte kan träffas den dagen, så blir ingen utanför.

• Körsbärsdalen

Vi har aldrig satt ett max-antal som så, utan det är helt enkelt "det beror på" som gäller. Vi har många barn, och det är relativt vanligt att flera av barnen vill ha hem kompisar samma dagar, och då kanske det inte fungerar att alla har med sig tre kompisar hem per unge. Det skulle inte bli kul för någon inblandad, ärligt talat.

DÄREMOT finns det ju dagar där två barn kanske har med sig 2-3 kompisar var - inga problem - och något annat barn kanske är hemma hos någon kompis och leker. Då är det inga problem alls. Är du med på hur jag tänker?

Dessutom finns det dagar där samtliga barn har aktiviteter efter skolan och det inte alls passar att ha med kompisar hem (om det nu inte är ett barn som sedan ska på samma aktivitet som mina barn - då är det inga bekymmer).

Vi bor stort, finns mycket att göra både inne och ute, och vi har alltid massor med mat och fika hemma ? så det kan absolut fungera att ha hem flera barn emellanåt.

Trist när vissa har satt ett max sådär, men det kan ju handla om massor av saker:

- Bor trångt
    - Inte råd med fika/middag åt så många
    - Flera syskon som också tar hem kompisar
    - Inte optimalt att ha barnen ute
    - Kanske sjukdom eller npf hos någon förälder så det helt enkelt inte passar så bra med stimmet som kan uppstå
    - m.m.

• Anonym (Mami)

Jag har ingen gräns. Har fyra barn o älskar att dom har kompisar. Jag är singel bor i lägenhet o är inte rik men fika o mat finns alltid till barnen. Så länge dom får plast i deras rum så är de alltid okej 

• Anonym (Singelmamma)

Ingen fast gräns men är det fler än en behöver jag framförhållning om de ska äta. Vi har inte mängder av mat och mellanmål hemma. 

Mitt barn hänger en del med en åttabarnsfamilj i grannskapet. Ibland äter hon middag där och jag bjuder aldrig igen (på mat, ibland får de frukt). Det är helt enkelt mindre skillnad när de går från tio till elva ätande, mot när vi går från två till tio ätande.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Singelmamma) skrev 2024-08-25 17:26:23 följande:

Ingen fast gräns men är det fler än en behöver jag framförhållning om de ska äta. Vi har inte mängder av mat och mellanmål hemma. 

Mitt barn hänger en del med en åttabarnsfamilj i grannskapet. Ibland äter hon middag där och jag bjuder aldrig igen (på mat, ibland får de frukt). Det är helt enkelt mindre skillnad när de går från tio till elva ätande, mot när vi går från två till tio ätande.

...men tar hon hem alla 8..? 
  • Anonym (Singelmamma)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-08-25 17:54:33 följande:
    ...men tar hon hem alla 8..? 
    Ja, brukar vara alla på en gång. De leker till 95% utomhus.
  • PH76

Vi har ingen gräns men det har aldrig varit fler än sex stycken åt gången. Men vi vill såklart veta om det innan de kommer.

• Studentpappa

Som för många andra, vi sätter ingen fast gräns men ibland säger vi att det räcker. Äldsta dotterns kompisar är alltid här, en av dom räknar vi mer eller mindre som inneboende. Ibland blir man lite trött bara, dom äter lunch och middag här och går hem när det är dags att sova. Nu har hon börjat högstadiet och gänget verkar växa.

Missförstå mig inte det är snälla tjejer och kul att dom har varandra, men det vore ju ibland kul om de var hos någon annan också..

Ride it like you stole it
Svar på tråden Maxgräns med antal kompisar hem