Anonym (Komigen) skrev 2024-08-21 13:30:28 följande:
Söner som hjälper sina föräldrar?
Tycker man ofta läser här om att mammor bara vill ha döttrar för att söner minsann aldrig tar hand om sina äldre föräldrar. Kan ni inte dela med er av motsatsen, ni som har de erfarenheterna, för att de som mig som väntar pojkar kan hitta tråden sen och se att det visat finns kärleksfulla stöttande män mot äldre föräldrar.
Min pappa, hjälpte sina föräldrar hela deras ålderdom. Ringde regelbundet, hälsade på en gång i veckan. Tog med oss barn dit ofta, så min kontakt med farmor och farfar var jättebra. Hjälpte med mat, sjukhuskontakter, och fanns som pratstöd.
Min man har fin kontakt med sina föräldrar och äldre generationen, ringer ofta, ser till att våra barn får prata med farmor och farfar, delar bilder på dem.
Nån annan?
Min mans mamma bor i Kanada med sin yngste son och min man bor här i Sverige med mig. Det finns många orsaker till att han skiljdes från sin familj men han pratar med mamman varje dag i telefon eller videosamtal och håller stenhård kontakt med de släktingar som även de hamnade i Sverige. Nu i höst ska han äntligen få återförenas med sin familj efter nio år och det går inte att beskriva med ord hur lycklig han är.
Han har jobbat inom vården under hela sitt vuxna liv och har funnits där för så många äldre som inte har någon närstående som besöker. När min mormor hamnade i palliativ vård så besökte han henne varje dag och hjälpte min mamma och morfar att handla mat, städa och skjutsa. Vi hade bara varit tillsammans i några månader vid det laget.
Båda mina farföräldrar lever fortfarande och min pappa åker flera gånger i veckan fem mil enkel väg för att hälsa på, hjälpa med hushållssysslor och bara umgås med föräldrarna.