• Anonym (Solrosen)

Orolig, drack en del innan jag plussade - orolig

Jag är gravid och glad över det men så orolig. Två dagar efter sexet som ledde till denna graviditet så drack jag alkohol. På två timmar drack jag en drink och två glas vin, tre timmar senare drack jag två cider. Är så orolig att detta på något sätt kan ha skadat fostret.  Känner ångest att det ska leda till skador eftersom jag drack flera glas på kort tid.

• Svar på tråden Orolig, drack en del innan jag plussade - orolig
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Solrosen) skrev 2024-08-25 01:17:30 följande:
    Orolig, drack en del innan jag plussade - orolig

Jag är gravid och glad över det men så orolig. Två dagar efter sexet som ledde till denna graviditet så drack jag alkohol. På två timmar drack jag en drink och två glas vin, tre timmar senare drack jag två cider. Är så orolig att detta på något sätt kan ha skadat fostret.  Känner ångest att det ska leda till skador eftersom jag drack flera glas på kort tid.

Hur menar du att det du drack skulle ha kunnat skada det då eventuellt befruktade ägget?
  • Anonym (Gi)

Grattis!!😍 
    du behöver inte vara orolig, det är inte så stor risk att fostret tagit skada, se till att inte dricka något mer nu bara! 

jag har precis fått min fullt friska son efter att ha både druckit starka drinkar och rökt på lite smått när jag var gravid på semester utan att jag visste om det! 

hade så mycket ångest och skuldkänslor men min barnmorska lugnande mig jättemycket! 

• Anonym (Lugn)

Du behöver inte oroa dig, det var snarare i samband med ägglossning som du drack och ägget hade kanske inte ens fäst sig. Kanske hjälpe till och med alkoholen till att det tog sig? 

Försökte länge för först barnet och min helt ovetenskapliga erfarenhet från andra som plussat är att det inte är helt ovanligt att de druckit några glas i samband med ägglossnin 🤷?♀️
    När det tog sig för oss drack jag för ovanlighetens skull (hade typ gett upp att det skulle ta sig) och lät mig själv vara lite vanlig. Bara någon dag senare hade jag ägglossning några dagar tidigare än vanligt. 

Det viktiga är att du låter bli att dricka framåt nu 😊

Stort grattis 🥰

Svar på tråden Orolig, drack en del innan jag plussade - orolig