• Anonym (natt)

Är det värt att studera vid 37 års ålder?

Hej!

Jag arbetar idag men funderar på att studera...är det värt att studera en 3-årig utbildning vid 37 års ålder, för att tjäna 10.000 mer i månaden? Att studera skulle leda till bättre arbetstider också. Jag kommer behöva leva på CSN-lån under tiden. 

Vad säger ni, är det värt?

• Svar på tråden Är det värt att studera vid 37 års ålder?
  • Anonym (Em)

Ja det är det absolut! Iaf om du utbildar dig till något som du faktiskt vill jobba med. 

• OlgaElvira

Ja, det är det värt. Du ör 40 år når du är klar och har alltså 25 yrkesverksamma år kvar. Titta 25 år tillbaka, då var du 12 år. Du har den största delen av dett yrkesverksamma år framför dig.

• Anonym (Lo)

Ja när jag studerade var jag själv och många i klassen runt den åldern och över 40. Några var 50.

• Anonym (Man)

Absolut, min fru läste till sjuksköterska när hon var 48. Det gick utmärkt.  

• Anonym (Elias)

Klart man ska utbilda sig om man vet vad man är intresserad av. Är ju viktigt trivas med sitt jobb.

• Anonym (R)

konstig fråga. 37 är ingenting. Du har väldigt många år kvar att arbeta. 

Känner en 50 åring som studerat kurser varje år sedan hon var ung, på sidan av arbetet. För att hålla hjärnan igång och för hon tycker det är kul. 

• Anonym (natt)

puffar tråden då jag fortfarande funderar på att söka studier till hösten... vad säger ni? Var så länge sedan jag studerade.. är distans eller klassrumsundervisning bäst? förstår att det är individuellt men tänker på fördelar och nackdelar för den som har i princip noll studievana....

• Jemp
    Anonym (natt) skrev 2025-03-08 21:34:58 följande:

puffar tråden då jag fortfarande funderar på att söka studier till hösten... vad säger ni? Var så länge sedan jag studerade.. är distans eller klassrumsundervisning bäst? förstår att det är individuellt men tänker på fördelar och nackdelar för den som har i princip noll studievana....

Jag hade föredragit fysiskt program om du ska plugga heltid (och bor så det funkar). Lättare att ha socialt sammanhang, kunna samarbeta med kursare, ev mer varierad utbildning osv. Knyter ju då också lättare kontakt med de som sen kommer vara i samma bransch som du.

Distans tycker jag är bra, men främst för enstaka kurser när man har annan huvudsyssla.

Och ja, med löneskillnaden du beskriver blir det en ekonomisk vinst men framförallt pluggar du förhoppningsvis något som får dig att trivas bättre i arbetslivet. 

• Anonym (eli)

Självklart! Jag var 33 när jag bytte karriär, är inne på andra året nu. Min faster gjorde klart sina studier till sjuksköterska som 53-åring. I min klass finns det flera som är över trettio. Kör hårt om det är det du vill!

• Anonym (Pluggis 40+)

Om du ska läsa på campus är du begränsad till vad som finns på ditt närmsta universitet eller dit du tänker flytta. Ska du läsa på distans har du alla universitet och högskolor i landet att välja på, och kan läsa kurser där det passar just dig. Men det går ju att kombinera campus och distans också, beroende på vad du tänker läsa.

• Anonym (H)

Utan studievana, campus.  Helt annan möjlighet att plugga och få hjälp av andra.  Bygga nätverk med kursare, lära sig studieteknik, ställa frågor till lärare

Nackdel: restid, mer låst schema
  • Hjelm

Det är värt det så länge du känner att det förhöjer din livskvalitet och för ditt liv i rätt riktning för dig. Det avgör bara du.

• fjällflicka

Absolut! Som min mormor alltid sa " utbildning är det enda ingen kan ta ifrån dig"  åren går så fort. Efteråt kommer så snabbt och då är det redan fixat, så kör!! 

• Aliona

Har du ingen studievana och kan välja mellan på plats och på distans, så skulle jag rekommendera på plats. Diatansatudier kräver generellt lite mer självständighet och disciplin i studierna och passar bättre när man redan studerat lite. Men det kan vara stora skillnader. Det finns distansstudier som är mycket uppstyrda och platsstudier som är mycket självständiga. Det beror lite på utbildning. Är du sådan som tycker att det sociala är viktigt och gärna diskuterar med kursare så är på plats bättre. Har du långt till platsen och kanske har barn som ska hämtas och lämnas och vabbas för, eller om du vill kunna ta studierna med dig och tillbringa vintern i Spanien så är distans bra. 
Svar på tråden Är det värt att studera vid 37 års ålder?