• Anonym (Komigen)

Söner som hjälper sina föräldrar?

Tycker man ofta läser här om att mammor bara vill ha döttrar för att söner minsann aldrig tar hand om sina äldre föräldrar. Kan ni inte dela med er av motsatsen, ni som har de erfarenheterna, för att de som mig som väntar pojkar kan hitta tråden sen och se att det visat finns kärleksfulla stöttande män mot äldre föräldrar.

Min pappa, hjälpte sina föräldrar hela deras ålderdom. Ringde regelbundet, hälsade på en gång i veckan. Tog med oss barn dit ofta, så min kontakt med farmor och farfar var jättebra. Hjälpte med mat, sjukhuskontakter, och fanns som pratstöd.

Min man har fin kontakt med sina föräldrar och äldre generationen, ringer ofta, ser till att våra barn får prata med farmor och farfar, delar bilder på dem.

Nån annan?
  • Svar på tråden Söner som hjälper sina föräldrar?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Komigen) skrev 2024-08-21 13:30:28 följande:

Tycker man ofta läser här om att mammor bara vill ha döttrar för att söner minsann aldrig tar hand om sina äldre föräldrar. Kan ni inte dela med er av motsatsen, ni som har de erfarenheterna, för att de som mig som väntar pojkar kan hitta tråden sen och se att det visat finns kärleksfulla stöttande män mot äldre föräldrar.

Min pappa, hjälpte sina föräldrar hela deras ålderdom. Ringde regelbundet, hälsade på en gång i veckan. Tog med oss barn dit ofta, så min kontakt med farmor och farfar var jättebra. Hjälpte med mat, sjukhuskontakter, och fanns som pratstöd.

Min man har fin kontakt med sina föräldrar och äldre generationen, ringer ofta, ser till att våra barn får prata med farmor och farfar, delar bilder på dem.

Nån annan?
    Min mans mamma bor i Kanada med sin yngste son och min man bor här i Sverige med mig. Det finns många orsaker till att han skiljdes från sin familj men han pratar med mamman varje dag i telefon eller videosamtal och håller stenhård kontakt med de släktingar som även de hamnade i Sverige. Nu i höst ska han äntligen få återförenas med sin familj efter nio år och det går inte att beskriva med ord hur lycklig han är.
    Han har jobbat inom vården under hela sitt vuxna liv och har funnits där för så många äldre som inte har någon närstående som besöker. När min mormor hamnade i palliativ vård så besökte han henne varje dag och hjälpte min mamma och morfar att handla mat, städa och skjutsa. Vi hade bara varit tillsammans i några månader vid det laget.

Båda mina farföräldrar lever fortfarande och min pappa åker flera gånger i veckan fem mil enkel väg för att hälsa på, hjälpa med hushållssysslor och bara umgås med föräldrarna.
  • Anonym (systern)

Min bror pratar med mamma mer eller mindre dagligen och åker väl dit en gång i veckan eller så för att hjälpa till med smått och stort.

• Anonym (dotter)
    Anonym (Komigen) skrev 2024-08-21 13:30:28 följande:

Nån annan?
    Tvärtom. jag är dotter och hjälper inte mina föräldrar. Min man har en bättre relation med sina föräldrar, men det beror på hur de var som föräldrar, inte på vilket kön barnen har. Mina föräldrar vill jag helst ha så lite med att göra som möjligt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Min man träffar sina föräldrar oftare än vad hans syster gör. Till stor del beror det på att vi bor närmare, mindre än en mil bort, medan systern bor 7-8 mil bort. 

Både min man och hans syster ställer upp för sina föräldrar, men han gör mer. Åker dit minst en gång i veckan, ibland själv, ibland med barnen, ibland åker vi dit allihop, eller så kommer de till oss. Hans föräldrar är ganska pigga och friska och har gjort mycket för oss, inte minst med barnen. De är ofta hos sin farmor och farfar.

• Anonym (En vän)

En vän till mig, man, hjälper ofta sin mamma med diverse göromål. Så även hans bror och även broderns exfru. Hans syster bor i en annan del av landet. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

När min mormor levde och flyttade till serviceboende, var en av mina kusiner den enda som bodde riktigt nära. (Gångavstånd ca 1 km.) Han var där i alla fall någon gång i veckan och fikade och hjälpte henne med olika saker. Vi andra hälsade också på ibland, men med avstånd på en eller flera mil var det inte lika enkelt att bara sticka dit så fort man hade en stund över. Det var en trygghet att han bodde så nära OCH att han engagerade sig. Det var ju ingen som förväntade sig att han skulle hänga där varje dag. Men det han gjorde betydde mycket, både för mormor och oss andra.

Svar på tråden Söner som hjälper sina föräldrar?